Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Rajjan, Pegasus Air, Charterbolag m.m. Skulle jag gissa på, en erfaren frequent flyer som flyger business class regelbundet har ju en annan alkoholtolerans ;)

Ja, som erfaren resenär och otrolig charm så har jag till och med lyckats att få 4 glas pre departure champagne på Thai från ARN, där man inte serverar pre departure champagne.

Sedan dricker jag det jag känner för.

Nu har man redan backat på en av de sakerna man kommunicerade vid lanseringen. "Ledigt säte bredvid" har bytts ut mot "tomma mittsäten".

På en A320 gör det ingen skillnad:
Visa bifogad bild 164712

Men på en CRJ får man fortsätta gnugga armbågar:

Visa bifogad bild 164713

Skulle just poängtera samma, men för ATR och Embraer 195.

Ser fram emot hurdan businessprodukt man kan erbjuda i en ATR med fyra på bredden…

Hoppas detta är en klassisk SAS rusad utrullning bara.
Finnair har haft det så här i många år på sina Embraer, det är ingen seatblock. Märkte det när jag flög HEL-DUB redan 2018 då vi var 8 Biz pax inpackade som sardiner på 2 rader biz medans Economy hade minst 8 lediga säten som hade gjort att man kunde utökat bizkabinen....

Hoppas verkligen SAS inte gör på samma sätt på 2-2 sätade plan, då kommer det går helt bort att boka dessa avgångar.

Framgår ingenstans om det blir fri dryck i business även på "semester destinationerna" eller om de kommer behålla max 3 gränsen från Plus tiden?
Intressant och se hur det blir.
Kommer de anta att pax i business tål mer alkohol än tidigare Plus pax bara för de betalar mer för biljetten !?
Gäller inte diamond fri dricka

De flesta företag har "economy only" så de påverkas inte av om det heter plus eller business längst fram.
Vi har en annan policy som är "man ska resa med det billigaste och snabbaste alternativet som oftast är economy", det finns med andra ord en liten öppning för annat än ekonomi.

Vi har folk som reser inrikes på dessa biljetter ibland när det behövs, då är inte priset avgörande utan att komma fram till kund.

Som sagt, dessa business biljetter är inte för "vanliga familjer" eller företag med snäv resepolicy. Det är inte heller dessa biljetter införs.
Jag är benägen att hålla med dig men sitter och tittar på Stockholms sportlov 2026 och vill man flyga till Milano är det inte många kronor det skiljer mellan economy flex och business flex (jag jämför flex billjetterna för att få dem avbokningsbara) - 2840 för economy och 3029 för business.

Priserna är utresan direktflyg ARN - LIN med utresa på morgonen den 22:a feb och med de förutsättningarna åker jag (privat) business alla dagar i veckan
1746648049288.png

Jag är benägen att hålla med dig men sitter och tittar på Stockholms sportlov 2026 och vill man flyga till Milano är det inte många kronor det skiljer mellan economy flex och business flex (jag jämför flex billjetterna för att få dem avbokningsbara) - 2840 för economy och 3029 för business.

Priserna är utresan direktflyg ARN - LIN med utresa på morgonen den 22:a feb och med de förutsättningarna åker jag (privat) business alla dagar i veckan
Visa bifogad bild 164736
Ibland har ju Plus varit billigare än Go också. Flyg vid högtider/lov blir ofta knökfulla i ekonomi och Business blir då ofta väldigt prisvärt.
Kommer alltid finnas tillfällen då Business inte är så mycket dyrare, men 6000 tor är inte billigt heller.

Så kan man lätt fylla intra-EU Business, sälja dem som feeder till long haul Premium. Inte en dålig deal för de som flyger in till ARN/CPH/OSL från andra marknader.

Japp, jag undrar hur länge detta håller. Det är ju unik för SAS. Mig veterligen hamnar man i economy på anslutning hos konkurrenter.
Om ett av målen är att få in mer pax till longhaul linjerna så kan ju det vara en bra usp som är värt det...

Verkar gå lite sakta med att 'knyta ihop' resor med byte, se nedan exempel ARN - MUC där endast Economy Light går att boka i skrivande stund om man söker hela sträckan men söker jag ARN - CPH resp CPH - MUC så finns priser publicerade både för Economy och Business.

Tänker att det löser sig inom några dagar

1746689773714.png

Visa bifogad bild 164736
Priserna för LHR är ännu billigare, hittat one way ARN-LHR för 1999kr nu, dom verkar ha sparkat ut tillgänglighet i A-klass nu som gör att priserna droppat.

Toppen