Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Tror ärligt talat att SAS inte vill inför någon typ av business men har tvingats att inse att man inte får vara med i div Joint ventures om kollegornas busniess plötsligt blir economy/economy + på anslutningsflyg. Tror att detta var en av de viktigaste orskernaerna varför problemen med SAS och JV uppstod inom Star Alliance.
Där har du väl ändå ordningen baklänges? Atlantic++ skapades 2006,och fick med Austrian, Swiss och Brussels 2011/2012. Sas business på shorthaul ladda ner och sas plus kom 2013. Så sas plus kan knappast varit anledningen till att sas inte fick vara med. Snarare kanske att man väntade med att ta bort business tills man insåg att man ändå inte fick vara med....

Nej, det tror jag inte har varit ett prep. Som sagt, om man ska ligga in linje med åtminstone ett av de andra bolagen (KLM) så är det väldigt lite som behövs. Den enda skillnaden är ledigt mittsäte (på flyg som har 3+3 sittning) och glasglas. De främsta raderna har dessutom någon centimeter mer benutrymme. De har också papplåda med förvisso gott innehåll på lite längre flyg, men på korta sträckor är det en liten snackspåse som delas ut. AF har bricka från Stockholm förvisso, men jag vet inte hur deras erbjudande ser ut på de kortare sträckorna.

På KLM ingår inte heller Wifi i business.

Det som är intressant i sammanhanget är ju att både KLM och AF har en högre nivå på servicen i ekonomi än vad SAS har, och bjuder på snacks och är ute med dryckesvagnen. Igår flög jag AMS-LIS och då var det två vändor med dryckesvagnen och två olika snacks, en macka först och en kaka innan landning. Detta kanske sätter press på SAS att förbättra GO också.
Jag tänkte mer på hur det är en prep för att kunna separera Plus från ett potentiellt C tydligare, annars kan det vara svårt för folk att motivera att välja C.
Genom att ta bort gratis platsval och WiFi i Plus men erbjuda det i C, gör man den klassen klart mer intressant för än nästan-netto-noll kostnad för SAS. Lägg på seatblock, bättre mat och champagne (och gardin) och då kan man säga det är en tydligt bättre upplevelse.

Hur Plus och C sedan är i jämförelse med AFKLM är en annan, men också viktig diskussion.

Om du har guld- eller diamantstatus hos SAS är de extra fördelarna med att flyga Plus i Europa dock väldigt begränsade. Om du bokar SAS Go Bio ger det fler poäng än SAS Plus Smart. Om du är diamant är allt detsamma förutom mat och snacks som måste betalas för. Jag skulle aldrig välja SAS Plus bara för att få den inkluderade måltiden som fördel. Jag skulle hellre betala lite mindre och få fler poäng på SAS Go Bio och om jag vill äta är det enkelt och inte dyrt att lägga till och köpa måltiden i förväg och då kan jag till och med välja om jag vill ha kyckling, nötkött eller vad jag vill äta.
Så är det ju så klart. Men för alla andra som INTE är guld eller högre, så är Plus väldigt bra med väldigt många fördelar inkluderade.

Jag ser att många verkar tänka sig att det ska införas shorthaul business, men att Plus fortfarande ska leva kvar. När jag först såg nyheten/spekulationerna så förutsatte jag att det skulle innebära att man helt enkelt skulle byta namn på Plus till Business och göra vissa justeringar (blockat mittsäte, något uppdaterad catering, i många fall högre pris).
Känns det verkligen rimligt att man skulle köra på tre klasser inom Europa? Jag vet att man gjort det förr, men för närvarande så finns det väl ändå inget annat bolag inom Europa som både har business och premium economy?

Jag hör för övrigt till gruppen som tycker att Plus mestadels är att föredra. Visst, blockat mittsäte vore väl trevligt, men jag föredrar nästan alltid serveringen i Plus jämfört med de (relativt få) gånger jag åkt business intra-Europa med LH-gruppen.

Vågar man spekulera i att business kommer få tillgång till tredjepartslounger. Plus endast tillgång till SAS Lounge?

Vågar man spekulera i att business kommer få tillgång till tredjepartslounger. Plus endast tillgång till SAS Lounge?
Med tredjepartslounge, menar du då allians- och partnerlounger också? Riktiga tredjepartslounger skulle kräva en ganska stor ändring i hur SAS opererar.

Min gissning: Plus tappar lounge, behåller fast track och priority boarding/check-in.

Toppen