Senaste nytt

SAS nya hemsida

Jodå, kör normalt utan VPN. Tycker jag provat allt, och blir så less när den bara säger 'Du är en bot', utan att komma med nåt förklaring eller förslag på åtgärd.

Jodå, kör normalt utan VPN. Tycker jag provat allt, och blir så less när den bara säger 'Du är en bot', utan att komma med nåt förklaring eller förslag på åtgärd.

Använder du mobilt internet?
Jag får liknande när jag försöker efterregistrera poäng, men bara då.

Jo, kör med mobilt. Kanske är förklaringen då, men om de misstänker bot, kan de väl komma med en 2fa eller kaptcha, så man kommer runt det?
Iofs maskerar väl VPN vilken IP leverantören, men kanske inte fullt ut då.

Jo, kör med mobilt. Kanske är förklaringen då, men om de misstänker bot, kan de väl komma med en 2fa eller kaptcha, så man kommer runt det?
Iofs maskerar väl VPN vilken IP leverantören, men kanske inte fullt ut då.
Vpn maskar den alldeles utmärkt. Problemet är att deras leverantör *även* klassar kommersiella vpn tjänster som botar.

Jag har fiber hemma, och när jag är ute och reser kör jag ett vpn till hemmet och därifrån ut på internet - det går utmärkt eftersom det varken ser ut som mobilt (trots att det är det) eller som kommersiell vpn leverantör (eftersom jag är ensam på mitt vpn).

Har du ett vpn mot jobbet du kan (och får!) koppla upp dig på som släpper ut till sas så kanske det kan funka?

Och ja, lösningen sas köpt in är usel. De borde kunna göra något bättre eller åtminstone hitta en workaround...

Skulle snabbt boka en TP-resa tidigare idag och såg att det fanns en ny avdelning för det, på den nya hemsidan.
Helt klart snygg, dock funkade den inte utan det var att köra gamla classic igen.
Fick info tidigare i veckan när jag fyllde på mitt TP det är på g..

Jag har fiber hemma, och när jag är ute och reser kör jag ett vpn till hemmet och därifrån ut på internet - det går utmärkt eftersom det varken ser ut som mobilt (trots att det är det) eller som kommersiell vpn leverantör (eftersom jag är ensam på mitt vpn).
Med risk för att gå O/T: Hurdan setup har du för detta? Egen server av något slag, Raspberry PI? Kunde vara väldigt praktiskt för mig i vissa fall.

Med risk för att gå O/T: Hurdan setup har du för detta? Egen server av något slag, Raspberry PI? Kunde vara väldigt praktiskt för mig i vissa fall.
Varför ha en setup när man kan ha två :) men i första hand kör jag på en som sitter i en gammal wifi router som kör openwrt. Som backup på annan plats har jag just en raspberry. Båda funkar bra. Kör wireguard på båda två - enkelt och bra prestanda (samma grund som flera av de kommersiella hide-ypur-ip vpn-tjänsterna använder). Tidigare körde jag openvpn men då hade åtminstone den gamla wifi routern lite problem att hänga med i högre hastigheter.

Jag vet att detta har nämnts tidigare, men kommer inte ihåg var jag läste det på BC.
Bokade en resa med en ny dator och fick upp dessa alternativ. På betalningssidan hette dock klasserna som det brukar.

Screenshot 2023-07-13 at 21.42.38.png

Screenshot 2023-07-13 at 21.42.20.png

Har väl varit några olika diskussioner där det spekulerats om att SK-ITs testmiljö läcker. Eller att bakomliggande terminologi inte översätts till SAS normala biljettkategorier…

Ett nytt, lite "kul" fenomen.

Nu blir jag inte utloggad när sessionen dör, utan nu behöver jag aktivt logga ut innan jag kan logga in igen. Numera alltså 5 klick för att logga in, för mig i alla fall.

Så typ var 10.e minut ska jag klicka
1. Logga in
2. Logga ut
3. Logga in
4. Logga in
fylla i uppgifterna och slutligen klicka
5. Fortsätt.

Skärmavbild 2023-07-26 kl. 16.07.02.png
Skärmavbild 2023-07-26 kl. 16.09.33.png

Skärmavbild 2023-07-26 kl. 16.10.39.png

Toppen