Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Precis så minns jag att det var på den gamla goda tiden med ca 5 rader economy på en md 80 (de där raderna som bara var på ena sidan när det var galley på andra längst bak)...
Pah, 5? Jag satt två gånger ensam i economy på bakersta raden på OSL-ARN...

Med andra ord återinföra gamla Economy Extra? Kostade någon hundralapp mindre än business, men då betalade man för flexibilitet och fick en papperslåda med mat. Ungefär som dagens Plus. Dock utan tillgång till lounge.
Japp. Och framförallt, är och heter inte business-class, så den godkänns av travel policy.

Det ska ju bli på alla utrikeslinjer, vilket är det konstiga. Jag tror personligen inte att det blir långvarigt med fint porslin och flödande champagne på exempelvis Oslo-Billund.
Jooo du det kommer nog men det kommer kosta 7000kr per väg att boka sista minuten :p Kolla bara vad KLM tar för business class T&R Amsterdam från Arlanda med avresa imorgon och retur på fredag. Kollar du SAS PLUS PRO på samma datum är det halva priset.

1742836788819.png

1742836869918.png

Då kan det ju bli en rejält stor business class kabin på just det det flyget.
Ofta flugit 11-13 raders business kabiner på MUC-FRA-MUC intra Tyskland så klart man kan sälja 10 rader biz på ARN-CPH, det är bara att priset kommer diktera.

Måste bli ett tak på hur många säte/rader som kommer vara business på shorthaul när det väl införs. Nu känns Plus många gånger som i en av scenerna i den fantastiska ”Come fly with me” om speedy bordingcards.

Måste bli ett tak på hur många säte/rader som kommer vara business på shorthaul när det väl införs. Nu känns Plus många gånger som i en av scenerna i den fantastiska ”Come fly with me” om speedy bordingcards.

Nä, gränsen kommer utgöras av smärtpunkten för vad det kostar att köpa resan. Så man höjer priserna tills dess att man får så många rader man vill ha och kan hantera.

Undrar vilken kabin man hamnar i när man bokat PLUS till Gran Canaria i januari? Man kan ju bara hoppas!

Jag gissar på att bokningsklasserna C, D, Z, J kommer klassas som business och Y, B, S, A, P hamnar i ekonomi. Det skulle då ligga i linje med hur bokningsklasserna hanteras på longhaul. Men kan så klart bli svårt att förklara för kunderna som hamnar bakom skynket

Jag gissar på att bokningsklasserna C, D, Z, J kommer klassas som business och Y, B, S, A, P hamnar i ekonomi. Det skulle då ligga i linje med hur bokningsklasserna hanteras på longhaul. Men kan så klart bli svårt att förklara för kunderna som hamnar bakom skynket
Har man bokat plus och blir flyttad till economy så är det en nedgradering. Till Gran Canaria blir det då krav på SAS att återbetala 50% av biljettpriset. Det låter mycket dyrare för SAS jämfört med att bara ge en "gratis" uppgradering till business, så jag antar att det är så de kommer att göra.

För resor i plus i höst verkar man ju ha tagit i rejält vad gäller priserna, så man får redan betala businesspriser om man bokar nu.

Har man bokat plus och blir flyttad till economy så är det en nedgradering. Till Gran Canaria blir det då krav på SAS att återbetala 50% av biljettpriset. Det låter mycket dyrare för SAS jämfört med att bara ge en "gratis" uppgradering till business, så jag antar att det är så de kommer att göra.

För resor i plus i höst verkar man ju ha tagit i rejält vad gäller priserna, så man får redan betala businesspriser om man bokar nu.

Det har du en poäng i.

Priserna i respektive bokningsklass verkar inte ha gått upp så mycket om man jämför nu med november men däremot ser det ut som att man konsekvent nollat ut de två lägsta bokningsklasserna A och P:

1742846835650.png

Och billigaste B-klass är 3000 SEK dyrare än billigaste A-klass så i princip har priset höjts med 3000 kronor.

Detta "fenomen" verkar inträffa i slutet av september. Detta med POS = Tyskland. Vet inte om andra försäljningställen skulle kunna ha A-klass tillgängligt även senare.

Billigaste B-klass kostar i november 5600 SEK för en tur och retur. KLM tar 12000 för sin biligaste biljett i business vid den tiden (ARN-LPA). Kommer SAS lägga sig i den prisklassen bir man ju lätt bedrövad...

Har denna ändring börjat trilla in på någon linje? Läste att det skulle komma rätt tidigt på högtrafikerade linjer som London exempelvis?
Flyger nämligen plus till Dublin om några veckor.

Toppen