Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Imorgon kommer kanske nyhet om ny uppkoppling :)

 
Labil VD/Ägare. Även om man förbiser hans flörtande med sådana som AfD, Trump et al, och Hitler-hälsningarna, så känns det väldigt osäkert att investera i teknik och service från ett bolag där ägaren gör operativa beslut baserat på att han tar illa upp av saker folk skriver om honom på Internet. Ironisk snöflinga liksom.
 
Last edited:
Man ska inte ropa heil innan man är över bäcken, men det finns ett antal andra möjligheter än starlink om man tittar på uppkoppling av flygplan. Även om man ser bort från den politiska dimensionen så har huvudkonkurrenten två fördelar som man inte ska se bort från.

Dels skulle SAS inte vara först ut med starlink bland flygbolag. Man är inte ens tvåa på bollen, utan ännu längre tillbaka i kön. Det gör att den positiva PR-effekten blir minimal för SAS, och den uteblir helt för starlink. Finns det ingen PR-mässig uppsida så finns det inte heller någon förmånlig behandling att hämta hos leverantören. Då står man sist i kö för att få tillgång till hårdvara, och man får betala fullpris för tjänsten (för leverantören behöver inga nya referenskunder eller draghjälp att sälja in produkten). Att köpa en "kringprodukt" till fullpris är inte precis populärt hos finanschefen hos ett krisande bolag. Jämför det med konkurrenten som ligger efter vad gäller att signa upp kunder, och där inget av hemländernas nationella flygbolag nappat. Här finns mer av en plånbok på vid gavel för att stödja SAS med utrullning, tjänstekostnader och PR.

Dels så har starlink begränsningar i kapaciteten när man kommer c:a norr om Köpenhamn, vilket en betydande del av SAS.flottan ofta befinner sig inom. Inte så att det blir totalt svart i rutan, men kvalitet och hastighet minskar. Starlink är inte nödvändigtvis på jakt efter kunder som dammsuger bristområdena på kapacitet. Konkurrenten har tvärtom överskott på kapacitet långt norrut, och istället problem från Medelhavet och söderut. Det vi sett från nuvarande leverantören (Viasats) täckning är att denna har varit dåligt anpassad för SAS specifika linjenät, med så mycket trafik så långt norrut. Att man inte önskar göra om samma misstag ska man inte se bort ifrån.
 
Toppen