SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

dino_81 skrev:Stockholm till Helsingfors på sista raden i Braflygs turbopropp bjöd på en upplevelse utöver det vanliga…Således inte lika flott som till Oslo resp. Köpenhamn som tidigare rapporter gör gällande. Eller är det annorlunda på avgångarna som flygs med A320?Visa bifogad bild 169001Klicka för att utvidga...

Ser ut som att SAS Premium användes på linjen trots utrikes.

Hade det varit SAS Business på intra Europa på A320Neo så hade det varit skillnad.

dino_81 skrev:Stockholm till Helsingfors på sista raden i Braflygs turbopropp bjöd på en upplevelse utöver det vanliga…Således inte lika flott som till Oslo resp. Köpenhamn som tidigare rapporter gör gällande. Eller är det annorlunda på avgångarna som flygs med A320?Visa bifogad bild 169001Klicka för att utvidga...
Flygtid Stockholm-Helsingfors är längre än Göteborg-Köpenhamn, så det här var en besvikelse att se. Lustigt att SAS då höjt priset för både biljett samt för uppgradering, jämfört med Plus när service verkar vara exakt samma (förutom ledigt säte på större flygplan).

Åbobo skrev:Månne servering är densamma mellan Åbo och Arlanda?Klicka för att utvidga...
Rapport kommer senare denna månad, klockade en Business Bonus med FlyPremium under kampanjen, så 8000eb/väg. Mest för att det är roligt, men även för revenue-priset var inte rimligt för min resas syfte.

Gissar att det är ungefär samma. Dryck, smörgås, kanske nåt från ”vagnen”. Tid utan bälteslampan tänd är väl 15min?

Jannes skrev:Rapport kommer senare denna månad, klockade en Business Bonus med FlyPremium under kampanjen, så 8000eb/väg. Mest för att det är roligt, men även för revenue-priset var inte rimligt för min resas syfte.Gissar att det är ungefär samma. Dryck, smörgås, kanske nåt från ”vagnen”. Tid utan bälteslampan tänd är väl 15min?Klicka för att utvidga...
Stockholm-Åbo är ganska exakt samma flygtid som Köpenhamn-Göteborg.

La bud på uppgradering på OSL-ARN häromdagen för att testa nya Business Class. Jag la budet några dagar innan avresa och fick besked att den gått igenom cirka ett dygn innan avresa (som vanligt).

Väl ombord blev jag meddelad att "tyvärr finns ingen mat till dig, då du blivit uppgraderad i sista stund, vi kan erbjuda en smörgås istället". Hela poängen med uppgraderingen för mig var att testa måltid och servering, så det såg ut att bli en riktig besvikelse. Jag har alla andra förmåner via min Diamond status. Lyckligtvis fick jag ändå mat till slut då någon annan resenär hade avstått sin måltid.

Jag hade inte "uppgraderat i sista sekund" utan i god tid. Att SAS sedan genomför själva uppgraderingen cirka 24 timmar innan och då inte hinner lasta på mat kan jag knappast påverka. Någon annan med liknande erfarenhet? Detta kanske är helt normalt och inget att reagera på?

Korven skrev:La bud på uppgradering på OSL-ARN häromdagen för att testa nya Business Class. Jag la budet några dagar innan avresa och fick besked att den gått igenom cirka ett dygn innan avresa (som vanligt).Väl ombord blev jag meddelad att "tyvärr finns ingen mat till dig, då du blivit uppgraderad i sista stund, vi kan erbjuda en smörgås istället". Hela poängen med uppgraderingen för mig var att testa måltid och servering, så det såg ut att bli en riktig besvikelse. Jag har alla andra förmåner via min Diamond status. Lyckligtvis fick jag ändå mat till slut då någon annan resenär hade avstått sin måltid.Jag hade inte "uppgraderat i sista sekund" utan i god tid. Att SAS sedan genomför själva uppgraderingen cirka 24 timmar innan och då inte hinner lasta på mat kan jag knappast påverka. Någon annan med liknande erfarenhet? Detta kanske är helt normalt och inget att reagera på?Klicka för att utvidga...
Inte ok. Skriv och klaga. Du ska inte få mat "på nåder" eller för att någon annan avstått. Be om att få tillbaka det du betalade, eller iaf en del av det...

24 timmar innan är inte i sista stund. Särskilt inte när det är flyg från en av bolagets största baser.

Det bör ju vara så att SAS utlovat en viss servicenivå beroende på distans etc. OM denna nivå inte levereras kan jag tycka att forumet bör göra sitt för sina medkonsumenter dvs lägga in ett klagomål/lämna synpunkt. Det är viktigt i kundnöjdhetsmätningar etc!

mha321 skrev:24 timmar innan är inte i sista stund. Särskilt inte när det är flyg från en av bolagets största baser.Klicka för att utvidga...
Verkligen inte. Och om någon köper en businessbiljett säg dagen före man ska resa, får man ingen mat då heller "för man köpte biljetten så sent"? Inte bra.

SK989 skrev:Verkligen inte. Och om någon köper en businessbiljett säg dagen före man ska resa, får man ingen mat då heller "för man köpte biljetten så sent"? Inte bra.Klicka för att utvidga...
Eller utnyttjar möjligheten att boka om samma dag som ingår i de dyrare businessbiljetterna. Tramssvar från SAS.

fcx skrev:Eller utnyttjar möjligheten att boka om samma dag som ingår i de dyrare businessbiljetterna. Tramssvar från SAS.Klicka för att utvidga...
Tro det eller ej men det var exakt vad som också hände på denna flight. Herren i 1C blev upplyst av samma flygvärdinna som informerade mig om maten, att han inte heller skulle få någon mat serverad då han bokat om sitt flyg samma dag. Han blev precis som mig erbjuden mat till slut ändå.

Tack för era svar. Jag ska skriva ett mail till SAS.

Det har väl alltid funkat innan när man fått igenom uppgradering till Plus ca 6h innan, ändå fanns det en låda mat när man klev ombord?

criced skrev:Det har väl alltid funkat innan när man fått igenom uppgradering till Plus ca 6h innan, ändå fanns det en låda mat när man klev ombord?Klicka för att utvidga...
Jag tror lådornas innehåll höll bättre, var inte lika mycket ”färskvara” och man kunde packa fler är bokat, plus att lådorna kanske oftare än business-serveringen fick ett ”nej tack” av pax. Så tillgång var lätt för sena bokningar och uppgraderingar.

Men det försvarar ju inte alls SAS prestation här.

Håller helt med om att framförallt framförandet kunde ha varit bättre. För några år sedan under pandemin åkte fru, dottern och jag Lufthansa business i sista minuten pga inställt SAS flyg. Innan dörren stängdes kom markpersonalen och ursäktade sig att de inte hade hunnit få fram mat. Kabinchefen kom och ursäktade sig i samma stund. Min fru är glutenallergiker så det passade oss. Hon fick en sallad från buy-on-board sortimentet som hon var nöjd med och jag petade lite i Heimaten. Dottern var så små att det inte spelade roll för vi hade ändå mat med oss. Samma utfall men bemötandet var toppen.

SK 2822 GZP-CPH 2025-10-07

Maten var väl "tjöllebölle" som vi säger när vi tar fram vårt begränsade turkiska vokabulär. CC däremot var helt suveräna. De gjorde att även avslutet på vår semester blev solig. Trevliga, pratsamma och glada och en perfekt timing på all service. Tack!

1759909416648-jpeg.169030

1759909543336-jpeg.169031

fcx skrev:Så, det där löftet med varm mat till London blev visst bara det (varm mat TILL London)?Klicka för att utvidga...

Info kanske var riktig, men inte komplett,

det kanske ser ut såhär

Varm mat vissa avgångar, annars Dagens Smörebröd

Kall frukost

Dagens Smörebröd

Varm Lunch

Dagens Smörebröd

Varm Middag

Dagens Smörebröd

Back