Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Vi ska till Svalbard i januari och har bokat SAS-premium.
Flygtiden OLS - LYR är dryga 3 timmar.
Vilken servicenivå kan man förvänta sig, inrikes (”premium”) eller europa (”business”)?

Inrikes skulle jag säga (utan erfarenhet från rutten). Premium är ju ett fastställt koncept och det finns ju ingen anledning att leverera något utöver vad de sålt det som.

Fråga;
Bokat LPA CPH economy. Är EBG bokat 11A och C för oss.
Är det värt buda drygt 1.600kr per person för uppgradering ?
Loungen ingår väl även för EBG i economy?
Är samtidigt nyfiken på business inom Europa för första gången, (bara jag slipper laxen och skumpan inte är slut)
Fru Ulagun menar vi får avsevärt mer för drygt 3.000kr vid restaurang besök.
Själv är jag ju lite BC skadad och nästan 6 timmar i economy är påfrestande tråkig

Fråga;
Är samtidigt nyfiken på business inom Europa för första gången, (bara jag slipper laxen och skumpan inte är slut)
Själv är jag ju lite BC skadad och nästan 6 timmar i economy är påfrestande tråkig

För 6 timmar är benutrymmet på nödutgång värt mycket mer i mitt tycke. Lounge har ni oavsett. Vill ni ha mat och dryck kan ni alltid köpa ombord eller på flygplatsen och ta med. Blir väldigt mycket mindre än 1600/person.

Ja det finns nog inte tillräckligt med champagne lastat för att du ska kunna dricka in 1600 per person.

Personligen skulle jag ställa frågan om vad som är värt mest - benutrymme vid nödutgång eller tomt mittensäte och kortare kö till toaletten... Har man inte alltför långa ben tycker jag tomma sätet är värt mycket mer än nödutgången -men frågan är om det är värt 2x1600.

Fråga;
Tomt mittensäte är guld värt i mina ögon på sådan lång flight. Förra året åkte vi dit i motvind, tog 7 timmar från Arlanda. Då lovade jag mig själv aldrig mer!

Fråga;
Tycker ni ska satsa på en uppgradering så en långbentstackare i 11B slipper spendera 6h på flyget mellan två personer som pratar och skålar över denne...

För 6 timmar är benutrymmet på nödutgång värt mycket mer i mitt tycke. Lounge har ni oavsett. Vill ni ha mat och dryck kan ni alltid köpa ombord eller på flygplatsen och ta med. Blir väldigt mycket mindre än 1600/person.
Håller med övriga - det är sällan som ett eget seatblock-försök lyckas numera på semesterdestinationerna, så räkna med full rad. Att slippa toalettkön där framme plus lediga mittsäten som ger mycket bättre plats, även i bagagehyllorna, är värt mycket. Plus brickan, champagne och den service man får. Dock inte säker på om 1600 SEK kommer räcka för uppgradering...

Toppen