Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Jag tror SAS tidigare hade ett maxantal rader för Business (på den tiden de hade tre klasser ombord)? Har för mig att det stod på salesinfo att i vissa fall kunde C-kabinen vara slutsåld även fast det fanns teoretiskt mer plats ombord som skulle kunna omvandlas till C-kabin. Detta för att servicenivån skulle kunna upprätthållas. (Detta var alltså för många år sedan och det fanns gardin mellan C och Y ;))

Just på dessa flygningar är det bara jag som valt stolar än så det är nog ingen rusning. Tänkte därför att det kunde vara en intressant datapunkt men som sagt är det ju lite oklart hur systemet funkar.

Nu är det nog ingen som förstår alla hemligheter i ett revenue management system men en indikation skulle kunna vara om ExpertFlyer visar C6 till exempel men Y9. Det är inget ovanligt på långdistanslinjerna men på plan med flexibla kabiner där man bara flyttar "gardinen" är det oftast C9 om det är Y9 (#spekulation)

Jo, jag vet och det beror på att SAS har nollat alla lägre bokningsklasser i Plus efter den 1/10 - möjligen för att personer som bokar Plus efter den 1/10 hamnar i business och därför så prissätter man Plus efter den 1/10 för att motsvara vad det kommer att kosta i business. Det är bara en teori förstås men att alla lägre bokningsklasser i Plus skulle vara nollade även så långt fram som mars 2026 av någon annan anledning verkar osannolikt.
Kan nog stämma.

Som jag nämnt tidigare försökt lämna bud på uppgradering till Plus LPA-CPH i januari.
Lägsta bud 650 kr omöjligt få igenom, gick däremot bra på MAD resa i maj.
Ingen förklaring (alls) vid kontakt med SAS supporten.
Gjorde nytt försök idag och lade bud på 2.000kr istf 650.
Inga problem. Kunde ha fått igenom budet på 2.000kr.
Anledningen är troligtvis att SAS inte uppdaterat lägsta bud på resor inom Europa from november. Plus buden ligger kvar men går inte att buda på .
Sände inte 2.000kr budet.
Avvaktar och ser hur lägsta bud blir till business.
Likaså rapporter om service upplägget och inte minst om lounge kommer att ingå.

SAS har gräsliga priser till Las Palmas i december (3.800 kr!). Då flyger jag hellre Norwegian för 2.500 kronor enkel resa, även om jag missar lounge. För dom pengarna ingår även trerätters måltid, fasttrack, priority boarding och valfri plats. Alternativt flyger jag charter.

Hur ska SAS kunna kränga biljetter för 4.000 kronor enkel resa till en semesterort?

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Kollade just på LPA i december bokade i Plus smart, det som förvånar mig när man skall seata ser det ut så här på ARN-OSL
IMG_1694.png

OSL-LPA och även på returen LPA-ARN
Nu vet jag att SAS börjar sälja Business Biljetter i början av maj, men första gången jag ser tomma mittsäten och skall det även vara så intra skandinaven?
IMG_1693.png

Kollade just på LPA i december bokade i Plus smart, det som förvånar mig när man skall seata ser det ut så här på ARN-OSL
Visa bifogad bild 164260

Nu vet jag att SAS börjar sälja Business Biljetter i början av maj, men första gången jag ser tomma mittsäten och skall det även vara så intra skandinaven?
Visa bifogad bild 164261
Till Oslo? På flygen till Oslo och Köpenhamn brukar varenda flygstol behövas.

Här har man tagit bort hela 18 platser! Och då talar vi om matarflyg som inte ens varar en timme.

Jag börjar bli allt mer skeptisk till SAS nya Businessklass.

Enligt press releasen blir det i början Premium bara på inrikesflyg och Business båda intra-skadinavien och till andra ställen i Europe.

Efter ett tag blir det även Premium intra-skadianavien och Business bara till andra ställen i Europa.
Sedan blir det bara Premium till semesterorter och Business endast till andra ställen i Europa.
Sedan blir det Premium även till Europa och den döpas om till SAS Plus. :p

Enligt press releasen blir det i början Premium bara på inrikesflyg och Business båda intra-skadinavien och till andra ställen i Europe.

Efter ett tag blir det även Premium intra-skadianavien och Business bara till andra ställen i Europa.
Sedan blir det bara Premium till semesterorter och Business endast till andra ställen i Europa.
Sedan blir det Premium även till Europa och den döpas om till SAS Plus. :p
OJ OJ vad jag har missat, men med tanke på priset, så trodde jag i min okunskap att det var Business även till LPA

Visa bifogad bild 164260

Visa bifogad bild 164261

SAS Business kommer även gälla i storstadstriangeln och då ska det vara tomt mittensäte :)

På inrikes blir det SAS Premium - samma som idag med SAS Plus :)

Toppen