Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Ser inte riktigt poängen med att ge tillgång till guldloungen, tänker du att SAS Plus kommer vara kvar som produkt och att dom har kvar "Business lounge" tillgång eller?

Om SAS gör en sån här förändring så skulle man nog kanske göra en annan differentiering som andra bolag har där business lounge har högre standard än guld lounge, det är nog som att svära i kyrkan här inne men skulle nog anse det vara mer rättvist om betalande businessresenärer har bättre standard än vi i guldloungen har.

Under förutsättning att SAS Plus inte existerar eller att det inte ger loungetillgång överhuvudtaget, mer troligare det senare scenariot.
Har sett liknande argumentation tidigare, att betalande C-kunder bör ha bättre lounge än statuskunder, men tycker själv det är lite udda. Vem är viktigare kund för flygbolaget: den som betalar 4000kr en gång för finflyg, eller den drar in 50,000kr/året eller mer? (Helt höftade siffror) Sen är ju eviga diskussionen kring hur lätt det är att få EBG, men även den mest snikna EBG-medlemmen bör väl dra in mer cash till SAS än en intra-Europa C-biljett kostar.
Ska man göra skillnad på short- och long haul C? United Club/Polaris är ett fungerande koncept, men nu var diskussionen intra-Europa.

Sen vad gäller Plus/C lounge-tillgång, så har SAS två alternativ: båda får tillgång till Business Lounge, eller Plus blir av med sin lounge-access. Vore helt befängt ifall Plus får Business Lounge tillgång, och C får Gold. Varför ens kalla den Business Lounge då mer?
 
Sen vad gäller Plus/C lounge-tillgång, så har SAS två alternativ: båda får tillgång till Business Lounge, eller Plus blir av med sin lounge-access. Vore helt befängt ifall Plus får Business Lounge tillgång, och C får Gold. Varför ens kalla den Business Lounge då mer?

Det är ganska enkelt att byta ut skyltarna från "SAS Business Lounge" och "SAS Gold Lounge" till "SAS Plus Lounge" och "SAS Business Lounge" utan att ändra något annat. :D
 
Förr eller senare är jag helt övertygad om att EuroBonus blir helt revenuebaserat för att ligga i linje med Flying Blue. Så då blir det högre inräkning på C-biljetterna automagiskt.
Det finns säkert krafter som driver i den riktningen, men jag har ännu inte hört något argument som håller. ("Vi belönar mest de som spenderar mest" låter bara bra för den som inte vet hur biljettpriserna ser ut). Om man överhuvudtaget tror på att poängen driver köp så är det kontra-intuitivt att tro att revenuebased intjäning skulle stärka försäljningen.


Det finns en tydlig uppsell-modell, där man ser lägsta pris och sedan får möjlighet att utvärdera hur mycket mer man får för bara lite extra pengar. Eftersom poängen är tabellerade kan man styra så att vissa hopp uppåt i biljett-klass ger mycket poäng för lite extra pengar. Revenuebased är linjärt och tar bort möjligheten att styra mot lönsamma biljettyper.

Jag slängde samman lite siffror på en simpel inrikes-resa.

Poäng per krona netto varierar kraftigt, mellan 0,45 och 1,79. Bio-tillägget ligger i inrikes/utrikesavigfter, men även poäng/kr brutto varierar, 0,17-0,70. Var skulle man då lägga intjäningen per kr?
Skulle man göra om till revenubased på netto-priset och bestämma att plus pro ska ge lika mycket poäng före som efter förändringen får det till effekt att go light kommer att tjäna in 67% mer än tidigare.
Skulle man däremot bestämma sig för att GoSmart ska tjäna samma före som efter så betyder det att intjäning PlusPro Bio sänkt med 47% och plus pro sänks med 32%.

Så jag skulle inte alls anta att C-biljetter kommer ur ändringen på ett positivt sätt. (Erfarenehten från Finnair visar exakt detta - Business flex är visserligen dyrast och tjänar flest poäng i nya systemet, men tjänar betydligt sämre än förut i relation till alla andra biljettklasser. Poängmässigt har de dyrare biljetterna inte längre något påtagligt incitament överhuvudtaget).


Skärmavbild 2024-06-17 kl. 08.53.36.png
 
Last edited:
Sen är ju eviga diskussionen kring hur lätt det är att få EBG, men även den mest snikna EBG-medlemmen bör väl dra in mer cash till SAS än en intra-Europa C-biljett kostar.
Med tanke på att folk drar in EBD utan att behöva sätta foten på ett flyg så låter jag det vara osagt. En business inom Europa kommer det vara väldigt bra marginal på, vet inte om 2 kreditkort och några 100k spend motsvarar samma vinst.
 
Har sett liknande argumentation tidigare, att betalande C-kunder bör ha bättre lounge än statuskunder, men tycker själv det är lite udda. Vem är viktigare kund för flygbolaget: den som betalar 4000kr en gång för finflyg, eller den drar in 50,000kr/året eller mer? (Helt höftade siffror) Sen är ju eviga diskussionen kring hur lätt det är att få EBG, men även den mest snikna EBG-medlemmen bör väl dra in mer cash till SAS än en intra-Europa C-biljett kostar.
Ska man göra skillnad på short- och long haul C? United Club/Polaris är ett fungerande koncept, men nu var diskussionen intra-Europa.

Sen vad gäller Plus/C lounge-tillgång, så har SAS två alternativ: båda får tillgång till Business Lounge, eller Plus blir av med sin lounge-access. Vore helt befängt ifall Plus får Business Lounge tillgång, och C får Gold. Varför ens kalla den Business Lounge då mer?
Jag tror bara mer på att om du kan differentiera businessbiljetten lite mer från eco kan du nog vinna fler kunder som är villiga att betala ett högre pris och kan rättfärdiga det
Men varför ska statuskunder ha premiumprodukter? Om du flyger 45 ben i eco varje år så är ju utbudet du har i guldloungen idag i paritet med vad som är rimligt.

Förtjänar du champagne och räkmackor när du har ett Amex Elite och ett MC Premium och flyger i SAS Plus en gång per år för att sedan flyga billigast möjliga inom Star Alliance/Skyteam resten? Jag ställer mig skeptisk till det, men om du betalar 5-6000:- för en biljett till Aten så kanske det är på sin plats att få njuta av ett glas champagne i loungen innan avgång.

Allt är så hypotetiskt att det känns lite larvigt att ens skriva
Något man nästan kan ta för givet är att vi kommer bli besvikna i vilket fall som helst! :D
 
Med tanke på att folk drar in EBD utan att behöva sätta foten på ett flyg så låter jag det vara osagt. En business inom Europa kommer det vara väldigt bra marginal på, vet inte om 2 kreditkort och några 100k spend motsvarar samma vinst.
Vi låter också vara osagt hur många som verkligen gör så, och hur lite det kostar SAS att ha sådana EBG-kunder (tror du menade Guld, inte Diamant) som aldrig flyger. Där kan vi snacka bra marginal.
Att ha Amex och SEB köpa 45000 statuspoäng (kostnad till SAS nästan 0) och alla extrapoäng från spenden är bra pengar för SAS. För oss vanliga dödliga kostar baspoängen 1kr/1p, men kan gissa att kreditkortsföretagen har bra rabatter. Säg att de har 95% rabatt och SAS drar in 2250kr bara i baspoäng. Släng på någon tusenlapp för extrapoängen (någon får gärna räkna) och dessa flyglösa EBG börjar verka som en bra affärsmodell åt SAS.
Sen kan dessa medlemmar flyga för sina extrapoäng, men det är en annan femma.

Det är ganska enkelt att byta ut skyltarna från "SAS Business Lounge" och "SAS Gold Lounge" till "SAS Plus Lounge" och "SAS Business Lounge" utan att ändra något annat. :D
Visst, och sen står alla Corn Flakes-EBG och snyftar när de inte är speciella nåt längre. :D
 
Visst, och sen står alla Corn Flakes-EBG och snyftar när de inte är speciella nåt längre. :D
Sant :D

Men oavsett vad vi drömmer om är det mest sannolika att det blir bara en "SAS Lounge" framöver, eftersom det finns ingen koncept på "Gold / Elite Plus" lounge inom Skyteam.

Delta är på väg att införa en speciell lounge för dem som åker long-haul Business (typ som United Polaris), men känns osannolikt att SAS skulle göra samma sak.

Så frågan är bara vem som får tillgång till "SAS Loungen" ifall SAS introducerar Business inom Europa.

De som åker i Business och de som har Gold / Elite Plus kommer säkert få tillgång.

Om Plus finns bara kvar på long-haul kan de kanske behålla tillgång också. Om Plus finns kvar även inom Europa känns det inte lika sannolikt, tycker jag. Men vi får se.
 
Men oavsett vad vi drömmer om är det mest sannolika att det blir bara en "SAS Lounge" framöver, eftersom det finns ingen koncept på "Gold / Elite Plus" lounge inom Skyteam.
Det finns väl egentligen inte heller något sådant koncept inom Star Alliance? Det är mest bara SAS och Lufthansagruppen som har "bättre" lounger för Gold. OneWorld däremot har ju speciella bättre lounger för sin högsta nivå.

Delta är på väg att införa en speciell lounge för dem som åker long-haul Business (typ som United Polaris), men känns osannolikt att SAS skulle göra samma sak.
Känns klart som trenden att flyga business-kabin (long haul) är det som ger de allra bästa business-loungerna. Enig med dig att det är osannolikt att SAS skulle göra detsamma på grund av sitt lilla long haul nätverk. En europeisk busness class skulle heller inte motivera det.
 
Vi låter också vara osagt hur många som verkligen gör så, och hur lite det kostar SAS att ha sådana EBG-kunder (tror du menade Guld, inte Diamant) som aldrig flyger. Där kan vi snacka bra marginal.
Nej, jag menade EBD, det är ju få som har den spenden, men de finns. Dessa personer flyger ju dock rätt mycket också för det mesta.
EBG är det betydligt flera som klarar enbart pga kreditkort, och många EBD skulle aldrig klara det utan korten.
 
Nej, jag menade EBD, det är ju få som har den spenden, men de finns. Dessa personer flyger ju dock rätt mycket också för det mesta.
EBG är det betydligt flera som klarar enbart pga kreditkort, och många EBD skulle aldrig klara det utan korten.

Glöm inte ullbollarna ;)
 
Toppen