Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Litet sen på bollen, men det står i artikeln att "dessutom kommer sätena i mitten inte användas för att ge mer utrymme till passagerarna". Man kan fråga säga vad de ska användas till då? Uppställningsyta? Kanske att kabinpersonalen kommer och sätter sig där vid start och landning? Ska man flytta dit flygrädda barn från ekonomiklass?
Jag tror man ska läsa det så, att "mittsätena ska inte användas i syfte att ge mer utrymme till passagerarna".

Jag tror mer på: "mittsätena ska inte användas, i syfte att ge mer utrymme till passagerarna". ;)
Kul inlägg i och för sig men grammatiskt är det lite vilset. Det skulle vara en s.k. onödig kommatering. Den generella svenska grammatiska regeln innebär att komma sätts mellan meningsled som är förhållandevis självständiga, medan led som hör nära ihop - såsom den aktuella meningen - inte skiljs åt med komma. Men kommatering kan vara livsviktigt! Det finns en anekdot var ett fängelse skickade ett telegram till guvernören med frågan om den dödsdömde var benådad eller skulle avrättas. Svaret blev:

"Avrättas, ej benådad". Fången avrättades.

Kort därefter kom ett nytt telegram med rubriken RÄTTELSE:

"Avrättas ej, benådad".

Last edited:
Vågar jag tro att jag hamnar i Business då på resan som är bokad i Plus nästa höst till Palma??
Jag skulle inte hålla andan. Jag är tveksamt om det blir business på semesterlinjerna. Jag har inte sett en skarp definition än av exakt vilka linjer som får och ej. Uttalanden har lämnat utrymme för variation. Att det blir business på linjerna till samtliga Skyteam hub är en lågoddsare. Det har även sagts att det inte kommer inrikes. Jag gissar att Plus (som ska heta Premium) kommer finnas kvar där.

Jag skulle inte hålla andan. Jag är tveksamt om det blir business på semesterlinjerna. Jag har inte sett en skarp definition än av exakt vilka linjer som får och ej. Uttalanden har lämnat utrymme för variation. Att det blir business på linjerna till samtliga Skyteam hub är en lågoddsare. Det har även sagts att det inte kommer inrikes. Jag gissar att Plus (som ska heta Premium) kommer finnas kvar där.
Det man sa på senaste diamondeventet var att alla utrikeslinjer kommer att få business, och ingen behåller Plus. I praktiken tvivlar jag på att det blir samma service på exempelvis Göteborg-Köpenhamn som på Stockholm-London, men det kommer säkert att heta Business på båda. Det lämnar öppet för att man, likt exempelvis Lufthansa, har olika nivå på ombordprodukten beroende på destination (snarare än exempelvis BA som har olika nivå baserat på distans).

Räknas maj som "till sommaren" tro, det är väl sommartidtabell va...

Har denna flygning i maj till London, har det alltid stått "Business" under bokningsklass eller är det nytt eller kanske för att det är anslutningsflyg till business bara?

1732449826921.png

Toppen