Senaste nytt

SAS Namnändring - vad gäller?

Intressant dom i Hovrätten angående avgift för namnändring där SAS förlorade.
Mannen fick betala 500 kronor till SAS för att få ett felstavat namn rättat på en flygbiljett. Han stämde SAS och har nu vunnit i hovrätten.
Passagerare vinner mot SAS i hovrätten - avgift varken avtalad eller skälig | Dagens Juridik

/ TT
Det är mer som felstavning istället för namnändring.

Det finns en tråd om felstavning på flygbiljett.
Felstavat namn på flygbiljett | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vilket forum eller site används bäst för att sälja en flygbiljett med SAS Go t USA som jag ej kan utnyttja. SKall dock kolla det där med namnändringsregel för Go

Lyfter en gammal tråd, om jag säljer biljetter och namnändrar dessa, hur får sen köparen tillgång till dessa biljetter, någon som vet vilka dokument som denna får av SAS, om några?

Vill bara inte missa något..

Vad jag vet sa sker ingenting fran SAS sida annat an att de andrar namnet. Alla avtal gallande kopet ar inganget mellan dig och SAS, och du kan inte overlata sjalva avtalet till tredje part. Sa du far helt enkelt ge bokningsreferensen till din kopare/ny resenar och denna person far agera som om de kopt biljetten fran SAS och du far halla dig borta. Nya koparen far lita pa dig helt enkelt.

Lyfter en gammal tråd, om jag säljer biljetter och namnändrar dessa, hur får sen köparen tillgång till dessa biljetter, någon som vet vilka dokument som denna får av SAS, om några?

Vill bara inte missa något..
Jag fick två mail efter namnändring:
"Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS - Booking reference xxxxxx For passenger NY / RESENÄR"
+
"MITT/NAMN MR 14DEC2018 ARN OSL [första segment]"

Första mailet hade även e-itiniary/kvitto bifogat. Av det framgick resans pris - nollat - och med 600kr tillagt som en service charge.

Detta förra veckan när jag namnändrade biljett med hjälp av engelsktalande Gold-support.

En liten fredagsfundering. Jag bokade en biljett till/från LAX/SFO (open jaw) i Plus i samband med senaste F&F-kampanjen.
Troligtvis så kommer jag att åka på resan, men konstaterade att det med stor sannolikhet finns andra i min närhet som är intresserade av evenemanget i Kalifornien som händer just då, så om jag inte har möjilghet att åka så finns det goda möjligheter att sälja/överlåta biljetten till någon annan.

Nu till min fundering. Antag att jag vill överlåta min biljett till någon annan. Det ska ju enligt reglerna gå bra fram till en timme innan avgång.
Jag är Eurobonus Diamond och har alltså möjlighet att få courtesy upgrades. Någon som har en gissning (eller ännu bättre - faktisk erfarenhet) av vad som händer om man väntar med namnändringen till några timmar innan avgång och man har hunnit få en CU. Försvinner den eller får den nya personen behålla platsen i Business? Jag kan se argument för båda sidorna (förmånen gäller såklart bara statusinnehavaren, men originalplatsen i Plus kan redan ha getts bort till någon annan, SAS system kanske inte är nog avancerade för att hantera att nedgradera bokningen igen, osv, osv)

Tveksamt om USAs inresekontroll, API - Advanced Passenger Information (?!), tillåter så pass sena passagerarförändringar. Måste man inte ha API ifyllda ett visst antal timmar före flighten? Om jag måste gissa så tror jag inte att det går att byta passagerarnamn såpass nära inpå avgångstiden, i vart fall inte på resor till USA.

En liten fredagsfundering. Jag bokade en biljett till/från LAX/SFO (open jaw) i Plus i samband med senaste F&F-kampanjen.
Troligtvis så kommer jag att åka på resan, men konstaterade att det med stor sannolikhet finns andra i min närhet som är intresserade av evenemanget i Kalifornien som händer just då, så om jag inte har möjilghet att åka så finns det goda möjligheter att sälja/överlåta biljetten till någon annan.

Nu till min fundering. Antag att jag vill överlåta min biljett till någon annan. Det ska ju enligt reglerna gå bra fram till en timme innan avgång.
Jag är Eurobonus Diamond och har alltså möjlighet att få courtesy upgrades. Någon som har en gissning (eller ännu bättre - faktisk erfarenhet) av vad som händer om man väntar med namnändringen till några timmar innan avgång och man har hunnit få en CU. Försvinner den eller får den nya personen behålla platsen i Business? Jag kan se argument för båda sidorna (förmånen gäller såklart bara statusinnehavaren, men originalplatsen i Plus kan redan ha getts bort till någon annan, SAS system kanske inte är nog avancerade för att hantera att nedgradera bokningen igen, osv, osv)

Tveksamt om USAs inresekontroll, API - Advanced Passenger Information (?!), tillåter så pass sena passagerarförändringar. Måste man inte ha API ifyllda ett visst antal timmar före flighten? Om jag måste gissa så tror jag inte att det går att byta passagerarnamn såpass nära inpå avgångstiden, i vart fall inte på resor till USA.
24h innan avresa fick jag som svar på den frågan av sas kundtjänst när jag frågade igår. Inte för att det betyder att det är rätt men ändå :)

Nja... Det funkar väl (har åtminstone gjort det förut) att lägga in APIS-infon vid incheckning på flygplatsen om man inte gjort det tidigare. Det måste finnas registrerat innan avgång, men kan inte se någon tidigare deadline. Det kan ju finnas andra situationer också (akuta resor som bokats nära inpå avgång och ombokning pga irrops) som gör att ens bokning på en viss flight (till USA) skapas först nära inpå avgång.

Ändrar man namn nära inpå avgång så ska man dock säkert räkna med att få SSSS på boardingkortet.

24h innan avresa fick jag som svar på den frågan av sas kundtjänst när jag frågade igår. Inte för att det betyder att det är rätt men ändå :)

Var detta specifikt för en resa till USA? På SAS hemsida så står det fortfarande att det går att ändra namn fram till en timme innan avgång.

Toppen