Stefan Sandström
Medlem
En mixad flotta av B787 samt ett par A380 för de långa Asienrutterna vore inte helt fel.
Det skulle ju iofs följa SK hysteriska blanding av metal.
En mixad flotta av B787 samt ett par A380 för de långa Asienrutterna vore inte helt fel.
Mina tankar...
Airbus A330 är det inget fel på och ser inte att SAS nödvändigtvis skulle behöva byta ut dessa inom den närmaste tiden heller. En del här påstår att det är "gamla", men de har bara lite drygt 10år på nacken. A340 kan jag förstå att man vill byta ut (på grund av att de slukar en del bränsle) och då ligger väl A350 nära till hands. "Problemet" med A350 är väl att den har onödigt mycket range för SAS behov, vilket gör att den är onödigt tung om man inte utnyttjar dess fulla range. (dock förmodligen bättre än A340 oavsett destination).
Nja.. Maskinen blir inte tyngre bara för den har möjlighet att flyga längre. Man fuller tankarna så det räcker till den destinationen.
Moment22 i detta är att flyger man ultra långa linjer som SIN-JFK så måste man ta med så mycket bränsle vid start så det är riktigt svårt att få ihop ekonomin på sådana linjer.
LH har nog en viss poäng där, att förse ett plan med större tankar medför i sig endast en marginell viktökning.
Problemet är att man då även måste förse det med större motorer och ev. större vingyta för att få upp allt bränslet i luften.
Och detta medför förstås en viktökning oavsett hur mycket man tankar, om man inte kan få motorer som inte klarar rangen som en option.
Det som förvånar mig lite är dock att man skyller på krav från Gulfbolagen.
I o m att de vad jag vet bara flyger l/h via Mellanöstern borde de ju vara ovanligt bra positionerade för att slippa för långa rutter.
Det skulle ju iofs följa SK hysteriska blanding av metal.
Nu borde det snarast vara snittet på l/h distansen som styr specifikationer/inköpsbeslut.
Nu borde det snarast vara snittet på l/h distansen som styr specifikationer/inköpsbeslut.
Och där känns det som EK borde ha betydligt kortare snitt än LH. (Har dock inte orkat utreda det, så jag kan förstås ha fel.)
Anpassar man då rangen på hela l/h-flottan bara till de längsta rutterna istället för att använda olika flygplanstyper borde man få ännu större nackdel än Lufthansa.