Senaste nytt

SAS på gång att köpa ny långdistansflotta

Status
Stängd för vidare inlägg.
I sann SAS anda är SAS tvungen att beställa plan med speciallösning. :rolleyes:

Absolut! Helst en SAS-klassiker där man också tar så många olika flygplanstyper som möjligt så att driftskostnaderna blir så höga som möjligt! :rolleyes:

Skämt åsido så är väl det här en av få nyheter från SAS senaste tiden som faktiskt låter riktigt positiv! Hoppas att det verkligen blir av den här gången.

Kanske blir det annonserat i Paris nästa vecka? :)

Jag tippar på A350, frågan är bara hur många och när de kan levereras...

Det har jag väntat länge på....Jag hoppas på 350XWB, rimligen en bas med -800 modellen (ca 270 pax) och sedan toppat med några -900 (ca 310 pax). -1000 modellen med ca 350 pax är väl rimligen för stora.

Jag har bara flugit 787an en gång (ANA) men imponerade inte på mig.

777 var för stor när 767 skulle ersättas så den lär väl, tyvärr, inte bli aktuell.

Med avseende på blandad flotta har väl inte SAS på lång distans haft mer än en grundmodell sedan man sålde av 747orna ? (jag betraktar 330/340 som en modell).

Övertygad om att det blir A350. Första 350-flighten sker i Toulouse imorgon fredag och detta meddelande igår.. Förmodligen mer än bara ett sammanträffande. Förhoppningsvis sitter hr Gustafsson med bihang i förhandlingar just i detta nu. :)

Jag röstar också på A350. Logiskt sett är det ett självklart val eftersom bolaget redan har en stor Airbus-flotta och det finns samordningsfördelar, framförallt om A330 behålls. Utbildning av befintliga piloter från A330/340 till A350 är betydligt enklare än om B787 valts. Det är också fördelaktigt att hålla sig till Airbus ur supportsynvinkel med tanke på existerande Airbusunderhåll m.m.

Jag har aldrig varit en anhängare till SAS uppsplittring av flottan på olika flygplanstyper, t.ex att ha både B737 och A319/320/321 eller att plötsligt introducera B787 och t.ex behålla A330. Airbus A350 är en mycket intressant och trevlig maskin, dessutom bra inredd och tämligen genomtestad redan. Faktum är ju att MSN5011 Cabin V&V varit igång sedan 2010 (kabinsystemtest med en närmast komplett flygplanskropp och alla kabinrelaterade system installerade) för att inte tala om övriga tester med bl.a Aircraft -1, 0 och sedan prototyperna. Jag har en stark känsla av att A350 kommer få en smärtfri introduktion, efter att ha följt den ända sedan sina första dagar som en remotoriserad A330 är det intrycket jag fått.

Glöm inte heller att Airbus för ungefär fyra år sedan även gav ut en pamflett kallad "Boeing 787 Lessons Learned" (som jag förövrigt har i min samling, intressant läsning) och studerat det programmet mycket noga för att försöka undvika liknande missar själva, något som stärker intrycket av att A350 är en mycket vältestad maskin redan nu, precis före jungfruflygningen. Det verkar ju t.ex inte vara några strukturella problem heller av den typ som stoppade 787ans jungfruflygning bara några dagar innan den skulle gå av stapeln.

Nu hör det till saken att B787 är en mycket intressant maskin och ingen skugga över den på något vis, tvärtom. Men för SAS del som Airbusoperatör tycker jag att många faktorer talar för A350 som det självklara valet.

När det gäller SAS-A350 är min uppfattning att de bör kosta på sig en helt ny C-kabin med riktigt moderna och komfortabla stolar, lie flat naturligtvis samtidigt som service, mat etc hålls på högsta nivå. C-kabinen bör helt enkelt utgöra flaggskeppsprodukt av sådan kaliber att den tål jämförelse med konkurrenterna.

Därefter bör en komfortabel Econony Extra eller Premium Economy införas och då skulle jag personligen vilja se bredare säten än i Economy, kanske lite som Norwegians Premium Econ-säten i deras 787or. Detta då en riktigt bra Premium Economy som höjer ribban mot tidigare är vettigt för långdistansflygningar. Med tanke på den bredare kabinen i A350 finns det goda möjligheter att göra något riktigt bra i den klassen. Jag skulle tycka att 7-8 säten i bredd (om Economy har 9 säten i bredd) är vettigt här.

Slutligen har vi då Economy och där tycker jag helt enkelt att SAS bör hålla sig till Airbus utmärkta referensdesign för kabinen. Den har hängt med ända sedan de första mockuperna av den A330-baserade A350 Mk1. 9 säten i bredd enligt denna design känns vettigt, alternativet är att lyxa med 2-4-2 som visades i nämnda mockup (senare blev den Airbus Cabin Vision då A350 Mk1 ersattes med A350XWB).

Jag tror att A350 med bra servicekoncept i alla tre klasserna skulle kunna bli väldigt lyckad för SAS del och bidra till att lyfta bolagets anseende. Det vore också utmärkt konkurrens med A350 ARN-OSL-EWR eller JFK som utmanare till Norwegians 787or. Dock bör naturligtvis även CPH betjänas av A350.

Tänkbart alternativ är att först köpa A350-900 som ersättare till A340 och senare även ersätta A330 med A350-800.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen