Senaste nytt

SAS med ny livery på planen

Någon som vet vilka individer som fått ny livery hittills? Tänker att Boeing-planen är på väg ut men ser ändå SE-RJX i ny livery, är det många fler Boeing som blivit ommålade och kan det löna sig i förhållande till när de fasas ut?

Vet inte alls hur ofta plan målas om, men är väl inte alltför ofta om jag tänker på hur SAS-plan sett ut tidigare?

Någon som vet vilka individer som fått ny livery hittills? Tänker att Boeing-planen är på väg ut men ser ändå SE-RJX i ny livery, är det många fler Boeing som blivit ommålade och kan det löna sig i förhållande till när de fasas ut?

Vet inte alls hur ofta plan målas om, men är väl inte alltför ofta om jag tänker på hur SAS-plan sett ut tidigare?
Om jag nu räknat rätt:

ATR72: 6 (alla utom ES-ATF)
CRJ-900: Är lite osäker, men har bara hittat 1 ommålad (ES-ACG)
321: 1 (OY-KBH)
321 Neo: 1 (enda levererade)
320 Classic: 1 (OY-KAM)
320 Neo: 11 (SE-ROH, SE-ROI, SE-ROJ, SE-ROK, SE-ROL, SE-ROU, SE-ROX, SE-ROY, SE-ROZ, SE-RUA, SE-RUB)
350: 4 (samtliga hittills levererade)
737-700: 1 (SE-RJX)

Ommålning sker, så vitt jag vet, ungefärligen vart 5-6 år.

Edit: Några maskiner som har stått parkerade sen i mars, har dock varit på service i bl.a. Tallinn. Huruvida de har återkommit ommålade eller inte känner jag inte till eftersom de återgått till långtidsparkeringen.

Last edited:
Jag gillar den ny a liveryn, men den passar inte riktigt på 737 verkar det som, något blir fel med hela målningen på en så pass liten maskin, men men, de hinner nog byta igen innan man blir jordfäst :)

Om jag nu räknat rätt:

ATR72: 6 (alla utom ES-ATF)
CRJ-900: Är lite osäker, men har bara hittat 1 ommålad (ES-ACG)
321: 1 (OY-KBH)
321 Neo: 1 (enda levererade)
320 Classic: 1 (OY-KAM)
320 Neo: 11 (SE-ROH, SE-ROI, SE-ROJ, SE-ROK, SE-ROL, SE-ROU, SE-ROX, SE-ROY, SE-ROZ, SE-RUA, SE-RUB)
350: 4 (samtliga hittills levererade)
737-700: 1 (SE-RJX)

Ommålning sker, så vitt jag vet, ungefärligen vart 5-6 år.

Edit: Några maskiner som har stått parkerade sen i mars, har dock varit på service i bl.a. Tallinn. Huruvida de har återkommit ommålade eller inte känner jag inte till eftersom de återgått till långtidsparkeringen.

Missade någon CRJ900 ;) Det finns 3 CRJ 900 med nya målningen. ES-ACG, ES-ACK samt ES-ACJ, var av sistnämnde står och väntar i Tallinn på att börjar flyga :)

Jag gillar den ny a liveryn, men den passar inte riktigt på 737 verkar det som, något blir fel med hela målningen på en så pass liten maskin, men men, de hinner nog byta igen innan man blir jordfäst :)

Tror att målningen är mera anpassad till Airbus maskinerna då alla kvarvarande Boeing maskiner ska lämna flotta inom ca 2.5 år :)

Toppen