Senaste nytt

SAS Mastercard och FX påslag?

Avdankad

Medlem
Lite off topic men känns onödigt att skapa en ny tråd.

Någon som vet hur det blir med FX-påslaget när man får en dragning i utländsk valuta reverserad? Har en större betalning i EUR som ska tillbaka till mig och jag misstänker att jag kommer förlora en del på FX-spreaden i båda riktningarna. Kommer man i alla fall få behålla poängen?

Lite off topic men känns onödigt att skapa en ny tråd.

Någon som vet hur det blir med FX-påslaget när man får en dragning i utländsk valuta reverserad? Har en större betalning i EUR som ska tillbaka till mig och jag misstänker att jag kommer förlora en del på FX-spreaden i båda riktningarna. Kommer man i alla fall få behålla poängen?
Enligt mina observationer beror det på hur återbetalningen sker. Om säljaren justerar originaldragningen så används ursprungskursen, om de bara krediterar ditt kort med en ny transaktion så används kursen från aktuell dag. Poängsumman följer beloppen i SEK.

Jag tror du kan utgå från att banken/kortutgivaren kommer vid varje givet tillfälle välja vad som gynnar dem bäst ;) Ursprungskursen i vissa fall, kursen vid returtillfället vid andra tillfällen. Har inte haft så många returer i utländsk valuta men kanske med något litet undantag har jag hitills alltid varit den som gått förlorande ur transaktionen :(

Toppen