Senaste nytt

SAS nya kabin i A320NEO

Man tar sig för pannan. Det enda som finns i stolen är ju laddaren, och en konsumentladdare är stor som en tändsticksask. För professionellt bruk borde man kunna göra denna utrustning synnerligen minimal, kan ingenjören i mig tycka...

Japp. Den tar så mycket plats att en normal datorväska/ryggsäck knappt skulle gå in. En mardröm att behöva ha baggage och fötter där samtidigt. Kommer nog bli ett problem på handbaggage ingensiva rutter.

Hittade inte heller någon usb uttag på rad1 men var kanske för trött för att leta (var så trött att det tog minst 15 minuter innan jag fattade att det var den nya kärran)

Last edited by a moderator:
Intressant att SAS bara presenterar 29 vikingnamn. Det är väl 30 maskiner som ska sättas i trafik? Vi kanske har en Dark Horse att se fram emot...:)
Annars var det en intressant blandning av gammalt och nytt. Totalt 18 namn är helt nya (eller alternativstavningar av tidigare använda namn, t.ex. Ulrik - Ulvrik)
Vanligaste namnen i listan är Harald Viking (som tidigare har varit DC-6, DC-8 och Fokker 50) och Sigurd Viking (tidigare Saab 90, Convair-440 och MD-90).
Intressant med Liv Viking som har använts en gång tidigare - på en av svävarna mellan Malmö Hamn och Kastrup!

Väldigt häftig sida de gjort där man även kan hitta vilka plan som levererats, om de har fått Wifi installerat och en länk till FR24 för att se var planet befinner sig.

SAS New Experience

Tack! Nu har jag haft riktig använding för den också, som kortlänk till rätt plan på fr24 för att se hur det går med förseningen som nyligen anonserades. Verkar bara vara en 20-30 minuter.

Kollade just på min bokning mellan ARN och MUC i januari (BAU Messe) och såg att den kärran stod som en A320-200 Sharklets i appen! Hoppas att det blir så! Visserligen ska jag ToR CPH några gånger innan dess, men inga bokningar gjorda än...

Trevlig upplevelse igår kväll, även om jag blev flyttad 21 rader längre bak än onlineincheckningen. Färscht, bekvämt. Gillar den. Hoppas att resten av leveranserna går snabbt så den dyker upp mot Ume också.

Gillar SAS nya kabin mycket; dock en aning förvånad att de inte valde att installera Airbus nya typ av hatthylla istället som öppnas nedåt och ärstörre:
csm_A320_new_pivoting_overhead_bin_b87c54e4fd.jpg

Foto: Airbus

Toppen