Senaste nytt

SAS pausar rutten från Stockholm till Chicago i vinterprogrammet.

palmen

Moderator
Kanske inte oväntat med tanke på hur beläggningen stundtals sett ut genom åren men som nämnts riktigt tråkigt ur awardsynvinkel (och givetvis överlag vad gäller USA connectivity). Tar lite död på snacket om att frakt minsann kan hålla uppe en linje. Säger inte att det är oväsentligt (skulle säkert hänt tidigare om det inte var bra fraktunderlag) men anses en mer eller mindre ren turistlinje till ett väldigt konkurrensutsatt Thailand vara mer lukrativ än en linje till en utav USAs logistikhubbar känns det som ett överskattat argument.
Det kan lika gärna vara så att de blivit av med en större fraktavtal och därmed inte lönsamt längre.
Det var väl exakt det som hände med Seattle tidigare, när SAS blev av med fraktavtalet stängdes linjen ner.
 

Ricci

Medlem
Det kan lika gärna vara så att de blivit av med en större fraktavtal och därmed inte lönsamt längre.
Det var väl exakt det som hände med Seattle tidigare, när SAS blev av med fraktavtalet stängdes linjen ner.
Precis, Lufthansa vann frakten från SAS.
 

Flyer722

Medlem
Sorglig utveckling. Danskarna har viljan och ser möjligheter. Mht att vi är ett så pass mycket större land hade SAS kunnat blomstra med Arlanda som bas. Om vi velat...
Nja inte riktigt, skulle faktist säga ju större land (samt glesbefolkat) desto sämre förutsättningar för en bas då det behövs flera flygplatser med folk som flygs in till Arlanda. Jämför med t.ex. Schiphol som har hela Nederländerna som upptagningsområde.
 

Johan F

Medlem
Sen är ju frågan hur man definierar upptagningsområde - jag vill påstå att alla som bor söder om Jönköping har enklare att ta sig till CPH än till ARN vilket gör att CPH har bättre förutsättning befolkningsmässigt.

Men håller med om att danskarna har viljan och ser möjligheterna, i Sverige så konkurrerar vi mer mellan olika intressen (se som exempel artikeln i Svd idag ang Skavsta)
 

maswan

Medlem
Om vi ska tro SAS egna utsagor i ärendet så är väl den största skillnaden mellan Arlanda och Kastrup att danskarna i snitt är villiga att betala högre biljettpriser, inte i att det är stor skillnad i potentiella passagerare.

Sedan är jag väl lite förvånad, när jag flög den i fredags från Chicago så var det fullt (räknade till 6 lediga säten längst bak i ekonomi) och hård konkurrens om uppgraderingar (enligt incheckningen).
 
Toppen