Senaste nytt

SAS Meet and Greet Stockholm 23 Maj 2017

Funcadelic

Medlem
Vidare så talade man om varför SAS öppnar baser utanför Skandinavien, gjordes en märklig i mitt tycke jämförelse med Ericsson, om de öppnar en fabrik utomlands så anställer de lokalpersonal. Jag förstod inte mycket av det inlägget, hade läppjat på en halvt glas vitt.

De menar att det inte är konstigt att anställa lokal personal med lokala villkor där produktionen sker – Ericsson har knappast endast svenska anställda med svenska avtal på sina anläggningar runtom i världen. Därför menar SAS att det inte är konstigt att anställa britter/spanjorer för de maskiner med bas i England/Spanien, vilket de fått mycket kritik för (av framförallt facken och andra med vänstersympatier).
 

fcx

Medlem
De menar att det inte är konstigt att anställa lokal personal med lokala villkor där produktionen sker – Ericsson har knappast endast svenska anställda med svenska avtal på sina anläggningar runtom i världen. Därför menar SAS att det inte är konstigt att anställa britter/spanjorer för de maskiner med bas i England/Spanien, vilket de fått mycket kritik för (av framförallt facken och andra med vänstersympatier).

Jag tycker att det mest var en lek med ord från Rickards sida.

Kritiken kommer ju inte mot att man anställer lokalt där man har bas, utan mot att man flyttar basen till låglöneländer. Precis samma som att svenska bolag generellt inte får kritik för att man anställer lokalt, utan mot att man flyttar fabrikerna utomlands.
 

Funcadelic

Medlem
Jag tycker att det mest var en lek med ord från Rickards sida.

Kritiken kommer ju inte mot att man anställer lokalt där man har bas, utan mot att man flyttar basen till låglöneländer. Precis samma som att svenska bolag generellt inte får kritik för att man anställer lokalt, utan mot att man flyttar fabrikerna utomlands.

Jag tycker inte det är en lek med ord, utan beskriver bra vad som nu händer - det är snarare du som förvränger, om än inte uppsåtligt. Man skapar nya baser i "låglöneländer" (om alla länder som inte har samma förmåner som man har i Sverige räknas som det - det är trots allt England och Spanien vi pratar om) där man redan har produktion ja. Man varslar inte folk i Sverige/Norge/Danmark pga detta (än). Man skapar inte någon bas i länder där man inte har någon produktion (än). Det är väldigt stor skillnad i mina ögon, men det är så oerhört stigmatiserat i just flygbranschen att det blir sådant jäkla rabalder och snedvriden argumentation. Samtidigt är det en försvinnande liten minoritet av barrikadaktivisterna som faktiskt vill betala det som krävs för sin resa för att SAS ska kunna behålla sin höga kostnadsmassa. Dubbelmoral.
 

Vax

Medlem
Var på samma event igår i CPH det som var tydligt som jag inte hittade här innan är att renovering av loungen i cph är 2 år bort pga av ombyggnaden. Samt att man nu vet vad påslaget är för diamonad/pandion vid uppgraderingsnurran. Samt att man har som mål att få till samma sak vid gate uppgradering att det blir nivåbaserat istället för först i kön som idag men mycket längre fram i tid minst ett år bort
 

NyfikenGrau

Medlem
Som jag förstod infon från en loungeansvarig så skulle både loungen i Kastrup och på Arlanda inrikes få en uppfräschning inom kort (i höst förstod jag det som). Inrikes Arlanda skulle väl även få större yta.

Upprustning och utökning av SAS inrikes lounge låter ju mycket vettigt och välbehövligt och står även nämnt på SAS sida ser jag, dock bara "2017".
Om försenat/inställt flyg, säkerhetskontroll, lounger, Fast Track och flygplatsparkering - SAS
Ska bli intressant att se hur det blir, kan ju bara bli bättre känns det som.
 
Toppen