Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Hade förmånen att lyssna på SAS chef för inflight connectivity idag. Några saker som jag noterade:

* Hälften av A320-flottan har WiFi idag, med någon av de befintliga lösningarna. Andra halvan har ingenting.
* SAS-appen kommer att bli viktigare i ombordupplevelsen. Ideer man experimenterar med:
- In-seat ordering of food/drinks
- AI chatbot for flight rebooking
- Info on connecting gates / connecting flights
- Personal entertainment
* Starlink vald som leverantör dels för att kunna ha en enda lösning för hela SAS-flottan, dels för att Starlink är "good enough" på nordliga breddgrader.
* Ny landing page och backend rullas ut inom kort som är gemensamt för alla befintliga WiFi-produkterna (tre olika idag), och där Starlink ska integreras vartefter.
* WiFi och konnektivitet är inte tänkt att generera intäkter i sig självt, men ökad customer engagement ska dels ge mer business framöver, dels vara ett konkurrensargument för att få kunder att välja SAS som leverantör oftare.
* Crew på anslutningen CPH-ARN ska kunna se vad varje pax valde som huvudrätt på JFK-CPH, så att man ska kunna småprata om det.
* Economy och Business har samma upplevelse av konnektivitet på marken idag, då ska det inte vara någon klasskillnad i luften heller.
* "We are not a low cost carrier, we must justify the cost for the passenger"
 
Mest oväntade, ska bli kul att småprata om "folielådan" om man åkt ekonomi/plus. Och ska crew i Business skriva ner vad varje person åt, kanske notera om någon tog 2 dressing till salladen :)
Kanske kan det bli ett litet mästrande och uppläxande samtal om alkoholvanor också, när de konstaterar hur många enheter man beställt in? ;)
 
Den här satsningen blir inte mindre problematisk. Undrar om det kommer komma tryck på SAS att bryta det här kontraktet.
Det är nog så att det kommer att ta så lång tid att få första maskinen installerad att alla kontroverser har hunnit glömmas bort.
 
Du menar SpaceX som satellitkommunikationens svar på Mondelez/Marabou? ;)

Jag tänker att man kanske blir lite oroad över att exempelvis datan avlyssnas eller att uppkopplingen används för att sätta press flygbolaget. Och med tanke på att andra statliga aktörer nu börjat bryta sina kontrakt så är det ju inte omöjligt att liknande tankar kan uppstå här.

Det är ju också tydligt att uppkopplingen kommer användas till annat än passagerarunderhållning, så tycker frågan är relevant.
 
Toppen