Senaste nytt

SAS leasar en Boeing 737 från JetTime april-maj 2018

palmen

Moderator
Fast då står det när man bokar: Flygningen utförs av CityJet. Det gör det inte i detta fallet. Man bokar SAS (inte code share, inte CityJet eller något annat bolag de har avtal med).
Som jag skrev innan så är detta reservkapacitet man tar in för att täcka vissa avgångar då något/några plan onekligen inte är i operation just nu. Av den anledningen syns inte detta vid bokning då det med största sannolikhet var ett vanligt SAS-plan som var planerat vid bokningstillfället.

Samma som händer på Norwegian när de inte hra kapacitet och de hyr in något annat bolag som utför flygningarna åt dom istället. Det är inget som är unikt för varken SAS eller Norwegian utan det görs av fler bolag. Det är därför det finns en marknad för detta, HiFLy har ju tex köpt in en A380 som de ska kunna utföra flygningar med åt andra bolag om de är kort med plan eller något oförutsett inträffar.
 

Borje L

Medlem
Vet du om det är lika vanligt hos större bolag, tex Lufthansa? Säg att man inte vill åka med ett inhyrt bolag, är det då bättre att boka med tex Lufthansa? Har de större egen reservkapacitet?
 

palmen

Moderator
Vet du om det är lika vanligt hos större bolag, tex Lufthansa? Säg att man inte vill åka med ett inhyrt bolag, är det då bättre att boka med tex Lufthansa? Har de större egen reservkapacitet?
Lufthansa har större buffert än vad SAS har då de har fler flygplan i omlopp och kan planera runt sådant bättre.
Men du kan googla lite på wet lease och vilka bolag som sysslar med detta så kommer du se att det inte på något sätt är ovanligt.

Alternativen är att ställa in flighten helt eller låta ett annat bolag flyga som wet lease. Jag tror att 99% av alla trots allt är nöjda med att flighten blir av och inte inställd.
 
Toppen