SAS öppnar linje till Atlanta 17 juni 2024

  • Thread starter Thread starter Lynx
  • Start date Start date
Thornado skrev:Nu var det ungefär 15 år sen jag var i Atlanta senast, så mycket kan ha ändrats, men har varit där två gånger och av alla städer i USA jag varit i så har Atlanta varit den där jag känt mig mest otrygg/obekväm när jag gått omkring downtown. Det var många tveksamma karaktärer som kom fram och pratade med en och försökte få pengar...Saker att se och göra där (utan att ha hyrbil och kunna åka längre bort):Coca Cola HQ/museumCNN HQMartin Luther King memorialäta god BBQKlicka för att utvidga...
Varit där flera gånger (senast 2 år sen) och som du säger.. Mkt skumma typer, uteliggare, gäng, fattiga. Inte lika illa som Baltimore men iaf..

Men som alla säger, Coca Cola, CNN, även OS-byn är cool. Del av universitetet numer.
 
Pellebobba skrev:Om man nu vill stanna Atlanta, finns det något att se eller göra i stan eller närheten med exempelvis hyrbil? Finns någon form av stadskärna/city man kan promenera i?Klicka för att utvidga...


Om man hyr en bil, så kan man åka till Savannah (400 km), och njuter av deras unika "open container" policy for alkohol. Man får dricka alkohol där offentligt, och många restauranger erbjuder "drinks to go". Var där för 10 år sedan och minns att det var trevligt! "






To-Go-Cup-in-Savannah-Open-Container-1.jpg




Savannah’s Open Container Policy: The To-Go Cup - Savannah.

Savannah’s Open Container Policy: The To-Go Cup Takeaway. Savannah’s open container policy is a unique characteristic of the city. Savanna


favicon.ico


www.savannah.com






Edit: Charleston är också rätt trevligt, vill jag minnas.
 
Ser att SAS även föreslår rutter med Aeromexico, har det varit så förut?





//uploads.tapatalk-cdn.com/20240117/7e870c785444061a1e9966523694d085.jpg
 
palmen skrev:Since when does Delta decide how much SAS charge SAS customers for Eurobonus awards? Is Delta going to decide how much a domestic flight in Sweden should cost as well, only because SAS has a codeshare agreement with Delta?As long as eurobonus is the loyalty program for SAS it's SAS who decide the prices and noone else.Awards has already been available today and it is the 30/40/50k points per way so it's definitely SAS who set the point cost and no one else.How much a Eurobonus award with skyteam will cost is unknown to everyon in public at the moment. We don't even know when there will be a merger to Skyteam. But I would assume it'll be close to what the prices are today, roughly 130k points for a return ticket with eurobonus flygin Delta/KLM/AF to USA.Klicka för att utvidga...
Ser man historiskt så har Delta haft en påverkan på prissättningen även hos sina partners i SkyTeam. Flying Blue har fullt dynamisk prissättning och där prissätts Delta ofta till fantasipriser i miles. Virgin Atlantic (som till 49% ägs av Delta) har gång på gång fått revidera sin prissättning på awards efter påtryckningar från Delta. Även tillgängligheten av awards på Delta bokade med Flying Club har begränsats kraftigt på senare tid.



Nu återstår det att se om SAS kommer övergå till dynamiska priser eller en fast tabell när de byter allians, men med all sannolikhet så kommer tillgängligheten på Delta antingen att vara begränsad eller så kommer bonusplatserna att kosta dyrt.
 
Jonas C skrev:Ser man historiskt så har Delta haft en påverkan på prissättningen även hos sina partners i SkyTeam. Flying Blue har fullt dynamisk prissättning och där prissätts Delta ofta till fantasipriser i miles. Virgin Atlantic (som till 49% ägs av Delta) har gång på gång fått revidera sin prissättning på awards efter påtryckningar från Delta. Även tillgängligheten av awards på Delta bokade med Flying Club har begränsats kraftigt på senare tid.Nu återstår det att se om SAS kommer övergå till dynamiska priser eller en fast tabell när de byter allians, men med all sannolikhet så kommer tillgängligheten på Delta antingen att vara begränsad eller så kommer bonusplatserna att kosta dyrt.Klicka för att utvidga...
Ja vi får väl se, var ju samma sak för SAS när man införda "maritime" zonen i asien, högst troligt för att awards dit blev väldigt dyra för sas, och man höjde priserna väldigt mycket till Oceanien också vilket säkert var av samma anledning.



Vi kan nog utgå ifrån att en SAS Award fortsatt kommer att kosta 60/80/100k poäng, om inte SAS väljer att revidera alla longhaul priser för sina egna flighter.

Att det skulle bli dynamisk prissättning initialt tror jag inte en sekund på, därmot är det något som kan komma framöver eventuellt då många program går mot en sådan lösning.



Delta kan mycket väl bli det "nya singapore airlines", dvs att det blir extremt svårt att boka awards eller att det inte blir tillgängligt alls. Om Delta vill ha 500€ av SAS för varje flight som bokas som award så kommer nog SAS säga tack men nej tack.



Jag har väldigt svårt att se att flyger man Delta med eurobonus att det skulle vara en specifik poängtabell jämfört med om man flyger med andra bolag i skyteam, tex Aeromexico. Skulle en resa ARN-MEX då kosta säg 130k poäng om man bokar SAS till Atlanta och Aeromexico till Mexico City, och samma resa fast med Delta från Atlanta till Mexico City skulle kosta 175k poäng?



Rent generellt så är det inte United/Delta som de flesta Eurobonus kunder har/kommer att boka framöver, oftast så är det resor till andra destinationer med andra flygbolag som nyttjas.
 
Samma andra har sagt så finns det en hel att göra i ATL med "omnejd":

NFL - Falcons nya area är riktigt cool

NBA - Hawks (har inte själv hunnit gå på någon match)

Öl - En hel den trevliga bryggerier ex, Sweetwater brewing

Savannah - 4h bort med bil, mycket trevlig stad, en av dom få som har kvar gamla byggnader etc,

- DL flyger typ varje/varannan timme ATL-SAV

- Tybee island, trevlig litet beach community, bra golf

- Hilton Head, SC - 30min från Savannah, väldigt mycket golf banor
 
Fortfarande inga vettiga anslutningar till


Cristoffer Cedergren skrev:Ser att SAS även föreslår rutter med Aeromexico, har det varit så förut?Klicka för att utvidga...


Det är nytt! Hoppas även på att de fixar anslutningar till MTY också. Det är överlägset snabbaste sättet att ta sig dit via ATL med gott om anslutningar med både DL och AM. Än så länge syns ingenting dock.
 
imartin skrev:Edit: Charleston är också rätt trevligt, vill jag minnas.Klicka för att utvidga...
Min personliga åsikt är att både Savannah och Charleston är värda besök, men Charleston är lite charmigare (på sydstatsvis) men kanske också lite dyrare och så vitt jag vet inte "open container" ifall det nu är viktigt för trivseln. Besökte båda förra sommaren.

Charleston har bland annat Old Slave Mart Museum, ett litet men ack så bra ställe. Dessutom finns Boone Hall (och MÅNGA andra plantation museums), och Patriots Point ifall man gillar ubåtar, flygplan och hangarfartyg.



Dock är det bara 2 timmar körväg mellan dessa städer, så ta det inte som ett antingen/eller beslut.
 
palmen skrev:Inte ett dugg konstigt då det är helt vanliga biljetter betalda med poäng, dvs inte award biljetter. Du kan se det då det inte finns någon guldplupp eller genom att dessa biljetter faktiskt ger poäng och har normala avbokningsregler.Då troligtvis väldigt få biljetter sålts finns alla billiga bokningsklasser kvar, då blir poängpriserna därefter.Visa bifogad bild 149437Klicka för att utvidga...
Jag hoppas du har rätt men oavsett tror jag vi kan se en prisjustering relativt snart. Inte omöjligt att det lanseras som en ”enhancement” på sedvanligt sätt i samband med annan förändring. Börjar bli många år nuvarande priser varit och varje gång tänker jag på hur guldvärt MC premium är….
 
ARN01 skrev:Jag hoppas du har rätt men oavsett tror jag vi kan se en prisjustering relativt snart. Inte omöjligt att det lanseras som en ”enhancement” på sedvanligt sätt i samband med annan förändring. Börjar bli många år nuvarande priser varit och varje gång tänker jag på hur guldvärt MC premium är….Klicka för att utvidga...


Han har rätt. Du behöver inte vara orolig. De priserna är vanliga biljetter köpta med poäng.



Det kanske kommer en prishöjning av awards förr eller senare, men detta är inte det.
 
ARN01 skrev:Jag hoppas du har rätt men oavsett tror jag vi kan se en prisjustering relativt snart. Inte omöjligt att det lanseras som en ”enhancement” på sedvanligt sätt i samband med annan förändring. Börjar bli många år nuvarande priser varit och varje gång tänker jag på hur guldvärt MC premium är….Klicka för att utvidga...
Jag är 100% säker på att det där inte är award priser.



Men att sas kanske ändrar priserna på egna awards framöver är ju något som förr eller senare kommer att ske. Om det blir 2024 eller 2032 återstår väl att se.
 
Jannes skrev:Min personliga åsikt är att både Savannah och Charleston är värda besök, men Charleston är lite charmigare (på sydstatsvis) men kanske också lite dyrare och så vitt jag vet inte "open container" ifall det nu är viktigt för trivseln. Besökte båda förra sommaren.Charleston har bland annat Old Slave Mart Museum, ett litet men ack så bra ställe. Dessutom finns Boone Hall (och MÅNGA andra plantation museums), och Patriots Point ifall man gillar ubåtar, flygplan och hangarfartyg.Dock är det bara 2 timmar körväg mellan dessa städer, så ta det inte som ett antingen/eller beslut.Klicka för att utvidga...


Vi gjorde en road tripp för några år sen utmed kusten, Charleston (otroligt charmigt, alla Nord O syd bostäderna, Boone Hall samt hangarfartyget USD Yorkstown) , Hilton Head, Dear John-stränderna, Savannah.. Så finns massor vid kusten..

Men just Atlanta är ju nja.

Norrut finns Smokey Mountains National park. Och 4h från Atlanta ligger Nashville.. Grym partystad, massor av country. Varit där flera ggr, väldigt Nice.
 
Hur Delta kommer tvinga Eurobonus att prissätta sina awards är ju ganska

ointressant när vi alla tvingats byta till Flying Blue //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
SAS and Delta could set up a temporary bilateral arrangement for earning and spending points/miles that is separate from the SkyTeam arrangement/implementation timeline and do it as a stopgap measure of sort. They could also do this with regard to lounge access to some extent.



Eventually, Delta will have some DeltaOne-focused lounges that may be to SAS business class customers like what UA Polaris are to SAS business class customers currently. The regular Delta SkyClubs will eventually become available to same-day international -flying SAS EBGs and EBDs flying SAS, DL and other SkyTeam airlines regardless of ticketed cabin.



What they will do and how fast is to be seen. I haven’t gotten around to fishing, so I am just saying what they could do based on what Delta has done in the past.
 
guwonder skrev:SAS and Delta could set up a temporary bilateral arrangement for earning and spending points/miles that is separate from the SkyTeam arrangement/implementation timeline and do it as a stopgap measure of sort. They could also do this with regard to lounge access to some extent.Eventually, Delta will have some DeltaOne-focused lounges that may be to SAS business class customers like what UA Polaris are to SAS business class customers currently. The regular Delta SkyClubs will eventually become available to same-day international -flying SAS EBGs and EBDs flying SAS, DL and other SkyTeam airlines regardless of ticketed cabin.What they will do and how fast is to be seen. I haven’t gotten around to fishing, so I am just saying what they could do based on what Delta has done in the past.Klicka för att utvidga...
Senaste åren har huvuddelen av SAS connections i USA varit med AA/Alaska, och man verkar ha varit nöjd med det arrangemanget trots avsaknad av poäng, lounge eller andra statusförmåner.
 
fcx skrev:Senaste åren har huvuddelen av SAS connections i USA varit med AA/Alaska, och man verkar ha varit nöjd med det arrangemanget trots avsaknad av poäng, lounge eller andra statusförmåner.Klicka för att utvidga...
Ja och for en del av oss har det varit en stark anledning att boka det trans atlantiska benet med någon annan star alliance carrier om man inte ska till en sas destination.



Frågan är om man faktiskt aktivt valt bort United där eller om man helt enkelt inte fått, pga att man inte varit med i joint venture. Helt inte fått på modellen att man fått så extremt dåliga villkor att det är bättre att gå utom alliansen.
 
fcx skrev:Senaste åren har huvuddelen av SAS connections i USA varit med AA/Alaska, och man verkar ha varit nöjd med det arrangemanget trots avsaknad av poäng, lounge eller andra statusförmåner.Klicka för att utvidga...


Some SAS passengers doing like you isn’t surprising. But SAS passengers mainly connect with American and Alaska airlines on arrival to the US when connecting? That is really surprising to me, if that is true across most SAS TATL flights — especially since AA and AS are Oneworld and not Star Alliance — and doing such things on a single/unified booking tend to increase the price over sticking intra-alliance.



I connect from SAS flights onto AA flights a lot, but they are mostly on separately ticketed bookings and thus self-transfers done at my own risk/reward. I don’t see a lot of Scandinavians on my onward AA flights (but I also tend to do shorter connections than most others on arrival at US ports of entry, so maybe my anecdotal observation is unrepresentative).
 
guwonder skrev:But SAS passengers mainly connect with American and Alaska airlines on arrival to the US when connecting?Klicka för att utvidga...
Yes, the SAS sales channels often push those.



And yes it's annoying as hell.



But yeah, some of those have switched to DL now. For example, both Austin and Vegas are now suggested to go SAS to LAX and then DL. And also show options with Alaska. But no longer American, and definitely not United.
 
mha321 skrev:Ja och for en del av oss har det varit en stark anledning att boka det trans atlantiska benet med någon annan star alliance carrier om man inte ska till en sas destination.Frågan är om man faktiskt aktivt valt bort United där eller om man helt enkelt inte fått, pga att man inte varit med i joint venture. Helt inte fått på modellen att man fått så extremt dåliga villkor att det är bättre att gå utom alliansen.Klicka för att utvidga...


Det har varit problem med allt från incheckning till beräkning av pris till biljettering och anslutningstider. Så de är nog mest glada att slippa United.
 
Back
Top