Senaste nytt

SAS mest lönsamma linje per passagerare

Alla linjer som har lönsamma företagsavtal i Plus (snart business) till destinationer som bankfolk pendlar till. Nordea har stor verksamhet i Sverige men flyttat HK till Helsingfors. Pendlas nog en del i Plus där. Har bekanta som pendlade ARN-CPH när de jobbade för Danske Bank. Bryssel är no ok pga. EU-pendling. Turistdestinationer tror jag är luriga då de är säsongsberoende så jag tror mer på affärsfolkpendling i Plus. Om nämnts också ARN/OSL/CPH till LHR. Sverige har en mycket viktig handelspartner i Tyskland men det är nog kanske svårare nu när SAS är Skyteam så man skulle också kunna kolla på vilka är de största handelspartners till NO/SE/DK i Europa. Dit brukar lönsamma Pluskunder åka på företagsavtal.

Alla linjer som har lönsamma företagsavtal i Plus (snart business) till destinationer som bankfolk pendlar till. Nordea har stor verksamhet i Sverige men flyttat HK till Helsingfors. Pendlas nog en del i Plus där. Har bekanta som pendlade ARN-CPH när de jobbade för Danske Bank. Bryssel är no ok pga. EU-pendling. Turistdestinationer tror jag är luriga då de är säsongsberoende så jag tror mer på affärsfolkpendling i Plus. Om nämnts också ARN/OSL/CPH till LHR. Sverige har en mycket viktig handelspartner i Tyskland men det är nog kanske svårare nu när SAS är Skyteam så man skulle också kunna kolla på vilka är de största handelspartners till NO/SE/DK i Europa. Dit brukar lönsamma Pluskunder åka på företagsavtal.
Tror vi inte många företagsavtal kommer övergå till Flex istället för Business?

Jobbar i banksektorn i Norden, resepolicies har ändrats kraftigt senaste 2-3 år bara. Mycket mer fokus på låga kostnader (eco och icke-flex) och utsläpp (som redovisas i kvartalsrapporter). Jag gissar att det är liknande för många större bolag med publika kvartals/årsrapporter baserad på de jag hör ifrån.

Travelpass kommer boka I Business, per https://www.flysas.com/en/corporate-program/travel-pass-products/.

Några kanske skippar travelpass när priset går upp med business. Men de riktigt lönsamma travelpass kunderna följer nog med till Business.
Travelpass 20 punches Amsterdam har gått från dryga 50 till knappa 70 tusen kr. Spanien från dryga 50 till 64.

Har (haft) båda. Amsterdam har blivit extremt dyrt, sista minuten går det ofta att köpa en retur för 5000-6000, en enkel går i värsta jag har sett nu på 7500kr, men ofta kommer man undan betydligt billigare, visst i eco så äpple-päron men oförsvarbart privat, och för företag som faktiskt har koll på snittpriser.

Spanien är värd det om man bara vill åka på skollov typ och värdesätter business. Economy flex + förbeställt måltid och några drinkar blir nog billigare i snitt annars.

Luleå är överlägset största inrikes linjen i Sverige med över 900 000 resenärer förra året. SAS har typ 70% av avgångarna dit och ser man på priserna så måste den vara bland top linjerna i lönsamhet

Toppen