Senaste nytt

SAS och Preem i samarbete med biobränsle

GOTATH

Medlem
Preem och SAS har idag tecknat en avsiktsförklaring om att framställa förnybart flygbränsle, så kallat biojet/biobränsle. SAS har som ambition att ersätta dagens bränslevolym för inrikesflyget med biojet/biobränsle till år 2030.

Personligen tycker jag att det är bättre att satsa på utveckling av biobränsle än flygskatt. Kan ju hoppas att samarbetet lyckas :)

Hela pressmeddelandet:
Avsiktsförklaringen innebär att SAS och Preem kommer att samarbeta för att gemensamt säkerställa tillverkning av biojet/biobränsle i samband med att Preems planerade kapacitetsutbyggnad av raffinaderiet i Göteborg projekteras. Preliminärt beräknad uppstart är år 2022 och den totala kapaciteteten för biodrivmedel beräknas uppgå till över en miljon kubikmeter, varav en delmängd kan vara biojet/biobränsle till flyget.

SAS har en tydlig strategi om att långsiktigt reducera sina klimatpåverkande utsläpp och avser att vara bland de ledande flygbolagen i omställningen till lägre klimatpåverkan. Ett av SAS mål är att använda biojet/biobränsle motsvarande all inrikes produktion biobränsle år 2030.

– Preems vision är att vara ledande i omställningen mot ett hållbart samhälle och vi arbetar aktivt för att utveckla vår produktion av svenskt biobränsle. Vi ser framemot att samarbeta med SAS för att utvidga vår produktion att i stor skala även omfatta biojet, säger Sören Eriksson, utvecklingsingenjör på Preem.

– SAS hållbarhets- och omställningsarbete handlar om investeringar i mer miljöeffektiva flygplan, om att flyga på ett miljövänligare sätt och att använda bränslen som baseras på förnybara källor. Den här avsiktsförklaringen är en viktig pusselbit i vårt arbete mot ett långsiktigt mer hållbart flyg, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

Preem har en produktstrategi om att utveckla biodrivmedel från restprodukter från den svenska skogen men även utifrån restprodukter från samhället i stort. Preems mål är att senast 2030 tillverka tre miljoner kubikmeter biodrivmedel.

Senast i september 2018 ska parterna träffa ett bindande och mer detaljerat samarbetsavtal. Faller det fortsatta arbetet väl ut har SAS och Preem för avsikt att även avtala om framtida långsiktiga leveranskontrakt avseende biojet/biobränsle.

För mer information, kontakta:
Sören Eriksson, utvecklingsingenjör Preem, +46 70 450 11 05
Preems presstelefon, 070 450 10 01, press@preem.se
Lars Andersen Resare, hållbarhetschef SAS, +46 70 97 23 46
SAS presskontakt, +46-8-797 29 44

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Våra två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.
 
Last edited:
Helt klart intressant att Preem nu ger sig in på flygbranschen då de tidigare har haft kapacitetsproblem (tror jag det var) med att framställa Jet-A1.
 
Lite halvt off-topic

Biobränsle i pumpen på svenska flygplatser

Fem av Sveriges största flygplatser kommer från och med onsdagen att blanda ut flygbränslet i pumparna med bioflygbränsle.

Det statliga bolaget Swedavia har köpt sammanlagt 542 ton bioflygbränsle som ska pumpas ut i en till två dagar på flygplatserna Arlanda, Landvetter, Bromma, Visby och Luleå, enligt ett pressmeddelande.

Bränslet är tillverkat av använd frityrolja och minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent jämfört med konventionellt flygbränsle, enligt Swedavia.

”Flyget behöver vara en del av framtidens transporter och dessa måste vara hållbara. På kort sikt är biobränsle den lösning som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar på det helt nödvändiga”, säger Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson i pressmeddelandet:

”Med vår skog som råvara har vi dessutom goda möjligheter till en storskalig, inhemsk produktion av biobränsle. Här finns potential till en ny svensk, industriell paradgren”.

Källa:TT
 
”Luleå tekniska universitet har utveckalt en lösning för framtidens bioflybränsle som kan tillverkas i Luleå.

Det är Luleå tekniska universitet (LTU), Luleå kommun, Piteå kommun, Luleå Energi, Sparbanken Nord och Piteå Science som samarbetar i projektet. I en avtalsförklaring har aktörerna kommit överens om att man vill verka för att en storskalig biobränsleproduktion etableras i Luleå.

LTU har utvecklat en lösning som innebär att dagens fossila flygbränsle för inrikesflyg inom en snar framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av rester från svensk skogsråvara.”

Källa: Bioflygbränsle kan produceras i Luleå - Vårt Luleå
 
Toppen