Senaste nytt

SAS nya kabin i A320NEO

Når samme flygplan benyttes på OSL-CPH (1 timme) som TOS-CHQ (̃6-7 timme) så er det vanskelig å ha IFE på en specifik "medeldistans". Det finns ingen spesifike flygplan til medeldistans, og en effektiv utnyttelse av flygplans-flåten innebærer at man ikke har "specifike flygplan til specifike rutter". Jo mer ensartet flåte du har, jo enklere er det å strømlinje produksjonen (that's why Ryan & Norwegian bare har 737-800...).

I tillegg finns det inte ngn konkurranse på dette i Europa, ergo finnes det ikke noe incentiv til å bygge dette ut.
Om det inte finns konkurrens så är väl incitamenten desto större, eller är det bästa sättet att profilera sig på att göra som alla andra?
Som info så har AirCanada även IFE på YUL-EWR t ex, i Embraer. Dessutom kan IFE:n användas från att man satt sig i planet tills man reser sig för att gå av. Då hinner man se även en 1.5h långfilm på 55-minutersresan EWR-YUL.

IFE där filmer ingår för dom som reser i SAS Plus samt resenärer Go som är lägst EBD. Övriga får betala med kreditkort eller Eurobonuspoäng det tycker jag vore lämpligt. Det skapar mervärde för SAS trognaste kunder samt de som generellt betalat mer för deras biljetter.

En lösning lik den t.ex. United har (på vissa flyg) kan ju fungera bra om man använder planen till många olika kombinationer. Det skulle innebära att man i SAS-appen, om man är uppkopplad mot in-flight wifi, gratis kan titta på IFE-innehåll i sin egen platta eller telefon. Därmed slipper de kostnaden för seatback-hårdvaran. Och streamingen sker ju då lokalt på flyget, vilket bör fungera även i början/slutet på turen när man inte är online med internet.

Kombinera gärna med ett justerbart "fäste" i stolen framför som man kan sätta sin egen platta i...

Handlar inte om att starta nya flygbolag utan att hänga med i utvecklingen. Vi vet alla vad som höll på att hända med sas för något år sedan i och med att de för länge levt kvar i det förflutna med den kostnadsbas som var då.

Så du sammenlikner kostnadsstruktur internt med en potensielt overflødig IFE-teknologi på mellomdistanse? Yikes. Her er det virkelig et excelark som sammenliknes med et moln.

Så du sammenlikner kostnadsstruktur internt med en potensielt overflødig IFE-teknologi på mellomdistanse? Yikes. Her er det virkelig et excelark som sammenliknes med et moln.
Tror du missar poängen. Ligger man efter alla konkurrenter istället för att vara steget före så blir det svårt att vinna mark.
SAS har levt i en gammal tidsålder med stora kostnader. Ryanair och Norwegian tänkte nytt med en ny prismodell och har tagit över stora delar av marknaden.

Med nytänk och vara ledande i utvecklingen har man mycket att vinna skulle jag tippa på!

Tror du missar poängen. Ligger man efter alla konkurrenter istället för att vara steget före så blir det svårt att vinna mark.
SAS har levt i en gammal tidsålder med stora kostnader. Ryanair och Norwegian tänkte nytt med en ny prismodell och har tagit över stora delar av marknaden.

Med nytänk och vara ledande i utvecklingen har man mycket att vinna skulle jag tippa på!

Tror du misser poenget også.
Det er for meg gigantisk forskjell på å "tenke nytt" (dine ord, ikke mine. Jeg gir ikke MOL eller sleske-bjørn noe kred for å benytte seg av labour shopping, eller sosial dumping... Et fenomen som lenge har eksistert i skipsfart og f.eks IT... Det eneste de gjorde var å dra dritten inn i en ny bransje, som absolutt ikke trengte det) - versus å bruke mye penger på noe som er overflødig. At SAS har levd i en gammel tidsalder, har med hvordan selskapet var strukturert. Ikke hvilken IFE de har ombord i sine fly.

For å snu det, så lenge SAS ikke gir slipp på selskapsstrukturen hjelper det ikke noe på inntektene å kjøre ut IFE på medium haul og tro at det skal skape noe nytt og stort som gjør at alle velger SAS og inntektene dermed økes. Tvert i mot - og som mitt bittelille poeng som nå på død og liv skal kveruleres i senk - vil kostnadene økes pga økt vedlikehold og vanskelig planlegging av hvor flyene skal være. Så begynner folk å sutre, hvorfor er det bare IFE på ARN-CPH mens CPH-LPA ikke har IFE. Håpløst av SAS altså! Dritt! Skal fly Norwegian bare fordi SAS er så elendige å planlegge! TYPISK SAS Å VÆRE SÅNN!

Eller for å snu det igjen, hvorfor har Ryanair og Norwegian suksess? Fordi de gir flybilletter til folk til en pris som er lavere enn fikaen på flygplatsen. Det er ikke fordi de gir folk noe nytt eller groundbreaking, utover "groundbreaking" lave billettpriser. DET er suksessen deres. Hvordan presse billettprisen så lav som mulig, uten at det går utover enhetsinntekten per passasjer. Og det gjør de ved å ha mye lavere utgifter på blandt annet personell, enn andre flyselskap som ansetter IN HOUSE.

Last edited by a moderator:
For at tale om noget helt andet:

Jeg kan læse i Check-In's artikel at sædeafstanden skulle blive formindsket på de nye A320neo fly, fra 31-32 tommer til 30 tommer. Men SAS siger at afstanden alligevel vil være den samme fordi man bygger galley m.m. anderledes.

Hvordan forstår I andre det? Bliver seat pitch mindre, eller er det Check-In's skribent som formulerer det forkert? Jeg ville være meget ked af hvis sædeafstanden formindskes i forhold til hvad den er i dag.

For at tale om noget helt andet:

Jeg kan læse i Check-In's artikel at sædeafstanden skulle blive formindsket på de nye A320neo fly, fra 31-32 tommer til 30 tommer. Men SAS siger at afstanden alligevel vil være den samme fordi man bygger galley m.m. anderledes.

Hvordan forstår I andre det? Bliver seat pitch mindre, eller er det Check-In's skribent som formulerer det forkert? Jeg ville være meget ked af hvis sædeafstanden formindskes i forhold til hvad den er i dag.

SAS har ju tidigare sagt att det skulle bli mer benutrymme eftersom de inte skulle minska seat pitch, men få tunnare stolar (än de gamla tjocka blå, antar jag då).

• Gilla
Reactions: obs
Toppen