Senaste nytt

SAS leasar ytterligare en Airbus A340

Blir det två nya maskiner borde vi väl kunna räkna med någon mer linje till W14? För det verkar ju som att det ska bli lite ommålning och underhåll nu under S13.

Är det LANs senaste produkt är det ett klart steg upp.

Jag har testat LANs business class på Airbus A340 och det var riktigt bra.

Men kommer inte SAS sätta in sina egna stolar i planet?
Blir nog för dyrt att "bygga om" till SAS interiör.

Det är väl inte bara sätena som skulle behövas bytas, galleri och toaletter o.s.v. skulle behövas flyttas.
SAS har ju en A340-300 som inte ser exakt ut som dom övriga utan är konfugerad som en A330-300
Flyger mest på CPH-IAD
Om jag har förstått det hela, så finns det rätt många A-340 som håller på att fasas ut från olika bolag.
Hoppas att denna "nya" maskin målas i SAS färger.
Fattar jag det rätt så är den hyrd på 6 år eller har jag missuppfattat?

Last edited:
Men kommer inte SAS sätta in sina egna stolar i planet?

Vi lär få mer information om detta när allt är klart. Det är såklart struligt att ha ett plan med egen konfiguration (och sätestyp) men jag misstänker att en ny SAS kabin är på gång och det vore inte ekonomiskt försvarbart att installera en sätestyp som är nästan femton år gammal (räknat från designstadiet) bara för några års användning.

Blir nog för dyrt att "bygga om" till SAS interiör.

Det är väl inte bara sätena som skulle behövas bytas, galleri och toaletter o.s.v. skulle behövas flyttas.
SAS har ju en A340-300 som inte ser exakt ut som dom övriga utan är konfugerad som en A330-300

Flyger mest på CPH-IAD
Om jag har förstått det hela, så finns det rätt många A-340 som håller på att fasas ut från olika bolag.
Hoppas att denna "nya" maskin målas i SAS färger.
Fattar jag det rätt så är den hyrd på 6 år eller har jag missuppfattat?

Det känns som om detta med att SAS har en egen konfiguration i stort sett är giltigt för varenda flygplanstyp som SAS opererar. Kan det verkligen vara så illa? Inte undra på att det är dyrt att driva flygbolag då!

SAS flyger inte med de moderna nya inredningarna, åtminstone inte vad det gäller förvaringen ovanför sätena (overhead bin).
Alla nya plan som beställs beställs med den gamla fula inredningen. Anledningen är att i den nya förvaringen så måste luckorna pressas uppåt och det är tyngre för personalen. Så flygfacken har satt sig på tvären...så in i Norden svenskt!
P-M

Jag gissar att SAS tittar på en ny IC flotta baserad på A350 med leverans 2017. Det är möjligt att vi får se någon form av midlife-bump innan dess men det kommer inte vara några jättestora ändringar av kostnadsskäl.

Toppen