Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Det låter på dina resonemang som att du kan fortsätta flyga Norwegian eller någon annan LCC. Jag och många andra tycker det är utmärkt att det äntligen blir tydlig differentiering mellan erbjudandena på marknaden och att inte alla springer åt samma håll. Vad gäller priserna så kommer vi säkert se väldigt olika skillnader mellan ECO och C, precis som man redan gör med LH och andra som har C-klass. Ibland skiljer det flera tusen, ibland kan man hitta C-biljett som bara ligger några hundra över ECO. Vilket även gäller GO/PLUS idag.
Jodå, jag har provat både Norwegian, SAS, Lufthansa och några andra flygbolag så jag vet. Lufthansa var nog det dyraste, där man i Eco inte ens kunde beställa en ordentlig frukost ens om man var villig att betala en slant för det och var tvungen att betala för kaffet. På det flyget var mellanskillnaden Biz-Eco 3,5 gånger dyrare. SAS biljetter var i regel långt billigare men högre än LCC och hade alltid kaffe samt erbjöd frukost som tillval på morgonflyg.

Norwegian hade billigt pris, men all servering ombord kostade ocker.

Jag som bor i landet Lagom har alltid gillat mellantinget, dvs SAS.

Men flygbolag är ingenting man kan välja själv, det styrs av både tid, pris och ort. Samt antal mellanlandningar.

Last edited:
Jodå, jag har provat både Norwegian, SAS, Lufthansa och några andra flygbolag så jag vet. Lufthansa var nog det dyraste, där man i Eco inte ens kunde beställa en ordentlig frukost ens om man var villig att betala en slant för det och var tvungen att betala för kaffet. På det flyget var mellanskillnaden Biz-Eco 3,5 gånger dyrare. SAS biljetter var i regel långt billigare men högre än LCC och hade alltid kaffe samt erbjöd frukost som tillval på morgonflyg.

Norwegian hade billigt pris, men all servering ombord kostade ocker.

Jag som bor i landet Lagom har alltid gillat mellantinget, dvs SAS.

Men flygbolag är ingenting man kan välja själv, det styrs av både tid, pris och ort. Samt antal mellanlandningar.
Fukostkulturen i Norden är ju att man äter en större och mer ordentlig frukost än ute i Europa, där en kaffe och ett bakverk kan räcka för folk. Och även efterfrågan på bryggkaffe är ju mycket större i Norden än resten av Europa. SAS erbjuder ju dessa saker för att de kan sin hemmamarknad; Lufthansa eller andra europeiska bolag har ju ett utbud med sina egna hemmakunder i åtanke främst. Jag tror fortsatt att du i SAS ekonomi inom Europa kommer kunna beställa frukostlådan. Jag personligen struntar i gratis kaffet ombord, det dricker jag innan flyget eller efteråt.

Nu har du nog hamnat på tel forum. Skulle gissa att 99% här inne väljer flygbolag själva utifrån sina preferenser. Många här betalar mer för att flyga sitt favoritbolag, istället för att ta snabbaste och billigaste vägen.

Det mesta av det du vill ha kan du köpa till på en sas biljett.
I dagsläget har dock inte sas någon varm rätt eller trerätters på någon flight i Europa, om man nu kan inte räknar hamburgare/pizza som går att köpa ombord på vissa flighter.

Att kunna köpa 3 rätters ombord kommer högst troligt inte ske, svinn på en sådan produkt lär bli hög. Möjligt att man framöver kan beställa i förväg, men då finns väl risken att det måste till fackliga förhandlingar också, och vi vet ju hur erfarenhet hur det brukar gå.

Nu har du nog hamnat på tel forum. Skulle gissa att 99% här inne väljer flygbolag själva utifrån sina preferenser. Många här betalar mer för att flyga sitt favoritbolag, istället för att ta snabbaste och billigaste vägen.

Det mesta av det du vill ha kan du köpa till på en sas biljett.
I dagsläget har dock inte sas någon varm rätt eller trerätters på någon flight i Europa, om man nu kan inte räknar hamburgare/pizza som går att köpa ombord på vissa flighter.

Att kunna köpa 3 rätters ombord kommer högst troligt inte ske, svinn på en sådan produkt lär bli hög. Möjligt att man framöver kan beställa i förväg, men då finns väl risken att det måste till fackliga förhandlingar också, och vi vet ju hur erfarenhet hur det brukar gå.
Sålänge jag kan åka från punkt A till punkt B på snabbaste och kostnadseffektivaste sätt så är jag nöjd. Helst med gratis kaffe.
Semesterdagar kan vara värt mer än pengar, så att spendera timmar på onödiga mellanlandningar blir kostsamt sett från ett annat perspektiv.

Men att åka till t ex La Palma med sitt favoritflygbolag kan vi nog glömma, där är det Lufthansa eller Iberia som gäller. Annars får man välja ett annat resmål om flygbolaget är viktigare än destinationen. Om man inte vill göra sig omaket att flyga Kanarieöarnas egna inrikesbolag och byta på någon annan ö förstås, men det tar tid och kostar pengar.

Det är resmålet som är intressant och ska jag äta på någon lyxig restaurang så föredrar jag nog något på landbacken framför i en liten kabin en mil över havet.

Förbeställning är väl nästan mer regel än undantag om man inte flyger i Biz förstås. Charterflygen har haft så länge, där står valet mellan en kall standard eller en lyxig varm trerätters beroende på sträcka och destination. Sånt får man uppge i bokningen och så lär det väl förhoppningsvis se ut i framtiden också. Åtminstone har det sett ut så på Novair, SAS Charter och faktiskt även på Norwegians reguljärflyg - så jag har svårt att se varför SAS ska vara sämre på den punkten.

Att köpa måltider till alla som bara kasseras är mycket omotiverat.

Last edited:
En av de stora förlorarna är de med hög status som åker i minus idag, när de lediga sätena nu förskjuts till businesskabinen så gäller det att vänja sig med mittsätesryttare.

Sen vad gäller maten i minus så har SAS en stor möjlighet med sina väletablerade digitala kanaler. Några olika val av varm och kall mat på de lite längre linjerna, med några klick vid bokning eller i appen så är det klart.

En av de stora förlorarna är de med hög status som åker i minus idag, när de lediga sätena nu förskjuts till businesskabinen så gäller det att vänja sig med mittsätesryttare.

Sen vad gäller maten i minus så har SAS en stor möjlighet med sina väletablerade digitala kanaler. Några olika val av varm och kall mat på de lite längre linjerna, med några klick vid bokning eller i appen så är det klart.
Kan exempelvis vara som Apollo hade en gång:
Snack Meal, Standard Meal, Junior Meal, Fitness Meal, Superior Meal, Light Meal
där Superior Meal var en trerätters som serveras med riktiga bestick och bestod av både kött/fisk, sallad, dessert och ost
medan standard meal var bara pytt-i-panna med träbestick och en halv muffins.

Ett koncept som borde kunna fungera ifall jag vill flyga ner till sydeuropa.

Huvudsaken är iaf att det finns att beställa om det inte är något som ingår i biljetten.

SAS har gräsliga priser till Las Palmas i december (3.800 kr!). Då flyger jag hellre Norwegian för 2.500 kronor enkel resa, även om jag missar lounge. För dom pengarna ingår även trerätters måltid, fasttrack, priority boarding och valfri plats. Alternativt flyger jag charter.

Hur ska SAS kunna kränga biljetter för 4.000 kronor enkel resa till en semesterort?
Tycker du det är dyrt? För en förstklassig produkt i uppåt 6 timmar med fri flyt av Champagne.

Fram tills 2012 betalade jag ibland ~10 000kr+ t&r business med SAS. Räkna sedan med inflation och lönehöjningar nu 13år senare, även om just flyg i EU med low service bolagen sjunkit i pris.

Jag sitter förresten just nu i en skön Delta lounge efter en mycket trevlig flight i domestic First med just Delta. Jag hoppas SAS närmar sig deras nivå, betydligt bättre än gamla partnern United. Utmärkt mat, (valde långkokt saftig köttbit mm) goda drinkar på flyget, pre-takeoff mousserande, bemannad bar och ett urval av varma och kalla rätter här i loungen.

Personligen tycker jag det här ska bli spännande att följa hur SAS lyckas med
sin Business class produkt - flyger ett par ggr per år CPH - ATH och där jag tycker Aegean Business class är långt mycket bättre produkt än SAS Plus.

Har en del flyg CPH - AGP och där tycker jag SAS Plus är en trevligare produkt jämfört med alternativen som finns tex Norwegian direkt eller mellanlandning i Europa.

Hoppas SAS lyckas med produkten, det kommer nog bero på sträcka där pris/kvalité/konkurrens kommer att vara avgörande. För egen del ser jag framemot att testa SAS Business class. Kul med lite ändring!

IMG_6551.jpeg

Ett glas utmärkt Champagne nu innan Take off och nattflight. Denna slår Deltas amerikanska mousserande med hästlängder. Tänk, snart har vi denna på short haul. Skål alla frequent flyer vänner!

Tycker du det är dyrt? För en förstklassig produkt i uppåt 6 timmar med fri flyt av Champagne.

Fram tills 2012 betalade jag ibland ~10 000kr+ t&r business med SAS. Räkna sedan med inflation och lönehöjningar nu 13år senare, även om just flyg i EU med low service bolagen sjunkit i pris.

Jag sitter förresten just nu i en skön Delta lounge efter en mycket trevlig flight i domestic First med just Delta. Jag hoppas SAS närmar sig deras nivå, betydligt bättre än gamla partnern United. Utmärkt mat, (valde långkokt saftig köttbit mm) goda drinkar på flyget, pre-takeoff mousserande, bemannad bar och ett urval av varma och kalla rätter här i loungen.
Alkohol bör man nog avstå ifrån om man ska flyga, den bryts ner långsammare på höga höjder och är man onykter kanske man inte klarar evakueringen så bra om det skulle vara nödvändigt.

Dessutom är fylleri ombord en stor säkerhetsrisk, därav ransoneringen på max tre drinkar per person.

Jag hoppas att man i framtiden håller en mer restriktiv syn på alkohol, speciellt på flyg till semesterorter.

Toppen