Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Fungerade ju sådääär...

Skärmavbild 2025-08-12 kl. 09.54.34.png
 
  • Sad
Reactions: hco
LOL. De har inte riktigt tänkt igenom hur det där med utgångsdatum ska fungera, när en överföring spänner över olika batcher av poäng som har olika datum.

Exempel:
Man vill föra över 2000 poäng och det råkar bestå av dels 1001 poäng som förfaller 2025, dels 999 poäng som förfaller 2026.

Det resulterar i en transaktion på minus 2000 poäng hos Scandic. Men batch 1 (1001 poäng) ska överföras separat med sitt eget förfallo-datum. Det går inte eftersom det är ett udda antal, så de krediterar 500 EB poäng, och sedan failar det på SAS-sidan. Den udda Scandic-poängen i batch1 försvinner, lika så alla poäng i batch2 (999).
 
LOL. De har inte riktigt tänkt igenom hur det där med utgångsdatum ska fungera, när en överföring spänner över olika batcher av poäng som har olika datum.

Exempel:
Man vill föra över 2000 poäng och det råkar bestå av dels 1001 poäng som förfaller 2025, dels 999 poäng som förfaller 2026.

Det resulterar i en transaktion på minus 2000 poäng hos Scandic. Men batch 1 (1001 poäng) ska överföras separat med sitt eget förfallo-datum. Det går inte eftersom det är ett udda antal, så de krediterar 500 EB poäng, och sedan failar det på SAS-sidan. Den udda Scandic-poängen i batch1 försvinner, lika så alla poäng i batch2 (999).
Tack för varningen, då tar jag det lite lugnt med överföring ett tag...

Edit: växlade i omgångar i batcher efter förfallodag. Funkade bra.
 
Last edited:
LOL. De har inte riktigt tänkt igenom hur det där med utgångsdatum ska fungera, när en överföring spänner över olika batcher av poäng som har olika datum.

Exempel:
Man vill föra över 2000 poäng och det råkar bestå av dels 1001 poäng som förfaller 2025, dels 999 poäng som förfaller 2026.

Det resulterar i en transaktion på minus 2000 poäng hos Scandic. Men batch 1 (1001 poäng) ska överföras separat med sitt eget förfallo-datum. Det går inte eftersom det är ett udda antal, så de krediterar 500 EB poäng, och sedan failar det på SAS-sidan. Den udda Scandic-poängen i batch1 försvinner, lika så alla poäng i batch2 (999).
Dubbel-LOL!
Trots felmeddelandet och batch 2 som försvann vid 10-tiden, så har nu alla poängen trillat in på mitt SAS-konto så här efter lunch.

Så nu är jag mest nyfiken på hur recovery gick till. Hamnar krångligare transaktioner i en felkö där mer avancerad bearbetning sker? Är det rent av så att någon sitter och kollar loggarna så här första dagen och fixar till? Tyder ju på att det finns intelligent liv i teamet som kodat lösningen ;) !
 
@intuition Vad jag kan se förlorade du intitialt 0.5 poäng på din växling, och detta är ett känt fel om källbalansen har olika expiry-date och sista expiry-blocket har 1 SF poäng, då vi inte ger ut 0.5 EB poäng i EuroBonus. En fix är redan utvecklad, och pushas till prod under dagen.
Detsamma kan givetvis hända vid andra balanser beroende på source program expiry dates på de olika poängblocken som förs över, men ingår även de i vår fix så de hanteras korrekt.

På din fråga om vi har en felkö, så har vi absolut bra loggning och ser när något går fel och justerar både automatiskt och manuellt. Alltid vid en produktrelease har vi utökad bevakning, för att hitta ev fel vi ej kunnat förutse (men också givetvis - ibland missat) i våra interna tester som genomförs innan vi planerar produktlansering.

Du var en av de första som växlat poäng, och din feedback här har bistått i att snabbt ordna den code-fix som går ut i produktion inom kort.
Tack!

Med vänlig hälsning,
Peter Gustavsson
Head of Loyalty Solutions
SAS Digital & IT.
 
@intuition Vad jag kan se förlorade du intitialt 0.5 poäng på din växling, och detta är ett känt fel om källbalansen har olika expiry-date och sista expiry-blocket har 1 SF poäng, då vi inte ger ut 0.5 EB poäng i EuroBonus. En fix är redan utvecklad, och pushas till prod under dagen.
Detsamma kan givetvis hända vid andra balanser beroende på source program expiry dates på de olika poängblocken som förs över, men ingår även de i vår fix så de hanteras korrekt.

På din fråga om vi har en felkö, så har vi absolut bra loggning och ser när något går fel och justerar både automatiskt och manuellt. Alltid vid en produktrelease har vi utökad bevakning, för att hitta ev fel vi ej kunnat förutse (men också givetvis - ibland missat) i våra interna tester som genomförs innan vi planerar produktlansering.

Du var en av de första som växlat poäng, och din feedback här har bistått i att snabbt ordna den code-fix som går ut i produktion inom kort.
Tack!

Med vänlig hälsning,
Peter Gustavsson
Head of Loyalty Solutions
SAS Digital & IT.
Lite OT men kan inte @Peter G också säga att Awardshacks får api-access igen :) :)
 
Toppen