Canadien
Medlem
Om det inte finns konkurrens så är väl incitamenten desto större, eller är det bästa sättet att profilera sig på att göra som alla andra?Når samme flygplan benyttes på OSL-CPH (1 timme) som TOS-CHQ (̃6-7 timme) så er det vanskelig å ha IFE på en specifik "medeldistans". Det finns ingen spesifike flygplan til medeldistans, og en effektiv utnyttelse av flygplans-flåten innebærer at man ikke har "specifike flygplan til specifike rutter". Jo mer ensartet flåte du har, jo enklere er det å strømlinje produksjonen (that's why Ryan & Norwegian bare har 737-800...).
I tillegg finns det inte ngn konkurranse på dette i Europa, ergo finnes det ikke noe incentiv til å bygge dette ut.
Som info så har AirCanada även IFE på YUL-EWR t ex, i Embraer. Dessutom kan IFE:n användas från att man satt sig i planet tills man reser sig för att gå av. Då hinner man se även en 1.5h långfilm på 55-minutersresan EWR-YUL.