Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Vad innebär mixed fleet?
Piloterna kan flyga flera olika typer av maskiner, skall alltså kunna vara en pilot som flyger både kort och långdistans.

Tror man kan uppnå detta enkelt med inköpen av A320NEO/A321LR maskinerna som är väldigt lika A330/A340 i cockpit. Och de är OK att ha mixed fleet på piloter. Dock är de fler regelbundna "Checks" i simulatorer som måste göras.
 
Last edited:

airborn

Medlem
Inflight wifi på Swiss är kanske det sämsta i deras annars ypperliga produkt, tycker jag. Att det inte finns ett val ”per flight” gör det ännu sämre. Man ska definitivt slå av ”background app refresh” på telefonen om man flyger Swiss!

Annars finns de här, jag har inte provat själv men ser ju lovande ut. Abonnemang med olika löptider och lång lista på bolag. Tester verkar bekräfta att det funkar på Swiss och danska bolag vågar man väl lita på? :)

Inflight | CPHTRAVELWiFi

Sitter på Swiss just nu. Cphtravelwifi fungerade utmärkt. Wifi hela resan för 125 dkk
Man måste bara se till att få ipass anvnamn och lösen av de innan flygningen. Deras app du agerar inte.
 

gjohansson

Medlem
Skönt det är över. Nu checkar jag ut med tanken att mitt nästa flyg går som vanligt; tveksam service och försenat ;)
 

Airbuspilot

Medlem
Flög mixed Fleet själv i många år. Växling mellan kort och långflygningar tex A320/330 och dessutom fler simulatorkontroller.
Inte bra alls, det blir mer trötthet och fler misstag. Tur att passagerare inte vet hur nära det kan vara ibland med trötta piloter.
Bättre framförhållande i schema, den här fighten vann SAS.
Tur att jag aldrig jobbade i SAS där management och pengar verkar styra allt.
 

Tveket

Medlem
Piloterna kan flyga flera olika typer av maskiner, skall alltså kunna vara en pilot som flyger både kort och långdistans.

Tror man kan uppnå detta enkelt med inköpen av A320/A321LR maskinerna som är väldigt lika A330/A340 i cockpit. Och de är OK att ha mixed fleet på piloter. Dock är de fler regelbundna "Checks" i simulatorer som måste göras.

Jag hade ju kunnat tänka mig att SAS hade kunnat ha en tanke att just A321LR skulle kunna hamna hos SAIL, vad överenskommelsen runt MF innebär för sannolikheterna till det, i kombination med tillbakagången till avtalet om begränsningar i wet lease, blir intressant att kika på imorgon när man fått lite mer detaljer runt det hele. Låter som kanske den stora vinsten för piloterna ligger här någonstans.
 
Flög mixed Fleet själv i många år. Växling mellan kort och långflygningar tex A320/330 och dessutom fler simulatorkontroller.
Inte bra alls, det blir mer trötthet och fler misstag. Tur att passagerare inte vet hur nära det kan vara ibland med trötta piloter.
Bättre framförhållande i schema, den här fighten vann SAS.
Tur att jag aldrig jobbade i SAS där management och pengar verkar styra allt.

Hmm. Låter ju sådär alltså..
 
Flög mixed Fleet själv i många år. Växling mellan kort och långflygningar tex A320/330 och dessutom fler simulatorkontroller.
Inte bra alls, det blir mer trötthet och fler misstag. Tur att passagerare inte vet hur nära det kan vara ibland med trötta piloter.
Bättre framförhållande i schema, den här fighten vann SAS.
Tur att jag aldrig jobbade i SAS där management och pengar verkar styra allt.
Suttit i Jumpseat ett par gånger främst på Long haul och just landningarna och starter är de mest intressanta. Sett en del småmisstag som gjorts här och där. Inga förödande men ja på grund av trötthet garanterat. Man flög säkert 4-5 min efter takeoff ut från EWR med landningsställen fullt utfällda bland annat....
 
Toppen