mha321
Medlem
Definitivt så -- det är en rabatt som tagits bort. Men den har tagits bort exakt samtidigt som den stora förmånen på kortet också tagits bort...EBD har väl iofs en rabatt som innebär att de hittills betalat halva priset av vad kortet kostar?
Nu menar jag inte att märka ord, men tänker så att kortet kostar ju SAS något och att den kostnaden är samma för alla, oavsett status. SEB tar betalt dels för att stå som utställare, dels för att hantera transaktioner och kundtjänst. Sedan tänker jag att årsavgiften är bestämd i samråd med SAS, och överskottet på årsavgiften betalar SEB ut till SAS och SAS använder den för att täcka kostnader för förmånerna i kortet. Sedan finns ju också intäkter för transaktionerna, och där finns också någon sorts delning av intäkter. SEB ser alltså till att täcka sina kostnader och vinstbehov, och sedan får SAS det som blir över.
SAS har valt att lägga en nivå-förmån på diamant-medlem som alltså gör att intäkterna minskar. Jag antar att man bedömt det som bättre att ta bort en rabatt än att höja priser rakt över. Kan ha att göra med hur stor andel av kortets innehavare som har rabatten och ev också med hur mycket de som har rabatten kostar.
Jämför med Amex, där SAS istället valt att försämra växlingskursen på MR->EB, dvs tjäna mer på alla transaktioner.
Spontant tror jag inte dealen med vem som "tar in" vilken del av årsavgiften, respektive vem som faktiskt "ansvarar" för att rabatten fanns är så enkel som att ena parten bestämmer vissa saker och andra parten andra. SEB Kort är ju t.ex. säkerligen också mer intresserade av Diamond-kunder, eftersom de i genomsnitt säkerligen är högre spenderare. (Men å andra sidan använder de kanske flypermium mer också. Det är många faktorer i ekvationen). Det mesta sker säkert (förhoppningsvis!) i samråd, och fördelningarna av kostnader/intäkter är nog betydligt mer komplex.
Sedan blir det såklart också så att när två olika bolag ska komma överens om sådana saker, så tar det längre tid. Det kan ju mycket väl vara så att borttagandet av rabatten var beslutat innan covid, och definitivt innan man insåg riktigt hur allvarligt och långvarigt covid skulle vara. Men med flerårs-avtal och budgetar är det inte helt lätt att backa på en sådan sak...
Men grundpoängen kvarstår -- oberoende om det var det som var meningen eller inte så är bilden av kortet att det blir dubbelt så dyrt samtidigt som förmånerna är oanvändbara. Jämfört med för andra där kostnaden ligger kvar, men förmånerna är lika oanvändbara. Det är olyckligt för imagen att dessa två inträffar samtidigt, och för det kompenserar man en del kunder.