Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mikael S

Medlem
Det var 47k i genomsnitt under de första 8 åren. Trolig lön efter 8 år ca 60k.


Deras löner verkar vara lite svåra att få en överblick på (sen är det väl lite missvisande medellön just nu, då de som är kvar i SAS alla har jobbat länge i företaget)


Men vad tjänar egentligen en pilot på SAS? Varken bolaget eller facket vill lämna ut det senaste kollektivavtalet.
Enligt Martin Lindgren ligger ingångslönen på 37 000 kronor i månaden, samtidigt som flygkaptener får mellan 60 000 och drygt 100 000 kronor.
– Jag har jobbat 15 år i flygbranschen som pilot och har en lön på 48 000 i månaden. Den inkluderar allt, det finns inga tillägg, säger han.
SAS uppger samtidigt att medellönen för en svensk styrman hos dem ligger på 82 000 kronor – och för en kapten på 106 000 kronor, båda exklusive pension och tillägg.
Som jämförelse låg en ingångslön för en styrman på Lufthansa på 64 000 euro (672 000 kronor) om året 2018, enligt Handelsblatt, och lönen för en kapten på upp till 230 000 euro (2 415 000 kronor) om året. Per månad motsvarar det 56 000 respektive 201 000 kronor.
Enligt Martin Lindgren tjänar piloter på konkurrenten Norwegian mer än de på SAS.
– Vi har erbjudit oss att ta deras avtal rakt av. Men det ville inte SAS acceptera.”

Pilotfackets hårda ord: SAS ville ha strejken | SvD
 

Hachans

Medlem
Har jag förstått det rätt - att SAS-piloterna strejkar främst för att SAS inte återanställt de 550 piloter som permitterades under pandemin? Vad gör dessa piloter idag? Jag tänker mig att de sökt arbete inom andra bolag så fort de märkte att SAS inte återanställde dem, vidareutbildat sig till andra yrken eller liknande? De sitter väl inte hemma och rullar tummarna.

I övrigt så tycker piloterna att de har för mycket arbetstid (47h per vecka), att de måste sova när de är lediga mellan sina skift och att de har för lite ledighet (18 dagar). De är dessutom underbetalda eftersom de bara tjänar ca 47 000 kr efter åtta år i yrket (vilket är en rätt högavlönad nivå på svenska arbetsmarknaden, men whatever). De har ombetts att hjälpa till att spara in pengar genom SAS forward och slår nu bakut? Hur försämrade villkor handlar det om?

Är detta skäl nog att ställa att strejka i snart två veckor under högsäsong, på ett bolag som blöder pengar och riskerar konkurs?

Jag skulle gärna vilja känna lite empati för dessa piloter men jag förstår inte.

Ser man det ur piloterna synvinkel är det inte så konstigt.

De har ju inte så mycket att förlora. I bästa fall får se sina villkor och livet går vidare.

Eller så får de sina villkor ett tag, SAS går omkull och sen blir de arbetslösa och får börja från noll.

Eller så går SAS omkull nu och de får söka jobb hos andra bolag.

Hade de fortsatt flyga så kanske de ändå blivit arbetslösa om några månader.

De har absolut inget att förlora på att slåss för sina förmåner. De kan bara vinna. Jag hade gjort samma sak i deras sits.
 

Vera

Medlem
Har jag förstått det rätt - att SAS-piloterna strejkar främst för att SAS inte återanställt de 550 piloter som permitterades under pandemin? Vad gör dessa piloter idag? Jag tänker mig att de sökt arbete inom andra bolag så fort de märkte att SAS inte återanställde dem, vidareutbildat sig till andra yrken eller liknande? De sitter väl inte hemma och rullar tummarna.

I övrigt så tycker piloterna att de har för mycket arbetstid (47h per vecka), att de måste sova när de är lediga mellan sina skift och att de har för lite ledighet (18 dagar). De jobbar ofta flera helger i taget och har svårt att planera sin lediga tid. De är dessutom underbetalda eftersom de bara tjänar ca 47 000 kr i genomsnitt de första åtta åren i yrket (vilket är en rätt högavlönad nivå på svenska arbetsmarknaden, men whatever). De har ombetts att hjälpa till att spara in pengar genom SAS forward och slår nu bakut? Hur försämrade villkor handlar det om?

Är detta skäl nog att ställa att strejka i snart två veckor under högsäsong, på ett bolag som blöder pengar och riskerar konkurs?

Jag skulle gärna vilja känna lite empati för dessa piloter men jag förstår inte.
Strejken handlar om återanställning av 560 piloter till SAS (dvs ej de andra bolagen SAS Connect som tidigare hette SAS Ireland). Sedan verkar att möjligt dyka upp och diskuteras men officiellt så handlar det om återanställning av de piloter som varslades med anledning av pandemins tuffaste period.
 

palmen

Moderator
Har jag förstått det rätt - att SAS-piloterna strejkar främst för att SAS inte återanställt de 550 piloter som permitterades under pandemin? Vad gör dessa piloter idag? Jag tänker mig att de sökt arbete inom andra bolag så fort de märkte att SAS inte återanställde dem, vidareutbildat sig till andra yrken eller liknande? De sitter väl inte hemma och rullar tummarna.
Om man tittar på instagram så skaffade många av dessa piloter andra jobb under pandemin, några började även plugga.
Om man tittar på nuläget så har några blivit återanställa på mainland sas, andra har gått till konkurrenter som tex Flyr eller Eurowings, någon annan flyger frakt med bas ute i Europa osv.

För att summera så flyger många igen, men inte för SAS. Sen finns det dom som gör helt andra saker än att flyga flygplan också.
 

Vera

Medlem
Om man tittar på instagram så skaffade många av dessa piloter andra jobb under pandemin, några började även plugga.
Om man tittar på nuläget så har några blivit återanställa på mainland sas, andra har gått till konkurrenter som tex Flyr eller Eurowings, någon annan flyger frakt med bas ute i Europa osv.

För att summera så flyger många igen, men inte för SAS. Sen finns det dom som gör helt andra saker än att flyga flygplan också.
Minns ju att det var reportage att några arbetade inom sjukvård andra körde ut mat osv. Så klart måste många se om sina hus o kunna betala sina räkningar. Ser ju säkert olika ut beroende av förutsättningar.
 

fred80

Medlem
81BA9C4D-FC2F-4E83-9987-66C9205EAB65.png

De här inlägget dök upp i mitt Instagram flöde, vet inte vem personen är men utgår från att han är pilot på SAS.

Så SAS kultur är att göra allt sämre för piloter? Nämns inget att han jobbar på ett företag som går dåligt, det här som gör mig personligen irriterad att piloterna inte vill se verkligheten.

Man behöver ju inte vara ekonom för att förstå SAS situation.

Jag väntar fortfarande på ett inlägg där någon pilot förklarar varför man vill arbeta kvar på SAS om allt är så dåligt med företaget. (Förstår efter många bra inlägg i den här tråden att man som pilot måste ”börja” om byter bolag).

E
dit: Så klart borde jag kanske kollat lite mer bakgrund från inläggsförfataren innan jag delade vad han skrev ( Kanske inte är så trovärdig, ev kanske han hjälper någon som arbetar på SAS?), men han förmedlade den inställningen som jag tror många piloter inom SAS har enligt mig, dvs bara sitt eget bästa och inte vad som är bra för företaget.
https://www.instagram.com/p/CgAFBTwoz4z/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Last edited:

Brogren

Medlem
I så fall är det en väldigt artificiell lönesättning, som inte är bra för någon i det långa loppet.
Men fungerar det verkligen så? Att en nybliven pilot får samma ingångslön som någon med 20 års erfarenhet? Jag tvivlar nog på det.

Vad jag förstår så är väl lönesättningen inte individuell utan sätts efter olika "stegar". Det kanske är så att 5000h på A320 kan ge mer i lönekuveret än 1000h, men senioritet som också påverkar din lön kan du ju inte flytta med dig till ett annat bolag.

En kapten på SAS blir väl styrman på ett annat bolag och måste bygga upp sin senioritet från början som jag förstått det?
 

mha321

Medlem
Vad jag förstår så är väl lönesättningen inte individuell utan sätts efter olika "stegar". Det kanske är så att 5000h på A320 kan ge mer i lönekuveret än 1000h, men senioritet som också påverkar din lön kan du ju inte flytta med dig till ett annat bolag.

En kapten på SAS blir väl styrman på ett annat bolag och måste bygga upp sin senioritet från början som jag förstått det?
I princip, ja. Det finns bolag som direktanställer till kapten, vad jag förstått främst Mellanöstern-bolagen, men generellt används den typen av senioritet system vilket ger en extremt oflexibel arbetsmarknad.
 
Toppen