SAS livebud för uppgradering

Betyder detta att chansen att få sitt bud accepterat 25h innan avgång inte finns kvar (på de rutter där detta införs)?
 
airac skrev:Självklart, vinsten måste upp.Klicka för att utvidga...
Eller förlusten bli till vinst…



Men jag hade nog på känn att denna ”notify if overbid” checkboxen i appen inte var någon simpel förändring, så får se hur detta blir. Har en t/r som jag ska försöka ändra från Plus till C, men i värsta fall lägga bud på.
 
airac skrev:Självklart, vinsten måste upp.Klicka för att utvidga...
Rimligt. Hade dock sett att man började budet lågt på lockprisnivåer t.ex 25 000 poäng för en uppgradering från Go till business om man vill få igång en budgivning som spårar. Som det har varit innan har det sällan krävts högre bud än strax över minimum så länge det finns platser lediga i kabinen man vill uppgradera till.
 
Jonas C skrev:Rimligt. Hade dock sett att man började budet lågt på lockprisnivåer t.ex 25 000 poäng för en uppgradering från Go till business om man vill få igång en budgivning som spårar. Som det har varit innan har det sällan krävts högre bud än strax över minimum så länge det finns platser lediga i kabinen man vill uppgradera till.Klicka för att utvidga...
Fast just lockpriser riskerar ju att slå tillbaka som ”oseriöst”. Nu kanske man inte skall jämföra med hur bostadsmarknaden såg ut tidigare med hetsiga budgivningar även om det finns vissa likheter.



Sen är ju frågan om SAS vill sälja uppgraderingen för ett lågt pris (eller rättare sagt lågt bud) eftersom det då riskerar att vattna ur värdet av businessprodukten
 
Det är ju inte heller något som säger att du måste ha högsta budet för att få en uppgradering.
 
Flyger till BKK från CPH ikväll och detta upplägg användes för flighten. Gick att se högsta bud samt sin egna ranking och kändes rätt stressigt. 105k poäng räckte inte ens till en topp 20 ”ranking” för uppgradering till Business från Go.
 
FelixM skrev:Flyger till BKK från CPH ikväll och detta upplägg användes för flighten. Gick att se högsta bud samt sin egna ranking och kändes rätt stressigt. 105k poäng räckte inte ens till en topp 20 ”ranking” för uppgradering till Business från Go.Klicka för att utvidga...
Det är bra! Helt fantastisk att antalet EuroBonus ”pengar” i omlopp minskas. De som är beredd att betala mer än en bonusresa för en uppgradering blir av med sina poäng och minskar trycket för oss andra. Jag har svårt att tro att det är särskilt många som samlar på sig mer än 200t poäng om året. Uppgradering är ändå ett lotteri, budordet säger visst boka den klass du vill åka.
 
airac skrev:Det är bra! Helt fantastisk att antalet EuroBonus ”pengar” i omlopp minskas. De som är beredd att betala mer än en bonusresa för en uppgradering blir av med sina poäng och minskar trycket för oss andra. Jag har svårt att tro att det är särskilt många som samlar på sig mer än 200t poäng om året. Uppgradering är ändå ett lotteri, budordet säger visst boka den klass du vill åka.Klicka för att utvidga...
Känner det samma.



Finns såklart många som inte fixar boka eb-biljetter utan är bundna till vissa datum. Att så någon gång varannat år eller så uppgradera semesterresan som en riktig lyx.



Oklart om det faktiskt sänker trycket för oss mer inbitna…
 
Linmet skrev:Känner det samma.Finns såklart många som inte fixar boka eb-biljetter utan är bundna till vissa datum. Att så någon gång varannat år eller så uppgradera semesterresan som en riktig lyx.Oklart om det faktiskt sänker trycket för oss mer inbitna…Klicka för att utvidga...
Bara det minskar utestående ”skulden” på balansräkningen är bra. Jag har svårt att se något negativt med detta. Såklart mer jobbigt att se andra bud och känna sig halvtvingad att öka om man verkligen vill ha en uppgradering. Men transparent budgivning är ändå ett fall framåt från att vara helt blind som har varit vanligt hittills. Sedan vet vi inte än hur bud prioriteras och hur bud med vanliga pengar prioriteras.
 
airac skrev:Bara det minskar utestående ”skulden” på balansräkningen är bra. Jag har svårt att se något negativt med detta. Såklart mer jobbigt att se andra bud och känna sig halvtvingad att öka om man verkligen vill ha en uppgradering. Men transparent budgivning är ändå ett fall framåt från att vara helt blind som har varit vanligt hittills. Sedan vet vi inte än hur bud prioriteras och hur bud med vanliga pengar prioriteras.Klicka för att utvidga...
Agree. Bra för sas!



Sitter faktiskt på cph-atl. La minbud plus till business för dryga 2400kr när jag boka i april.



Har blivit påmind ofta av sas att budet är under min nivån som var ca 5k



Igår gick den igenom.



Men det verkar varit gamla systemet… såg inget om någon lista eller dylikt?
 
FelixM skrev:Flyger till BKK från CPH ikväll och detta upplägg användes för flighten. Gick att se högsta bud samt sin egna ranking och kändes rätt stressigt. 105k poäng räckte inte ens till en topp 20 ”ranking” för uppgradering till Business från Go.Klicka för att utvidga...
Låter helt sjukt imo, man undrar vad högsta budet är. Men visst, är väl i längden bara positivt för oss andra om folk är villiga att bränna så pass mycket poäng på sådant.
 
Blev också förvånad att det inte räckte längre. Högsta budet låg på 216k precis innan det stängde, men det framgick ej om det var från Go eller Plus eller något om t.ex. EB-status. Testade även att bara buda på Plus och då gav 50k poäng plats 31 i ranking.
 
FelixM skrev:Blev också förvånad att det inte räckte längre. Högsta budet låg på 216k precis innan det stängde, men det framgick ej om det var från Go eller Plus eller något om t.ex. EB-status. Testade även att bara buda på Plus och då gav 50k poäng plats 31 i ranking.Klicka för att utvidga...
Glad att jag hittade platser i Business både för ut och hemresa när vi åker denna linje med utresa om några dagar. Annars var planen att testa plusgrade, men hade aldrig budat ens i närheten av dessa summor.



Men som sagt, i ett större perspektiv är jag bara glad att folk väljer att bränna sina poäng på detta istället för bonusplatser.
 
Det är inte alls bra att systemet genererar skyhöga bud.

Varför ska SAS ens öppna awardplatser eller göra CU om det visar sig att det går att sälja samma platser långt dyrare i ett bud-system?



Varför tror ni Finnair gick från att öppna 4-8 platser award och nästintill garanti på uppgradeingsvpuchers på i stort sett alla avgångar till att köra med samma bucket på award som voucher och sätta alla uppgraderingar på väntelista? Jo, för de bestämde sig för att i första hand sälja uppgraderingar och i andra hand kunna styra vem som ska kunna uppgradera med voucher.
 
Back
Top