Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Jag tänkte mer på hur det är en prep för att kunna separera Plus från ett potentiellt C tydligare, annars kan det vara svårt för folk att motivera att välja C.
Genom att ta bort gratis platsval och WiFi i Plus men erbjuda det i C, gör man den klassen klart mer intressant för än nästan-netto-noll kostnad för SAS. Lägg på seatblock, bättre mat och champagne (och gardin) och då kan man säga det är en tydligt bättre upplevelse.

Hur Plus och C sedan är i jämförelse med AFKLM är en annan, men också viktig diskussion.

Om anledningen att införa C skulle vara att ligga i fas med sina kollegor, så tror jag inte Plus kommer vara kvar på shorthaul. Man kan då, som KLM och AF redan gör kränga ”premiumsäten” utan extra service för att få sitta långt fram. Det kommer bli för krångligt för dem att ha tre klasser på shorthaul.

Möjligen kan man kränga GO Plus som innehåller fast track och flexibilitet. Lite som andra bolag gör.
 
Om anledningen att införa C skulle vara att ligga i fas med sina kollegor, så tror jag inte Plus kommer vara kvar på shorthaul. Man kan då, som KLM och AF redan gör kränga ”premiumsäten” utan extra service för att få sitta långt fram. Det kommer bli för krångligt för dem att ha tre klasser på shorthaul.

Möjligen kan man kränga GO Plus som innehåller fast track och flexibilitet. Lite som andra bolag gör.
Betalningsviljan för business kommer nog saknas hos många som bokar Plus idag ur egen fika. Det är länge sen jag har sett en resepolicy som tillåter business på kortflyg i Norden (annorlunda i Tyskland/Holland). Därför tror jag (gissning såklart) att SAS tappar en konkurrens fördel om man tar bort plus som är en någorlunda unik produkt anpassad till nordiska marknaden. Varför flyga SAS 'eco comfort' om Ryanair/Norwegian/Lufthansa gruppen gör det för mindre?

Edit, tillägg. Exempel ur egen fika. Jag ville ha en flexibel biljett till släkten i Amsterdam i december. SAS Plus Pro (bokningsklass A, men Plus) gick på dryga 10k SEK för 2 vuxna + 1 barn. KLM eco flex skulle ha kostat mig 4k SEK mer, business skulle ha gått på det tredubbla (flex!). Varför skulle jag då välja en ostmacka över en låda och fria snacks för 4k SEK?
 
Betalningsviljan för business kommer nog saknas hos många som bokar Plus idag ur egen fika. Det är länge sen jag har sett en resepolicy som tillåter business på kortflyg i Norden (annorlunda i Tyskland/Holland). Därför tror jag (gissning såklart) att SAS tappar en konkurrens fördel om man tar bort plus som är en någorlunda unik produkt anpassad till nordiska marknaden. Varför flyga SAS 'eco comfort' om Ryanair/Norwegian/Lufthansa gruppen gör det för mindre?

Edit, tillägg. Exempel ur egen fika. Jag ville ha en flexibel biljett till släkten i Amsterdam i december. SAS Plus Pro (bokningsklass A, men Plus) gick på dryga 10k SEK för 2 vuxna + 1 barn. KLM eco flex skulle ha kostat mig 4k SEK mer, business skulle ha gått på det tredubbla (flex!). Varför skulle jag då välja en ostmacka över en låda och fria snacks för 4k SEK?

Ja, men ditt resonemang bygger ju på att man faktiskt vill sälja business. Det tror jag inte man vill.

Man är säkert glad om man lyckas ta bort fria snacks, och ändå kunna sälja biljetter för samma pengar men erbjuda mindre service ombord.

Och samtidigt som man sparar massor på det (för konkurrensen är inte står stor att folk fritt kan välja) så tillfredsställer man flygbolagets partners krav på att det ska finnas C-tillgänglighet.

Och så paketerar man det snyggt som en enhancement och en förbättring för resenärerna.

Ditt resonemang håller fint som sagt om målet är att sälja platser. Men när nu SAS inte ska konkurrera med AF/KLM utan samverka så ligger det inte någon av deras intresse att en aktör snor de andras kunder, som i ditt exempel till Amsterdam.

Ditt prisexempel är också ett kanonbra exempel. För det är prissatt på ett sätt som visar att de inte vill sälja platser. Man kan inte argumentera för att de priserna är konkurrenskraftiga. Och det ser man även ombord, det är ofta tomt i business på shorthaul. Och de som sitter där och inte har vidare anslutning är ofta uppgradera på egna meriter eller med opup.

Så för att svara på din fråga, varför du skulle välja ostmackan framför lådan? Tja, ponera att priset är detsamma för alla flygbolag i gruppen. Och då menar jag inte att KLM går ner till SAS priser utan SAS går upp till KLMs. Vem väljer du då? För jag misstänker att det är dit det barkar, med rejäla prishöjningar.
 
Ja, men ditt resonemang bygger ju på att man faktiskt vill sälja business. Det tror jag inte man vill.

Man är säkert glad om man lyckas ta bort fria snacks, och ändå kunna sälja biljetter för samma pengar men erbjuda mindre service ombord.

Och samtidigt som man sparar massor på det (för konkurrensen är inte står stor att folk fritt kan välja) så tillfredsställer man flygbolagets partners krav på att det ska finnas C-tillgänglighet.

Och så paketerar man det snyggt som en enhancement och en förbättring för resenärerna.

Ditt resonemang håller fint som sagt om målet är att sälja platser. Men när nu SAS inte ska konkurrera med AF/KLM utan samverka så ligger det inte någon av deras intresse att en aktör snor de andras kunder, som i ditt exempel till Amsterdam.

Ditt prisexempel är också ett kanonbra exempel. För det är prissatt på ett sätt som visar att de inte vill sälja platser. Man kan inte argumentera för att de priserna är konkurrenskraftiga. Och det ser man även ombord, det är ofta tomt i business på shorthaul. Och de som sitter där och inte har vidare anslutning är ofta uppgradera på egna meriter eller med opup.

Så för att svara på din fråga, varför du skulle välja ostmackan framför lådan? Tja, ponera att priset är detsamma för alla flygbolag i gruppen. Och då menar jag inte att KLM går ner till SAS priser utan SAS går upp till KLMs. Vem väljer du då? För jag misstänker att det är dit det barkar, med rejäla prishöjningar.
Jag köper SAS biljetter främst på av min Eurobonus status. Går Amsterdam linjen över på KLMs prismodell, så blir det Norwegian och LH gruppen utan att blinka eller tveka.

Samma gäller övriga nöjesresor, just nu väger perksen upp till ett ofta något högre pris men blir det några hundralappar extra x3, så är det billigare att köpa räkmackor på flygplatsen än att få tillgång till SAS lounge för att hård dra det, eller att skaffa ett AMEX Platinum igen.
 
Ja, men ditt resonemang bygger ju på att man faktiskt vill sälja business. Det tror jag inte man vill.

Man är säkert glad om man lyckas ta bort fria snacks, och ändå kunna sälja biljetter för samma pengar men erbjuda mindre service ombord.

Och samtidigt som man sparar massor på det (för konkurrensen är inte står stor att folk fritt kan välja) så tillfredsställer man flygbolagets partners krav på att det ska finnas C-tillgänglighet.

Och så paketerar man det snyggt som en enhancement och en förbättring för resenärerna.

Ditt resonemang håller fint som sagt om målet är att sälja platser. Men när nu SAS inte ska konkurrera med AF/KLM utan samverka så ligger det inte någon av deras intresse att en aktör snor de andras kunder, som i ditt exempel till Amsterdam.

Ditt prisexempel är också ett kanonbra exempel. För det är prissatt på ett sätt som visar att de inte vill sälja platser. Man kan inte argumentera för att de priserna är konkurrenskraftiga. Och det ser man även ombord, det är ofta tomt i business på shorthaul. Och de som sitter där och inte har vidare anslutning är ofta uppgradera på egna meriter eller med opup.

Så för att svara på din fråga, varför du skulle välja ostmackan framför lådan? Tja, ponera att priset är detsamma för alla flygbolag i gruppen. Och då menar jag inte att KLM går ner till SAS priser utan SAS går upp till KLMs. Vem väljer du då? För jag misstänker att det är dit det barkar, med rejäla prishöjningar.
Men så som dagens marknad ser ut finns det verkligen utrymme att göra vad som helst för att tillfredsställa några partners transferpassagerare från/till en handfull destinationer (där flygtiden max är någon/ett par timmar)? Hur mycket man än hoppas på annat så kommer nog Europeisk turistsäsong fortsatt vara den marknad man tjänar pengar på. För denna marknad tycker jag PLUS är ett klockrent erbjudande där man kan få lite extrakrydda till ett många gånger rimligt pris. Dessutom en marknad där jag tror mittblock är ett minst sagt mindre problem om man ändå åker med en/ett par barn. Ska på till/hem från semestern och är på bra humör. Men visst, är ju inte så att de tjänat multum på nuvarande koncept heller senaste 10 åren. Tycker hur som helst det vore en tråkig utveckling om de tar bort PLUS, leker viktiga och inför en klass där enda egentliga skillnaden är mittblock, glas glas samt gardin. Erbjuds det likt LH-gruppen till ett humant pris om man bokar i tid eller udda avgångar så fine men känslan är snarare att det handlar om 80-90 de kommer försöka ta ut.
 
Men så som dagens marknad ser ut finns det verkligen utrymme att göra vad som helst för att tillfredsställa några partners transferpassagerare från/till en handfull destinationer (där flygtiden max är någon/ett par timmar)? Hur mycket man än hoppas på annat så kommer nog Europeisk turistsäsong fortsatt vara den marknad man tjänar pengar på. För denna marknad tycker jag PLUS är ett klockrent erbjudande där man kan få lite extrakrydda till ett många gånger rimligt pris. Dessutom en marknad där jag tror mittblock är ett minst sagt mindre problem om man ändå åker med en/ett par barn. Ska på till/hem från semestern och är på bra humör. Men visst, är ju inte så att de tjänat multum på nuvarande koncept heller senaste 10 åren. Tycker hur som helst det vore en tråkig utveckling om de tar bort PLUS, leker viktiga och inför en klass där enda egentliga skillnaden är mittblock, glas glas samt gardin. Erbjuds det likt LH-gruppen till ett humant pris om man bokar i tid eller udda avgångar så fine men känslan är snarare att det handlar om 80-90 de kommer försöka ta ut.

Om du kommer ha två rader business som fylls av transferpax, samtidigt som du fyller resten av kabinen med resenärer som har mindre service men betalar samma pris som de gjorde tidigare för plus - som du dessutom kan sälja grejer till som tidigare ingick som fast track, mat etc så tror jag absolut modellen kan funka. Det slår bara på några platser i slutändan.

Och visst tjänar man pengar på turistsäsongen. Då får man dessutom galenpannorna som vill betala för bizznizz för de är värda det när de åker till Malaga på sitt årliga besök i lägenheten de äger.

Som en sidonotering kan jag säga att jag reste med TAP enkel väg häromdagen. 750 euro skulle de ha för en C-biljett. Eco låg på 150. Det går inte att säga att de ville sälja de biljetterna.

Sen fick jag erbjudande om uppgradering som jag tog på 150 euro. Det kändes rimligt. Jag var helt ensam i kabinen, som hade fem rader.
 
Om jag hade varit SAS och övervägt att införa en version av Business på intra Europa:

- Tillgång till SAS Gold Lounge
- Prio boarding och Prio bagage
- Välja sittplats gratis oavsett EuroBonus nivå.

- Behåll stolarna som finns idag för att maxa flexibiliten (planen ska kunna användas i hela trafikprogrammet - Europa, inrikes, charter mm med möjlighet som idag att flytta skylten beroende på hur respektive bokningsklass säljer) men införa seatblock på mittenstolarna och markera med tyg i höjd med nackskyddet på mittenstolarna "SAS Business"

- varm handduk innan maten.

- servera mat på bricka men forsätta använda upplägget med kartong och lock och träbestick likt dagens Plus. (Dels spara vikt mot porslin och effektiv hantering av avfall efter flighten - undvika disk som kräver mycket hantering och bättre att lägga pengarna på bättre och mera mat än disk)

- Dryck i riktiga glas (japp disk - men ger en lite lyxigare känsla)

- Öka mängden intjänade EuroBonus poäng.

Typ så :)
 
- servera mat på bricka men forsätta använda upplägget med kartong och lock och träbestick likt dagens Plus. (Dels spara vikt mot porslin och effektiv hantering av avfall efter flighten - undvika disk som kräver mycket hantering och bättre att lägga pengarna på bättre och mera mat än disk)

- Dryck i riktiga glas (japp disk - men ger en lite lyxigare känsla)


Du har antagligen rätt att glasglas ger större premiumkänsla, men skulle jag behöva välja mellan antingen riktiga bestick eller riktiga glas så skulle jag personligen välja riktiga bestick alla dagar i veckan.
 
Om jag hade varit SAS och övervägt att införa en version av Business på intra Europa:

- Tillgång till SAS Gold Lounge
Ser inte riktigt poängen med att ge tillgång till guldloungen, tänker du att SAS Plus kommer vara kvar som produkt och att dom har kvar "Business lounge" tillgång eller?

Om SAS gör en sån här förändring så skulle man nog kanske göra en annan differentiering som andra bolag har där business lounge har högre standard än guld lounge, det är nog som att svära i kyrkan här inne men skulle nog anse det vara mer rättvist om betalande businessresenärer har bättre standard än vi i guldloungen har.

Under förutsättning att SAS Plus inte existerar eller att det inte ger loungetillgång överhuvudtaget, mer troligare det senare scenariot.
 
Toppen