Senaste nytt

SAS "nya" samarbete med Singapore Airlines

Har läst att SAS samarbetar med Singapore Airlines utanför SkyTeam. Vad innebär det? Hittar dåligt med information.
- När jag kollar att boka t ex ARN-SIN (via CPH) så kan man på sas.se bara boka economy resp. business. Är intresserade av premium economy, måste jag ringa då eller går det inte?
- Om jag har EBG har jag då tillgång till Singapore Airlines lounger som det var innan när SAS var med i Star Alliance, även med en economy eller premium economy biljett?
- Med EBG kan jag gratis boka säten på Singapore Airlines när det är bokat vis SAS?

Ser fram emot all olika information ni har angående detta. Tack på förhand!

Ska man tjäna poäng på SQ med SAS måste man boka med SK-kod. Bokar du SQ blir det inga poäng hos SAS. Hos Skyteam är det alltid marketing carrier som styr.
Fast du tittar på SkyTeam. SK har egna avtal med SQ, har inte sett att man måste boka med SK-kod, men är inte helt säker där.

Jag bokade SAS SK8001/SK8000 i SAS business PRO. Insåg senare att jag kommer klara Diamond utan detta flyg. Däremot blir det perfekt för att få ihop 50 000 poäng till Thai Gold förlängning. Inser nu att det gick bra att byta och flyget försvann från SAS appen och finns hos SQ med Thai ROP medlems nummer men fortfarande som SK8001/8000, dvs det står inte SQ flight nummer någonstans. Frågan är nu om jag får poängen hos Thai?

Finns det någon fördel sett till pris och poängintjäning om man bokar via SAS hemsida eller direkt hos Singapore?

Jag bokade SAS SK8001/SK8000 i SAS business PRO. Insåg senare att jag kommer klara Diamond utan detta flyg. Däremot blir det perfekt för att få ihop 50 000 poäng till Thai Gold förlängning. Inser nu att det gick bra att byta och flyget försvann från SAS appen och finns hos SQ med Thai ROP medlems nummer men fortfarande som SK8001/8000, dvs det står inte SQ flight nummer någonstans. Frågan är nu om jag får poängen hos Thai?
Har du lagt in ditt Thai medlemsnummer i SQ app'en så lär det vara Thai kontot poängen kommer in på.

I Star Alliance är det utförande bolag som styr om du får poäng och förmåner, dvs om det är SQ som utför flygningen och den är i en bokningsklass som ger poäng till TG så ska det gå bra. Kruxet i ditt fall är att ingen vet vad din bokningsklass med SK-kod översätts till hos SQ.

Har läst att SAS samarbetar med Singapore Airlines utanför SkyTeam. Vad innebär det? Hittar dåligt med information.
- När jag kollar att boka t ex ARN-SIN (via CPH) så kan man på sas.se bara boka economy resp. business. Är intresserade av premium economy, måste jag ringa då eller går det inte?
- Om jag har EBG har jag då tillgång till Singapore Airlines lounger som det var innan när SAS var med i Star Alliance, även med en economy eller premium economy biljett?
- Med EBG kan jag gratis boka säten på Singapore Airlines när det är bokat vis SAS?

Ser fram emot all olika information ni har angående detta. Tack på förhand!
Per dd får du ikke booket sete gratis som EBG.

Toppen