Senaste nytt

Sas-maskiner på väg att hämta hem tidigare Kabulbor?

fcx

Medlem
Enligt CHECK-IN.dk så är 'även DAT ner med sin MD83 OY-RUE som DX4401 detta ligger bakom betalvägg så jag kan inte länka.
Hon har tydligen varit på liknande uppdrag förut och då är det deras VD som har spakat maskinen.
Källa: CHECK-IN.dk

Samma maskin flög Danska fotbollslandslaget under EM i sommars, men då var den lite annorlunda konfugering bland annat med Business stolar, Hon gjorde en jordenrunt resa för FIFA och Coca Cola inför fotbolls VM 2014

@fcx du åkte väl denna maskin när DAT flög åt SAS hittar inte ditt inlägg om detta.
Ursäka att det blev lite OT på slutet.
Om det är maskinen de tog över från Italienarna så har jag åkt den. Bestående minnet är att jag aldrig åkt någonting så trångt. Crew fick flytta om passagerare så att alla skulle fysiskt få plats i sätena, alla som var av svensk medellängd behövde ett ledigt säte bredvid så att man kunde sitta diagonalt med benen. Försvarets Hercules är bekvämare. De hade också med sig en liten italiensk mekaniker ombord, eftersom de (då) var ensamma i Europa om att flyga MD-80.
 

johannesa

Medlem
Efter tsunamin i Thailand flög jag och min fru hem med evakueringsflyg som opererades av SAS. Om jag inte minns fel var det nån sorts MD plan. Mellanlandade två gånger men klagade inte på det. Känslan av att bli ompysslad av svensk kabinpersonal efter en vecka i katastrofzonen mer än kompenserade för olägenheten.
 

011430121

Medlem
Nu är SE-DYC på väg åter mot CPH flög Islamabad till Dubai och sedan mot CPH
SK 6902 heter flygningen, jag trodde att när SAS flög charter att det var SK7XXX hade fått för mig att det var Danska staten som köp dessa flygningar.

DAT maskinen flög tillbaka till CPH med 14 Norska medborgare samt en person med okänd Nationalitet

5A57FA75-FAE9-41F7-A8E6-6E29CF2CC796.png
 
Mitt inlägg i den här tråden hamnade ju i fel tråd, men det är ju kul att SAS får sånna här uppdrag. Hoppas crewt har det gött i Islamabad i väntan på hemresan.
 
När SAS (eller någon annan) får den här typen av evakueringsuppdrag hur ser besättningen ut? Minst två piloter så klart. Skickar man kanske flera för att säkra att det alltid är någon som är tillräckligt utvilad? Det finns ju ingen tidtabell att luta sig mot. Hur ser det ut i kabinen? Jag gissar att servicenivån är låg, men någon måste väl hålla ordning på säkerheten mm? Någon som vet?
 

Canadien

Medlem
När SAS (eller någon annan) får den här typen av evakueringsuppdrag hur ser besättningen ut? Minst två piloter så klart. Skickar man kanske flera för att säkra att det alltid är någon som är tillräckligt utvilad? Det finns ju ingen tidtabell att luta sig mot. Hur ser det ut i kabinen? Jag gissar att servicenivån är låg, men någon måste väl hålla ordning på säkerheten mm? Någon som vet?
Finns internationella regler för hur många kabinpersonal man måste ha. Det beror på kapacitet. Ca 1 per 50 pax om jag minns rätt. Servering blir det nog ingen förutom vattenflaskor. Eurobonuspoäng är nog också snålt med.
 
Toppen