Senaste nytt

SAS leasar ytterligare en Airbus A340

Anledningarna Henrik Pedersen skriver är nog mer troliga. Den här bussen behövs också bara för att upprätthålla rutterna. Kom ihåg att BKK lagts ned över sommaren och vill man återöppna den rutten utan att behöva stänga något annat behövdes ett till plan.

Inte glömt BKK problemet men förstår jag Henrik rätt så skulle en A330 ersättas med en A340 på OSL-EWR? Skulle vara bra om någon kunde styra upp det hela med en tabell med hur de tänker köra sin IC-flotta med de flighter vi vet om idag.

EDIT: Kom på att de ju kör en A340 CPH-IAD idag. På den sträckan kan de ju med fördel sätta in den A330 som eventuellt blir över.

Last edited:
Det vil bety at det blir en a330 ledig til en annen rute. Det hadde selvsagt vært mest gunstig å leie en A330, men når leasingratene for en A340 er halvparten av leasingratene til A330 så er ikke en ekstra 340 så ille.

Og ettersom den nye maskinen blir en ensom svale for hva sete-config angår så er det smartest å holde den på en bestemt rute.

Fantastiska nyheter.
LAN kärran ser ju dessutom ut att ha en betydligt modernare C-klass kabin än SAS har nu i A333/A343..ett stort plus dessutom med "modern" IFE på samtliga stolar i flygplanet. På det norska forumet står det dessutom att SAS även "ser på" en 9e A340-300.
A340-300 är inget dåligt flygplan om den utnyttjas rätt. Kärran har bra cargo kapacitet med max startvikt på 275 ton. SAS A330-300 har max startvikt på 233 ton.
Jag bara hoppas danska CAU inte förstör alltihop genom att kräva stora kostsamma ombyggnader av kabinen av arbetsmiljöskäl innan deras medlemmar ens kan överväga att arbeta där.

Jag tror Pedersen har rätt när han gissar att den kan bli "fast" på OSL-EWR.
OSL har ju bara en ic linje med SAS och ett "unikt" SK ic koncept med endast C och monkey är nog lättast att köra från OSL.
Det frigör den A330-300 som idag används på OSL linjen.
Den frigjorda A333 kan sättas in på relativt korta CPH-IAD som idag flygs med främst Star Alliance målade A343.
Star kärran kan sen flygas på SFO :)

Den frigjorda A333 kan sättas in på relativt korta CPH-IAD som idag flygs med främst Star Alliance målade A343.
Star kärran kan sen flygas på SFO :)

Nackdelen med OY-KBM (dvs den *A kärran) är att den har samma säteskonfiguration som A330, dvs med färre Business stolar. Jag gissar att SFO är en destination med stort premium behov.

Jag tror att under sommarhalvåret är "lesiure trafiken" som störst till SFO och då är nog Star kärran perfekt.
Just nu flygs väl även CPH-ORD med A343? Den går även bra med A330-300.
Valmöjligheterna är många för SAS "route planners" :)

SAS har ju även antytt ARN-SIN i Joint Venture med Singapore Airlines...med fler A343 kanske det blir sanning?

Last edited:
Alternativet är att wetleasa Singapore Airlines A340-500 (All Business class konfiguration) och köra Singapore-Stockholm-Los Angeles. ;) De slutar att köra Singapore-Los Angeles/Newark från oktober 2013.

Toppen