Senaste nytt

SAS och boka sittplats

Ser ut som att SAS precis har ändrat policyn när det gäller gratis sätesval för EBG. SASSalesInfo är det uppdaterat att EBG numera inte får gratis sätesval vid exit row på flygningar inom Europa (fortfarande gratis på inrikes). Diamond/Pandion kan fortsatt välja fritt.

EBG:
1759660257362.png

EBD:
1759660297373.png

Ser ut som att SAS precis har ändrat policyn när det gäller gratis sätesval för EBG. SASSalesInfo är det uppdaterat att EBG numera inte får gratis sätesval vid exit row på flygningar inom Europa (fortfarande gratis på inrikes). Diamond/Pandion kan fortsatt välja fritt.

EBG:
Visa bifogad bild 168952

EBD:
Visa bifogad bild 168953

Brukar ändå alltid undvika att välja platser vid Exit. Krångligare när alla väskor, jackor mm måste ligga uppe i hatthyllan under start/landning.

EBG:
Visa bifogad bild 168952

EBD:
Visa bifogad bild 168953
Då får man fortsätta med EBD... Lär ju spara in exit row kostnaden rätt fort...

Brukar ändå alltid undvika att välja platser vid Exit. Krångligare när alla väskor, jackor mm måste ligga uppe i hatthyllan under start/landning.
Problem för oss som har långa ben. Vissa platser ombord får man inte plats i.

För mig är det tvärtemot, att kunna lägga upp allt dit utan ett pip från CC om att små väskor måste under sätet framför (och snor fotutrymme).

Intressant ändring, mer värde för EBD men surt nästa år när jag trillar ner.

Ja du, alla flygbolag jag känner till tar extra betalt för att sitta på exit row p.g.a. att det ger mer benutrymme. Dessa platser är alltså mer attraktiva enligt flygbolagens eget bedömande. Således är det en solklar försämring för många statusmedlemmar att inte kunna välja dessa platser utan kostnad.

Ja du, alla flygbolag jag känner till tar extra betalt för att sitta på exit row p.g.a. att det ger mer benutrymme. Dessa platser är alltså mer attraktiva enligt flygbolagens eget bedömande. Således är det en solklar försämring för många statusmedlemmar att inte kunna välja dessa platser utan kostnad.
Det är ju en begränsning och således en uppenbar försämring, inget argument där.

Men rent matematiskt betyder det inte att man bedömer de stolarna som mer attraktiva. Prissättningen kan lika gärna bestå i att de är så väldigt få, så det räcker att de tilltalar ett fåtal personer även om genomsnittet bedömer dem som oattraktiva. Dvs. efterfrågan på vanliga stolar kan vara mycket högre, men där är utbudet också stort nog för att mätta efterfrågan. Efterfrågan på nödutgången kan vara mycket lägre men ändå högre än tillgången eftersom tillgången är så låg där.

Lägg därtill att man ganska troligt får en vanlig stol om man inte bokar något speciellt, medan de som vill ha en nödutgång behöver boka, vilket ytterligare påverkar prissättningen av de udda stolarna.

Detta är såklart ett helt onödigt inlägg, men just denna typ av nörderi tycker jag är lite intressant. Min magkänsla är dessutom att du egentligen har rätt, min poäng är bara att prisskillnaden inte är ett bevis.

Bra anledning för oss 2m+are att behålla Diamond framöver! Kan tänka mig att detta också ökar tillgången av exit row platser särskilt när man bokar nära avgång. Dock ytterst sällan det är fullt även nu

Last edited:
På Tallinn-flyget förra veckan fick de be folk flytta till nödutgångarna för att alla 4 skulle ha minst en person per nödutgång. På hemresan var det några som fått nödutgång tilldelat utan att de visste om det. Var typ två lediga platser i ekonomi.

Det skulle väl åtminstone vara trevligt om EBG kan välja nödutgång gratis vid incheckning. (Fast det kanske redan fungerar så?)

Synd inte SAS har kvar sina A321 Classic - där var det verkligen benutrymme vid exit row inne i kabinen :)

Benutrymmet på A320Neo vid exit över vingarna är dock mycket mer begränsat.

Toppen