Senaste nytt

SAS Mastercard Premium - diamantkunder

mha321

Medlem
EBD har väl iofs en rabatt som innebär att de hittills betalat halva priset av vad kortet kostar?

Nu menar jag inte att märka ord, men tänker så att kortet kostar ju SAS något och att den kostnaden är samma för alla, oavsett status. SEB tar betalt dels för att stå som utställare, dels för att hantera transaktioner och kundtjänst. Sedan tänker jag att årsavgiften är bestämd i samråd med SAS, och överskottet på årsavgiften betalar SEB ut till SAS och SAS använder den för att täcka kostnader för förmånerna i kortet. Sedan finns ju också intäkter för transaktionerna, och där finns också någon sorts delning av intäkter. SEB ser alltså till att täcka sina kostnader och vinstbehov, och sedan får SAS det som blir över.
SAS har valt att lägga en nivå-förmån på diamant-medlem som alltså gör att intäkterna minskar. Jag antar att man bedömt det som bättre att ta bort en rabatt än att höja priser rakt över. Kan ha att göra med hur stor andel av kortets innehavare som har rabatten och ev också med hur mycket de som har rabatten kostar.

Jämför med Amex, där SAS istället valt att försämra växlingskursen på MR->EB, dvs tjäna mer på alla transaktioner.
Definitivt så -- det är en rabatt som tagits bort. Men den har tagits bort exakt samtidigt som den stora förmånen på kortet också tagits bort...

Spontant tror jag inte dealen med vem som "tar in" vilken del av årsavgiften, respektive vem som faktiskt "ansvarar" för att rabatten fanns är så enkel som att ena parten bestämmer vissa saker och andra parten andra. SEB Kort är ju t.ex. säkerligen också mer intresserade av Diamond-kunder, eftersom de i genomsnitt säkerligen är högre spenderare. (Men å andra sidan använder de kanske flypermium mer också. Det är många faktorer i ekvationen). Det mesta sker säkert (förhoppningsvis!) i samråd, och fördelningarna av kostnader/intäkter är nog betydligt mer komplex.

Sedan blir det såklart också så att när två olika bolag ska komma överens om sådana saker, så tar det längre tid. Det kan ju mycket väl vara så att borttagandet av rabatten var beslutat innan covid, och definitivt innan man insåg riktigt hur allvarligt och långvarigt covid skulle vara. Men med flerårs-avtal och budgetar är det inte helt lätt att backa på en sådan sak...

Men grundpoängen kvarstår -- oberoende om det var det som var meningen eller inte så är bilden av kortet att det blir dubbelt så dyrt samtidigt som förmånerna är oanvändbara. Jämfört med för andra där kostnaden ligger kvar, men förmånerna är lika oanvändbara. Det är olyckligt för imagen att dessa två inträffar samtidigt, och för det kompenserar man en del kunder.
 

intuition

Medlem
Min erfarenhet av att ge ut ett co-branded kort är visserligen 10+ år gammal, men att kort-bolaget är främst ute efter att det finns många kort ute (men jag gissar att logiken är att det bl.a. leder till många transaktioner som är där banken drar in huvuddelen av stålarna.) I alla fall då gällde att utgivaren ville se många kort. Jag vet att vi blev kontaktade av banken med uppmaning att göra aktiviteter för att öka antalet kortinnehavare men brydde sig inte om aktiviteter som genererade transaktioner. Och när det gällde prissättningen var de mer "rådgivande" kring vad vi borde ta. De ville bara ha sin del, och sedan var resten upp till oss.
Men det är klart, det var väl i en tid när Svensson hade (knappt) 1 kort i plånboken.

Hur som, helt rätt ur kund perspektiv - priset höjs och nyttan har gått ner. Jag skulle tro att SAS tanke är att diamant-medlemmarna dels har sett en stor fördel med kortet och är beredda att betala mer för att behälla den, dels att de också tror att krisen är "kortvarig" dvs inte tycker det är lönt att säga upp kortet utan tänker att det vänder snart. Hur det slutar får man väl se, men i dagsläget tror jag inte folks motstånd mot att säga upp och ev teckna på nytt senare är så stort. Så SAS riskerar att tappa flera kortkunder (vilket jag tycker man kan se att de vet om iom det stående erbjudandet om 10k poäng om man stannar).
 
EBD är väl de enda som fått höjd avgift?

Alla kunder har mindre chans att använda och nå FlyPremium. Men EBD får dessutom betala dubbla priset som tack för det. Så nog har de en extra anledning att känna förlorat värde...
Hänge tändningen med vad som skiljer icke-EBD och EBD när det kommer till bortfall av produkt. Om den ena kompenseras med anledning av covid bör de andra också göra det. Det är enligt mig helt skilt från årsavgiften.
 

mha321

Medlem
Hänge tändningen med vad som skiljer icke-EBD och EBD när det kommer till bortfall av produkt. Om den ena kompenseras med anledning av covid bör de andra också göra det. Det är enligt mig helt skilt från årsavgiften.
Det håller jag helt med om. (utom möjligen början på första meningen? :p). Men har de någonsin sagt varför och vad de kompenserar för, eller är det vi som har gissat? Om de kompenserar för den höjda årsavgiften, så är det ju rimligt att det är de som får höjd årsavgift som får kompensationen och inte andra.
 
Jag skrev att jag inte känner att jag kan använda förmånerna på kortet nu och sökte egentligen kompensation för diffen mellan vanliga kortet och Premiumkortet. Svaret som kom var likt många andra 10 000 poäng om jag väljer att ha kvar kortet men om jag ville säga upp det fick jag bevaka datum själv då de inte kunde hantera framtida uppsägningar. De skrev även att kompensationen är för att jag uttryckt missnöje med prishöjningen på kortet. Känns som ett copy&paste svar från dem som egentligen inte var helt klockrent på min fråga. Men svar kom efter tre dagar.
 

Berglund

Medlem
Jag tycker det är rimligt att EBD kompenseras för den höjda årsavgiften. För egen del är jag glad att jag hängde på och uppgraderade mitt kort i juni 2017, dvs så fort det bara gick (om man inte var med i betatestgruppen). Det gjorde att min egen årsförnyelse skedde i juni 2020 och att jag själv därför träffas av höjningen först nästa år, i juni 2021. Därför kan jag tycka att 10 000 Eurobonuspoäng i kompensation i princip förskjuter ”skadan” ytterligare ett år framåt i tiden (svar ja, jag hade köpt 10 000 Eurobonuspoäng för 750kr, dvs 7,5 öre per poäng!). Det känns rimligt och som ett väldigt schysst sätt att hantera det hela.

I övrigt har ju EBDmedlemmar lidit samma skada som andra. Det finns ingen anledning att guldmedlemmar eller andra skulle få särskild kompensation, de har inte lidit mer eller mindre skada än andra. EBD blev värst drabbade, därför är det rimligt att dessa erbjuds något i kompensation.
 
Jag tycker det är rimligt att EBD kompenseras för den höjda årsavgiften. För egen del är jag glad att jag hängde på och uppgraderade mitt kort i juni 2017, dvs så fort det bara gick (om man inte var med i betatestgruppen). Det gjorde att min egen årsförnyelse skedde i juni 2020 och att jag själv därför träffas av höjningen först nästa år, i juni 2021. Därför kan jag tycka att 10 000 Eurobonuspoäng i kompensation i princip förskjuter ”skadan” ytterligare ett år framåt i tiden (svar ja, jag hade köpt 10 000 Eurobonuspoäng för 750kr, dvs 7,5 öre per poäng!). Det känns rimligt och som ett väldigt schysst sätt att hantera det hela.

I övrigt har ju EBDmedlemmar lidit samma skada som andra. Det finns ingen anledning att guldmedlemmar eller andra skulle få särskild kompensation, de har inte lidit mer eller mindre skada än andra. EBD blev värst drabbade, därför är det rimligt att dessa erbjuds något i kompensation.

Jag hänger fortfarande inte med. EBD kunderna är inte mer drabbade än någon annan, där är vi överens. Vi alla betalar samma årsavgift (numera). Så som jag ser det så är EBD de som drabbas minst eftersom dom betalar samma som alla andra men får kompensation för detta. Jag förstår att det är surt att bli av med rabatten, men det kvalificerar väll ändå inte för kompensation. Jag missunnar er inte poängen, och skulle säkert kunna få ersättning med samma argumenten (som statuslös).

Men med dessa resonemang borde man nästan driva att få dubblera sina poäng för varje 2-4-1 voucher man inte kunnat använda , från AMEX!

Nä, mycket vill ha mer, så även jag. Men försök inte övertala mig att det är logiskt eller självklart. Detta är enligt mig grundad på att SEB är veka och inte kan stå för sin prishöjning, och premierar ett ”ska ha”-beteende.

OK, now bring out the hate (on me!) ;)
 

Canadien

Medlem
De enda som fått en fösämring p g a SEB är Diamantkunderna, det kan du inte förneka.

Att alla fått försämring p g a Corona är en annan diskussion, som inte SEB har orsakat, möjligen kan den ge separat kompensation. Men denna trådens diskussion om kompensation är just för den dubblade årsavgiften.
 
De enda som fått en fösämring p g a SEB är Diamantkunderna, det kan du inte förneka.

Att alla fått försämring p g a Corona är en annan diskussion, som inte SEB har orsakat, möjligen kan den ge separat kompensation. Men denna trådens diskussion om kompensation är just för den dubblade årsavgiften.
Ja om man avser att man ska ersättning pga höjd årsavgift, i motprestation att inte säga upp kortet, så är det väll inga konstigheter.

Men att blanda in FlyPremium och covid i det hela så tappar det helt logik.
 

Berglund

Medlem
Jag hänger fortfarande inte med. EBD kunderna är inte mer drabbade än någon annan
Jo, EBD är mer drabbade.

SAS har förlängt statusen för alla, även EBD. Det gör i sin tur att de 12 000 statuspoängen blir i princip helt värdelösa, eftersom man ändå kommer behålla nuvarande status. Som EBD kan man heller inte öka i ststus tack vare de poängen. Ovanpå den kakan fick man även en prishöjning. Lite svårt då att motivera prisskillnaden ner till det vanliga SAS Mastercard, eftersom det är statuspoängen, FlyPremium och att det inte finns någon begränsning på hur många poäng man kan/får tjäna per år som särskiljer Mastercard Premiumprodukten.

När statuspoängens värde blev noll, FlyPremium knappt gick att använda och ovanpå den anrättningen serverades det en prishöjning - klart att EBD blev mest drabbade. Alla andra (lägre) statusnivåer kan fortfarande ha nytta av de månatliga statuspoängen, för att möjligen gå upp en nivå eller två. För EBDs del hjälper inte de statuspoängen alls.
 
Last edited:
Toppen