Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Med andra ord återinföra gamla Economy Extra? Kostade någon hundralapp mindre än business, men då betalade man för flexibilitet och fick en papperslåda med mat. Ungefär som dagens Plus. Dock utan tillgång till lounge.
Ja, antagligen något sådant. För SAS kan det vara rätt billigt att erbjuda den typen av biljett och då bjuda på mat och dryck från det vanliga sortimentet som erbjuds Go. Blir väldigt enkelt logistiskt så marginalen på de biljetterna kommer fortsatt vara bra.

Min teori är två klasser men att de måste erbjuda fullt ombokningsbara biljetter i den lägre klassen för att blidka tjänsteresenärer som inte får resa business och då kan de sockra det erbjudandet med att bjuda från cafeutbudet. Det är alltså precis samma service där man bara har förbetalt för cafeköpet. Men som sagt, bara en teori.

Min teori är två klasser men att de måste erbjuda fullt ombokningsbara biljetter i den lägre klassen för att blidka tjänsteresenärer som inte får resa business och då kan de sockra det erbjudandet med att bjuda från cafeutbudet. Det är alltså precis samma service där man bara har förbetalt för cafeköpet. Men som sagt, bara en teori.

I teorin skulle det ju funka, men då måste man hålla koll på var dessa sitter (om de alltså inte sitter i en dedikerad del av kabinen). Med tanke på hur bra folk brukar tycka att det funkar för dem att hålla koll på några diamonds (jag tycker att det för det mesta funkar bra, men tillräckligt många delar inte den uppfattningen), så om de då ska kunna hålla koll på "betala för allt", "betala för ätbart, men inte drickbart", och "betala inte för något" så kan det nog vara en utmaning.

Jag har precis bokat business/ plus (bokningsklass X) LHR - ARN i en 320 Neo i januari 26 och jag kan fn bara välja stol från rad 7.

• Gilla
Reactions: M.K
Ja det har du rätt i, jag kollade bara snabbt på family fare name i appen under booking info och där står det business. Sen tänkte jag inte längre än så

En av de saker jag kommer uppskatta mest är garanterat ledigt mittsäte. Att få det ibland, ibland inte är den allra största svagheten med SAS Plus som jag i övrigt tycker är okej. En fråga på det temat är att vi har åkt på en ”mittsätesryttare” i påsk på vägen hem. Det är så tråkigt när man är två att nån väljer mittsätet (som vi brukar lämna tomt). Nu har de öppnat en rad till i Plus. Kan man i samband med att incheckningen öppnar byta rad och samtidigt betala för att då sätet intill ledigt? Eller kommer inte den möjligheten upp om man byter rad just i samband med incheckning?

Toppen