Senaste nytt

SAS Mastercard, dubbla poäng 13-15 december 2019

Filip

Medlem
Kan också bekräfta att Revolut topup registreras som kontantuttag. Synd bara att man upptäckte det efter 5 topups. :mad:
 

molntankar

Medlem
La märke till att notiserna från SAS MC Appen säger kontantuttag på Revolut topup och Onlineköp på Curve-transaktioner.

Även Revolut topup genom curve som flyttades visade kontantuttag i notisen. Övriga riktiga köp visade onlineköp.

Kan också bekräfta att Revolut topup registreras som kontantuttag. Synd bara att man upptäckte det efter 5 topups. :mad:

Innan någon målar fan på väggen; har det blivit en skillnad i hur Revolut hanteras från tidigare? Man har ju alltid kunnat toppa upp Revolut med SAS MC, säg 2000 kronor, och man har delvis fått poäng för en sån topup, men det har dessutom aldrig inneburit några extra kostnader så länge man har betalat tillbaka pengarna när fakturan kommer. Är det annorlunda nu? Och i så fall: när har den förändringen skett?
 

gneken

Medlem
Innan någon målar fan på väggen; har det blivit en skillnad i hur Revolut hanteras från tidigare? Man har ju alltid kunnat toppa upp Revolut med SAS MC, säg 2000 kronor, och man har delvis fått poäng för en sån topup, men det har dessutom aldrig inneburit några extra kostnader så länge man har betalat tillbaka pengarna när fakturan kommer. Är det annorlunda nu? Och i så fall: när har den förändringen skett?
Jag gör en gissning på att det inte är annorlunda. Senast den 10.e december gjorde jag en topup som gav poäng. La dock inte märke till om det registrerades som ett kontaktuttag eller inte.
 
Jag gör en gissning på att det inte är annorlunda. Senast den 10.e december gjorde jag en topup som gav poäng. La dock inte märke till om det registrerades som ett kontaktuttag eller inte.
Det har alltid räknats som ”kontantuttag” och därav räknats mot den limiten. Att någon som gjort top-up idag skulle kunna bekräfta att det nu hanteras annorlunda (tex inga poäng eller avgift på uttaget) är omöjligt då dagens köp fortfarande är reserverade.
 

OlaBola

Medlem
Kan också bekräfta att Revolut topup registreras som kontantuttag. Synd bara att man upptäckte det efter 5 topups. :mad:

Tråkigt för dig.
Ser man det redan när det är reserverat belopp, eller måste transaktionen först gå igenom för att man ska se det?
Jag gjorde en top-up som än så länge bara är reserverad. Det står inget om kontantuttag, än i alla fall.

Jag antar att du åkte på uttagsavgift på 3% då också? Läggs den på saldot direkt eller senare?
 

molntankar

Medlem
Det har alltid räknats som ”kontantuttag” och därav räknats mot den limiten. Att någon som gjort top-up idag skulle kunna bekräfta att det nu hanteras annorlunda (tex inga poäng eller avgift på uttaget) är omöjligt då dagens köp fortfarande är reserverade.

Exakt så.

Frågor och svar SAS MasterCard skrev:
Kan jag ta ut kontakter med mitt kort?

Ja, men i uttagsautomater finns följande uttagsgränser:

  • 10 000 kr / 24 timmar
  • 20 000 kr / fyra dagar

Observera att det tillkommer en kostnad vid kontantuttag.
Kundservice för SAS EuroBonus Mastercard

Det är mot dessa limits som överföringar till Revolut räknas. Inga konstigheter. 10 000 SEK / 24h och 20 000 SEK / 96h (får man anta). I den bemärkelsen har överföringar till Revolut "alltid räknats som kontantuttag".

Utöver detta så medför kontantuttag (från bankomat) ett påslag om 3% eller minst 40 SEK. Man får heller inga poäng för kontantuttag.
SAS EuroBonus Mastercard Premium - priser och villkor
Vilket SAS EuroBonus Mastercard kort passar dig bäst?
Den här biten i "kontantuttag" har aldrig tidigare drabbat överföringar till Revolut.

Så nu gäller det att bita sig i tungan och hålla i hatten innan vi predikar att domedagen är nära. Det råkar ju vara så att SAS MC precis fått en funktion för att ge notiser över vilka köp man gör, och det är i dessa notiser som överföringar till Revolut anges som "kontantuttag" -- men det är inte på något vis bekräftat att detta skulle skilja sig från hur det var för 2 veckor sedan när dessa notiser inte fanns.
 
Toppen