Senaste nytt

SAS/LIN annons i DN 9 oktober 1984

Fanns pensionärs-jackpott också med 20% :)

NY MEDLEM I SAS JACKPOT- FAMILJ SAS Jackpot-familj har fått en ny medlem - SAS Familjepris, som gör det markant billigare för en familj att resa ut och uppleva Europa.

Den nya biljettypen är 25 procent billigare än en vanlig SAS Jackpot biljett. SAS Jackpot-biljett introducerades i mars 1992 och är SAS bästa erbjudande när det gäller fritidsresemarknaden.

Prisexempel på SAS Familjepris: Två vuxna och ett barn Stockholm-London tur och retur kostar 4875 kronor mot ordinarie SAS Jackpot pris 6500 kronor. Göteborg-Paris tur och retur för två vuxna och ett barn kostar 5250 kronor mot ordinarie SAS Jackpot pris 7000 kronor. För att kunna utnytja SAS Familjepris måste man vara minimum två personer (en vuxen och ett barn). Man skall tillhöra samma familj eller bo på samma adress. Dessutom gäller de vanliga SAS Jackpot-reglerna, att man skall vara borta natten mellan lördag och söndag och att biljetten skall bokas och betalas senast sju dagar före avresa. Försäljningen av SAS Familjepris börjar i dag, den 23 september. I första hand under en försöksperiod som sträcker sig fram till 31 januari nästa år.

Samtidigt med introduktionen av SAS Familjepris sänker SAS priset på SAS pensionärs Jackpot-biljett ( gäller för resenärer som är 65 år fyllda och äldre). Rabatten höjs från 10 till 20 procent på ordinarie SAS Jackpot-pris. Dessutom är det inte längre ett krav på att man måste stanna borta natten mellan lördag och söndag men man måste stanna borta minst två nätter. Utöver SAS Jackpot, SAS Familjepris och SAS pensionärs Jackpot består Jackpot-familjen också av SAS ungdoms Jackpot (för ungdomar mellan 12 och 24 år- på vissa sträckor upp till 26 år), SAS weekend Jackpot (där priset nu är sänkt med upp till 400 kronor) och SAS super Jackpot ( som säljs under kampanj-perioder).

Longhaul Jackpot avhandlas här
Gamla prislistor från SAS | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

SAS ungdom-reklam från 1988. Tycker det är rätt intressant att det bara skiljer några hundralappar mellan de lägsta priserna till Europa och New York t.ex?

det hyllade kommunikationskonceptet We are travelers.

Förresten, hyllat av vem? andra marknadsföringsnissar kanske.
Ungefär som när arkitekternas organisation hyllar medlemmar

kasper.jpg

Turn around på 10-15 minuter och incheckning 10 minuter innan avgång.

Ja ja tackar, i vissa avseenden har flyget inte blivit effektivare på 34 år!

( Incheckning har iof en hel del med säkerhet att göra, röntgen o säkerhetskontroll fanns väl inte på inrikes då)

Det billigaste sättet att flyga på 80-talet var att flyglifta. Standbybiljett tror jag det hette. Man kunde som ”ungdom” åka ut till flygplatsen och vänta på avgångar som inte blev helt fullbelagda. Dessa platser såldes för 100kr till den som stod först på kölistan. Ett väldigt praktiskt sätt att som tonåring ta sig mellan olika orter, även om man fick räkna med att inte alltid komma med just den flighten man önskade.

Last edited:
Det billigaste sättet att flyga på 80-talet ar att flyglifta. Standbybiljett tror jag det hette. Man kunde som ”ungdom” åka ut till flygplatsen och vänta på avgångar som inte blev helt fullbelagda. Dessa platser såldes för 100kr till den som stod först på kölistan. Ett väldigt praktiskt sätt att som tonåring ta sig mellan olika orter, även om man fick räkna med att inte alltid komma med just den flighten man önskade.
Japp kallades "100 lappen" i folkmun. Har för mig att det kom en något dyrare standby variant för vuxna sen också.

Det funkade perfekt när man sålde säten som annars skulle varit osålda och höjde täckningsbidraget. Men snart lärde sig folk som ändå skulle flugit och då köpt en dyrare biljett att ta en billig standbybiljett istället och de totala i tnäkterna sjönk i stället...... Sen försvann standbybiljetter.

Japp kallades "100 lappen" i folkmun. Har för mig att det kom en något dyrare standby variant för vuxna sen också.
De hade en telefontjänst man kunde ringa in till och knappa sig fram till hur många lediga platser det fanns på varje avgång så att man kunde gissa sig till om det var lönt att åka ut till flygplatsen en viss tid eller inte.

Härlig nostalgi i denna tråd! Minns nu mitt frekventa flyliftande som ibland resulterade i ofrivilliga övernattningar vilket jag som tonåring tyckte var ganska kul. Minns att vi ofta var ett stort gäng som väntade på att ens namn skulle bli uppropat vid gate.

En gång jag och kompisen inte kom med något flyg från Kallax efter att ha tagit buss? från fjälltur eller fiske till Luleå. Vi tar då en taxi till stan, går på bio, äter massor av godis och hamburgare på Frasses (med mjölk som dryck!) som var det stället där uppe. Kommer sedan på att pengarna sinat och får gå (jättelångt kändes det) tillbaka till Kallax i midnattsolen som givetvis var stängt. Lite småkallt, mygg och dålig stämning var det någon timme i övre norrland trots sommar. Vi blev sedan insläppta tidigt av någon vaktmästare och kom med fakiren till Stockholm. Jordnötterna var gratis och inte kaffet på flygen minns jag också nu. Vilka minnen! Fortsätt gärna med nostalgireklam, ni som har :D

Toppen