Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

adhoc76

Medlem
OM det stämmer så är det full bevisning för mitt påstående några sidor bakåt i denna tråd. Det går inte att överleva som flygbolag som marknaden ser ut idag med svenska löner och villkor.
 
Nej,
men vad tjänar de och vad har de för arbetstider?

Problemet(och anledningen till att de inte har kollektivavtal) med Ryanair brukar dock anföras vara att de inte är anställda i Ryanair vilket är ungefär som när SAS vill att den flygande personalen ska vara anställd i underleverantörer som kan läggas ned.

SAS vill att den flygande personalen ska vara anställd i ett eget bemanningsföretag i SAS koncernen.
Så är det sedan flera år i konkurrenten Norwegian, det var förmodligen därför ”norsken” överlevande Covid-19 och nu är större än SAS i antal flugna passagerare.
 

adhoc76

Medlem
Vill någon kunnig förklara vad en rekonstruktion innebär?

Finns säkert andra som kan förklara bättre men just chapter 11 är väl konkursliknande tillstånd som ger utrymme för omorganisation och att företaget kan fortsätta sin verksamhet så länge förfarande pågår. Förklaras ganska bra i artikeln vad det handlar om den här gången faktiskt.

Edit: Varför amerikansk rättsordning skulle vara tillämplig som artikeln antyder kan jag dock inte reda ut.
 

Fredrik

Medlem
SAS vill att den flygande personalen ska vara anställd i ett eget bemanningsföretag i SAS koncernen.
Så är det sedan flera år i konkurrenten Norwegian, det var förmodligen därför ”norsken” överlevande Covid-19 och nu är större än SAS i antal flugna passagerare.

Ja, och hur skiljer det sig från hur Ryanair har deras kabinpersonal anställd hos Crewlink?
 
Danska flygfackförbundet FPU som har pilotavtal med SAS Connect har på sin sajt en jämförelse av hur mycket piloter i SAS Connect respektive SAS Scandinavia arbetar och lönetrappan från ny styrman till slutlön som kapten.
Slutlönen per månad för en kapten i SAS Connect är omräknat till svensk valuta 127 000 kr/månad och slutlönen för en kapten i Scandinavia är 145 000 kr/månad. Med tanke på att medelåldern för SAS piloter i SPG är 59 år bör en stor del av SPG medlemmar befinna sig på högsta lönenivån.

Nyhedsbrev maj - FPU - Flyvebranchens Personale Union
 

Attachments

  • 74587C95-E544-495F-8215-164731BD6279.png
    74587C95-E544-495F-8215-164731BD6279.png
    72,3 KB · Visningar: 279
Danska flygfackförbundet FPU som har pilotavtal med SAS Connect har på sin sajt en jämförelse av hur mycket piloter i SAS Connect respektive SAS Scandinavia arbetar och lönetrappan från ny styrman till slutlön som kapten.
Slutlönen per månad för en kapten i SAS Connect är omräknat till svensk valuta 127 000 kr/månad och slutlönen för en kapten i Scandinavia är 145 000 kr/månad. Med tanke på att medelåldern för SAS piloter i SPG är 59 år bör en stor del av SPG medlemmar befinna sig på högsta lönenivån.

Nyhedsbrev maj - FPU - Flyvebranchens Personale Union
Jämförelserna intra-concern är ju intressant, men det verkligt slående är ju jämfört med branschstandard. SAS SK lön och flugna timmar per vecka säger väl det mesta om varför SAS har problem.
 

intuition

Medlem
Vill någon kunnig förklara vad en rekonstruktion innebär?
Rekonstruktion i Sverige betyder att företaget ställer in betalningarna, både mot leverantörer och anställda. Bolaget drivs under en viss tid vidare, medan man försöker få till ett avtal om nedskrivna skulder. Under en kortare tid betalar staten alla löner.
Om en ackordsuppgörelse om skulderna nås kan bolaget komm ur rekonstruktion och fungera igen. Annars sätts det i konkurs
 

intuition

Medlem
Jag förtydligare lite: Alla skulder som fanns per rekonstruktionsdatumet fryses och ingår i det som ska nedskrivas i sk ackord. Om de flesta går med på ackordet så gäller det för alla. Tex kanske man kommer fram till att 75% gäller, då skrivs alla skulder ner med 25% och "återuppstår". Detta inkluderar tex kunder som väntar på en återbetalning.

Jag tror inte rekonstruktion påverkar några avtal per automatik, dvs alla kollektivavtal mm finns kvar. Dvs en rekonstruktion är ett sätt att hantera ett bolag som i sig är livskraftigt men som bär på en skuldbörda det inte klarar.
Som jag har förstått det är SAS inte i den situationen. Bolaget bär dels på en skuldbörda det har svårt att hantera, dels har en kostnadsstruktur som är onlönsam även utan de stora skulderna.

Om det är så, så hjälper en rekonstruktion bara kortsiktigt. Det kan då vara svårt för bolaget att få rekonstruktion beviljat.

För svenska skattebetalare är det inte heller någon super-lösning. Dels får man stå för lönerna genom lönegarantin, dels får man skriva av delar av skulderna bolaget har till staten.
 
Toppen