SAS öppnar linje till Atlanta 17 juni 2024

  • Thread starter Thread starter Lynx
  • Start date Start date
mha321 skrev:Du tänker att tjäna Eurobonus poäng på en flight som utförs av ett bolag som inte är med i star alliance, men som sas har codeshare med? Nej, inga poäng för det. Code share måste isåfall bada med ett annat star alliance bolag.Enda undantagen till det idag är väl widerøe som är full Eurobonus partner utan att vara med i star, och Etihad som get extrapoäng (men inte baspoäng).Jag är ingen expert på skyteam men jag tror samma gäller där. Med andra ord så är du alltid rökt om du blandar star och sky på samma resa och vill tjäna till ett program. Visst skulle sas kunna skriva ett special avtal med delta tex motsvarande det man har med Etihad, men det känns ytterst tveksamt att man skulle göra det för en förhoppningsvis relativt kort övergångsperiod.Klicka för att utvidga...


På Skyteam får man (åtminstone inom Flying Blue) poäng efter vem som är marketing carrier. Köper du ett flyg på AFs hemsida som har AFs flygnummer så får du poäng som om det vore en AF-flygning även om det är ett bolag utanför alliansen som utför det. Exempelvis om du flyger till Latinamerika och får en anslutning via Panama där Copa flyger så får du poäng även för den flighten.



Tidigare har AF också haft poäng på andra partners som inte varit Skyteam men de försvinner helt nu, med undantag för codeshare där du fortfarande tjänar poäng.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Risken är ju ganska stor att SAS kommer stå utan allians helt en period och att vi då bara tjänar poäng till EuroBonus på SAS egna flygningar (och de andra bolag EB har egna avtal med som nämns ovan).Klicka för att utvidga...
Intressant slutsats, skulle gärna lära mig lite kring detta, vad får dig att komma fram till att den risken är ganska stor?
 
Cristoffer Cedergren skrev:Risken är ju ganska stor att SAS kommer stå utan allians helt en period och att vi då bara tjänar poäng till EuroBonus på SAS egna flygningar (och de andra bolag EB har egna avtal med som nämns ovan).Klicka för att utvidga...
Ursäkta? Du tror inte sas lämnar Star Alliance samma dag som de går in i Skyteam? Istället kommer de ha X dagar utan allians?
 
JacobGBG skrev:Vad finns det för attraktivt för en familj att uppleva inom bilavstånd från Atlanta? Slår mig inte som en självklar destination för Svensk publik. speciellt inte i dessa tider med svindyr dollar.Klicka för att utvidga...
Finns en hel del tips tidigare i tråden om saker att göra.
 
Nu har infon även läckt ut på Facebook i en större grupp så om man vill boka awards är det hög tid att bestämma sig snarast.



Tänk på att det är 24h öppet köp, boka först fråga sen gäller som vanligt.
 
JacobGBG skrev:Vad finns det för attraktivt för en familj att uppleva inom bilavstånd från Atlanta? Slår mig inte som en självklar destination för Svensk publik. speciellt inte i dessa tider med svindyr dollar.Klicka för att utvidga...


Skulle ju kunna tänkas att SAS inte gör allt enbart för en "Svensk publik". Många amerikaner vill resa till Europa, danskarna är inte lika fattiga valutamässigt som vi och för många tyskar är CPH en ganska bekvämt placerad bytesflygplats.
 
AABack2ARN skrev:Skulle ju kunna tänkas att SAS inte gör allt enbart för en "Svensk publik". Många amerikaner vill resa till Europa, danskarna är inte lika fattiga valutamässigt som vi och för många tyskar är CPH en ganska bekvämt placerad bytesflygplats.Klicka för att utvidga...
Nej att det var avsikten var inget jag påstod. Syftar främst på att detta forum främst utgörs av svenska resenärer.
 
AABack2ARN skrev:Skulle ju kunna tänkas att SAS inte gör allt enbart för en "Svensk publik". Många amerikaner vill resa till Europa, danskarna är inte lika fattiga valutamässigt som vi och för många tyskar är CPH en ganska bekvämt placerad bytesflygplats.Klicka för att utvidga...


Det är svårt att greppa att linjen kanske inte är till för resenärer som tycker Atlanta är vansinnigt trevligt och spännande, utan för de som använder Atlanta som hubb. Både inresande och utresande. För egen del som ofta reser till Mexiko så blir nu restiden kapad med flera timmar. Åtminstone när SAS får ordning på anslutningarna.
 
Atlanta is very useful to get to and from popular places in and around the Caribbean and Latin America, but that is going to depend on the schedules. Those same popular places tend to be popular with Americans and Canadians during the fall, winter and spring in Scandinavia. That seasonal demand from Americans and Canadians has a big impact on prices and how affordable the better accommodations are for Swedes visiting the same area at the same time as is popular with American and Canadian snowbirds and others interested in the same popular sun-seeking spots. Except to spend more because of that unless going off-peak.
 
Bokat Atlanta i augusti, är nöjd. Har varit runt där förut.



Någon som vet vad för lounge som gäller om den är ok? Vi åker business.
 
Veratio skrev:Bokat Atlanta i augusti, är nöjd. Har varit runt där förut.Någon som vet vad för lounge som gäller om den är ok? Vi åker business.Klicka för att utvidga...


I nuläget finns det bara United Club vid terminal T som du har tillgång till. Men vet inte om du har tillgång till den rent fysiskt eller om du är låst vid din avgångs concourse.



Lufthansa mfl kör från en tredjepartslounge men SAS sysslar inte med sånt.
 
Hachans skrev:I nuläget finns det bara United Club vid terminal T som du har tillgång till. Men vet inte om du har tillgång till den rent fysiskt eller om du är låst vid din avgångs concourse.Lufthansa mfl kör från en tredjepartslounge men SAS sysslar inte med sånt.Klicka för att utvidga...
Nu va det ett par år sedan jag gick mellan concorses men då iaf kunde du åka airside mellan alla concourses.... Sen om man vill göra det för en United Club låter jag vara osakt
 
Veratio skrev:Det verkar som att man får justera sina förväntningar. ;-)Är enorm skillnad på lounger i USA.Klicka för att utvidga...
Både ja och nej men numera håller ivf United minst bra Europaklass. Ivf på de större/hubbarna men mycket möjligt att det ute i landet (och därmed Atlanta) fortfarande är pretsels, och kex men EWR, Chicago och Denver har ordentligt, bra utbud. Var på Denver igår och det var riktigt bra och fräscht. Utbudet till frukosten var riktigt bra med flera varma och kalla alternativ. Var den på A-piren.
 
Kanske sagts tidigare, men i Augusta, 2 timmar (med bil) rakt österut från Atlanta spelas Masters i golf varje år i april. Nu krävs det speciella biljetter för att beträda området (som jag vann på lotteri i år) men det går även att köpa biljetter på olika siter. Det är dyrt som fan men en upplevelse utan dess like. Har varit på British Open och US Open samt våra svenska tävlingar på europatouren och ingenting kommer i närheten av Masters. En unik tävling på en helt unik plats. Vackert och helt enkelt en upplevelse alla idrottsintresserade borde göra en gång i livet. Slår NFL, NBA, NHL med hästlängder.
 
Claes L skrev:Nu va det ett par år sedan jag gick mellan concorses men då iaf kunde du åka airside mellan alla concourses.... Sen om man vill göra det för en United Club låter jag vara osaktKlicka för att utvidga...
It can still be done for any terminal at an US airport for which the passenger has a departing boarding pass — the key is a same-day departure boarding pass for a flight from any terminal at the airport where you want to terminal hop land-side. Sometimes it gets looks or comments, but I do it at JFK and ORD rather routinely when flying into one terminal but flying out of another or simply going to meet up with some other associates at airports. Also, do it at other US airports but not as often — for example MSP.



Sometimes the TSA and/or CLEAR employees will tell me “you know your flight departs from the other terminal” or something like that. I just answer that I know and am headed to the lounge for my departing flight and will then transfer to the other terminal.
 
John Rosenbaum skrev:Kanske sagts tidigare, men i Augusta, 2 timmar (med bil) rakt österut från Atlanta spelas Masters i golf varje år i april. Nu krävs det speciella biljetter för att beträda området (som jag vann på lotteri i år) men det går även att köpa biljetter på olika siter. Det är dyrt som fan men en upplevelse utan dess like. Har varit på British Open och US Open samt våra svenska tävlingar på europatouren och ingenting kommer i närheten av Masters. En unik tävling på en helt unik plats. Vackert och helt enkelt en upplevelse alla idrottsintresserade borde göra en gång i livet. Slår NFL, NBA, NHL med hästlängder.Klicka för att utvidga...
Jag har inte varit där, men när jag hör Augusta, GA tänker jag alltid på James Brown som brukade framhävda hans rötter därifrån. https://www.augustamuseum.org/JamesBrown
 
guwonder skrev:It can still be done for any terminal at an US airport for which the passenger has a departing boarding pass — the key is a same-day departure boarding pass for a flight from any terminal at the airport where you want to terminal hop land-side. Sometimes it gets looks or comments, but I do it at JFK and ORD rather routinely when flying into one terminal but flying out of another or simply going to meet up with some other associates at airports. Also, do it at other US airports but not as often — for example MSP.Sometimes the TSA and/or CLEAR employees will tell me “you know your flight departs from the other terminal” or something like that. I just answer that I know and am headed to the lounge for my departing flight and will then transfer to the other terminal.Klicka för att utvidga...
Ok, but I was saying that you can go between the concourses airside so you don't have to go through another security point
 
Claes L skrev:Ok, but I was saying that you can go between the concourses airside so you don't have to go through another security pointKlicka för att utvidga...


That is a plus of ATL, indeed.



For a very comprehensive look at getting around the terminals/concourses at ATL, check out the following link which really does a good job of covering how to get around at the airport:






img_1702827470817077469.jpg




How To Get Between Terminals at Atlanta International Airport [ATL]

Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL) is large and extremely busy. Here's how to find your way around the airport.


favicon-32x32.png


upgradedpoints.com
 
Back
Top