Canadien
Medlem
Det var 47k i genomsnitt under de första 8 åren. Trolig lön efter 8 år ca 60k.47 000 kr efter åtta år i yrket
Det var 47k i genomsnitt under de första 8 åren. Trolig lön efter 8 år ca 60k.47 000 kr efter åtta år i yrket
Det var 47k i genomsnitt under de första 8 åren. Trolig lön efter 8 år ca 60k.
Det var 47k i genomsnitt under de första 8 åren. Trolig lön efter 8 år ca 60k.
Har jag förstått det rätt - att SAS-piloterna strejkar främst för att SAS inte återanställt de 550 piloter som permitterades under pandemin? Vad gör dessa piloter idag? Jag tänker mig att de sökt arbete inom andra bolag så fort de märkte att SAS inte återanställde dem, vidareutbildat sig till andra yrken eller liknande? De sitter väl inte hemma och rullar tummarna.
I övrigt så tycker piloterna att de har för mycket arbetstid (47h per vecka), att de måste sova när de är lediga mellan sina skift och att de har för lite ledighet (18 dagar). De är dessutom underbetalda eftersom de bara tjänar ca 47 000 kr efter åtta år i yrket (vilket är en rätt högavlönad nivå på svenska arbetsmarknaden, men whatever). De har ombetts att hjälpa till att spara in pengar genom SAS forward och slår nu bakut? Hur försämrade villkor handlar det om?
Är detta skäl nog att ställa att strejka i snart två veckor under högsäsong, på ett bolag som blöder pengar och riskerar konkurs?
Jag skulle gärna vilja känna lite empati för dessa piloter men jag förstår inte.
Strejken handlar om återanställning av 560 piloter till SAS (dvs ej de andra bolagen SAS Connect som tidigare hette SAS Ireland). Sedan verkar att möjligt dyka upp och diskuteras men officiellt så handlar det om återanställning av de piloter som varslades med anledning av pandemins tuffaste period.Har jag förstått det rätt - att SAS-piloterna strejkar främst för att SAS inte återanställt de 550 piloter som permitterades under pandemin? Vad gör dessa piloter idag? Jag tänker mig att de sökt arbete inom andra bolag så fort de märkte att SAS inte återanställde dem, vidareutbildat sig till andra yrken eller liknande? De sitter väl inte hemma och rullar tummarna.
I övrigt så tycker piloterna att de har för mycket arbetstid (47h per vecka), att de måste sova när de är lediga mellan sina skift och att de har för lite ledighet (18 dagar). De jobbar ofta flera helger i taget och har svårt att planera sin lediga tid. De är dessutom underbetalda eftersom de bara tjänar ca 47 000 kr i genomsnitt de första åtta åren i yrket (vilket är en rätt högavlönad nivå på svenska arbetsmarknaden, men whatever). De har ombetts att hjälpa till att spara in pengar genom SAS forward och slår nu bakut? Hur försämrade villkor handlar det om?
Är detta skäl nog att ställa att strejka i snart två veckor under högsäsong, på ett bolag som blöder pengar och riskerar konkurs?
Jag skulle gärna vilja känna lite empati för dessa piloter men jag förstår inte.
Om man tittar på instagram så skaffade många av dessa piloter andra jobb under pandemin, några började även plugga.Har jag förstått det rätt - att SAS-piloterna strejkar främst för att SAS inte återanställt de 550 piloter som permitterades under pandemin? Vad gör dessa piloter idag? Jag tänker mig att de sökt arbete inom andra bolag så fort de märkte att SAS inte återanställde dem, vidareutbildat sig till andra yrken eller liknande? De sitter väl inte hemma och rullar tummarna.
Minns ju att det var reportage att några arbetade inom sjukvård andra körde ut mat osv. Så klart måste många se om sina hus o kunna betala sina räkningar. Ser ju säkert olika ut beroende av förutsättningar.Om man tittar på instagram så skaffade många av dessa piloter andra jobb under pandemin, några började även plugga.
Om man tittar på nuläget så har några blivit återanställa på mainland sas, andra har gått till konkurrenter som tex Flyr eller Eurowings, någon annan flyger frakt med bas ute i Europa osv.
För att summera så flyger många igen, men inte för SAS. Sen finns det dom som gör helt andra saker än att flyga flygplan också.
I så fall är det en väldigt artificiell lönesättning, som inte är bra för någon i det långa loppet.
Men fungerar det verkligen så? Att en nybliven pilot får samma ingångslön som någon med 20 års erfarenhet? Jag tvivlar nog på det.
I princip, ja. Det finns bolag som direktanställer till kapten, vad jag förstått främst Mellanöstern-bolagen, men generellt används den typen av senioritet system vilket ger en extremt oflexibel arbetsmarknad.Vad jag förstår så är väl lönesättningen inte individuell utan sätts efter olika "stegar". Det kanske är så att 5000h på A320 kan ge mer i lönekuveret än 1000h, men senioritet som också påverkar din lön kan du ju inte flytta med dig till ett annat bolag.
En kapten på SAS blir väl styrman på ett annat bolag och måste bygga upp sin senioritet från början som jag förstått det?