Jag tror inte de kommer ha ett enda plan stå på backen bara för detta, utan man börjar där det är rimligt och lättast. Till exempel plan som idag redan har bubblan och wifi ombord så kanske kan gissas kan lättare konverteras. De som behöver full installation får vänta till längre servicepaus.
Och jag tror inte att wet lease planen får detta, även om det vore roligt med bredband på en ATR![]()
Nu kan jag inget om hur Starlink utrustningen ser ut eller hur omfattande installationen blir. Men nya utrustningen lär blir mindre synlig/skapa mindre luftmotstånd, iallafall enligt utdrag i pressmeddelandet:
När nuvarande system installerades gjordes det antingen i samband med de stora kabinuppgraderingarna som genomfördes för ett antal år sedan. Många Airbus maskiner fick WiFi i Tallinn och Boeing maskinerna i Shannon.
Men några maskiner fick även utrustningen installerad i Oslo (framför allt vintertid när det var lågsäsong). Då krävdes det att maskinen stod på marken i 5 dygn för att installera utrustningen. Delar av kabintaket behövde plockas ner invändigt och diverse ställningar behövdes runt maskinen för att nå taket på utsidan.
Troligtvis kommer detta nya system gå snabbare och enklare att installera, iallafall på maskiner som redan har befintligt WiFi.