Senaste nytt

SAS lanserar ny mat/dryck i Business 1 februari 2017

Undrar vad dom testat och hur de blandade. för Hernö Gin har vunnit alla priser som finns just nu. Senast idag annonserades det ut att Hernö Gin är utsett till "The worlds best Gin". Hernö är Europas mest prisbelönta Gin, samt vunnit flest internationella priser inkl den finaste nu.

Jag har testat harahorn, och kan inte förstå hur den "vann" i ett test mot Hernö Gin. det har den aldrig klarat någon annanstans.
Hellre Hernö Gin ombord som svenk spritprodukt, och en norsk whiskey. än Mackmyra och Harahorn. Nu blir det liksom "lagom" av både istället för något som kan skapa en succé åt SAS. En branded Hernö Gin åt SAS kan vinna priser och blir del i den Gin-community världen runt som just nu älskar Hernö Gin. Senast Australiens högst premiumansedda importör har tagit in Hernö Gin som exklusiv partner down under.

Så dels hade jag valt Hernö Gin för smakens skull, men lika mycket för tyngden i varumärket, communityt runt om, och att SAS bör ha det finaste ombord och inte second best...
Jämför bara känslan i att besöka Hernö Gin på Insta/Facebook resp Harahorn.
nästan komiskt :)

Förstå mig rätt: Harahorn är bra och bättre än det som fanns ombord tidigare, men Hernö Gin spelar i en annan dimension som jag tycker SAS ska alliera sig med i sitt F&B koncept.
Har Hernö även vunnit priset för bästa gin på 10.000 meters höjd?
Vem som vunnit mest priser är rätt irrelevant enligt mig, finns så många andra faktorer som spelar roll. Om det nu skulle vara en norsk whisky och svensk gin, vilken norsk whisky skulle då ha valts tycker du?

Det skulle vara kul med alla experters utlåtande i ett blindtest med 5 olika gin. Verkar ju finnas några som lätt skulle hitta vilken Hernö är i det testet. Det får mig att tänka tillbaka på den champagne provning som gjordes för några år sedan med flygbolagens champagne från första klass. Många var ju säkra på att Krug skulle vinna enkelt och att de lätt skulle kunna peka ut vilken den var. Nu kommer jag inte ihåg resultatet av denna provning i sin helhet, men Krug vann inte det testet i alla fall och de som var säkra på att de kunde peka ut Krug hade inte lyckats med det.

Mackmyras varumärke runt om i världen är också väldigt tungt, skulle gissa på att det väger tyngre än Hernö Gin i dagsläget (beror självklart på om man frågar folk som dricker gin eller whisky). Jag har ingen koll på Gin-comunityt i världen, men ska man ta hänsyn till alla comunityn och vad de tycker är bäst (vilket är subjektivt) blir det helt omöjligt att ha koll på allt. "Öl-communityt" jublar över att SAS har egen bra craftbeer ombord, är detta den bästa ölen som finns på marknaden? Frågar du 100 personer i detta community så tror jag 100 skulle säga att den inte ens är i närheten av det bästa de druckit, men ändå hyllar nästan alla SAS för detta inslag och att de faktiskt har riktigt craftbeer ombord. På samma sätt borde gin-comunityt hylla SAS för att inte enbart ha gordons eller bombay ombord och vara glada för att det är en produkt högre upp på skalan som mig veterligen inget annat flygbolag erbjuder något liknande.

Om SAS ska ha det finaste ombord och inte second best, då ska det väl vara en bra champagne och inte mousserande som är långt där ifrån? Ska det då verkligen vara Mikkeller vodka ombord när många nog anser att det finns betydligt bättre vodka än så?

Tror @Peter G menar att det är synd att de inte tog den "bästa" av det som finns lokalproducerat. Från Norge kunde de tagit en Akvavit t ex. Härnö verkar dessutom (på Systembolaget) vara billigare än Harahorn.

Tror @Peter G menar att det är synd att de inte tog den "bästa" av det som finns lokalproducerat. Från Norge kunde de tagit en Akvavit t ex. Härnö verkar dessutom (på Systembolaget) vara billigare än Harahorn.
Mig veterligen har inte sas snaps ombord, skulle de bytt ut whisky mot snaps?
Det finns nog väldigt många fler parametrar att ta hänsyn till än vad ett gin community tycker är bästa ginen när man väljer detta. Att Harahorn är dyrare är inte så konstigt då det är en importvara, jag köpte min i Norge på taxfree betydligt billigare än vad den kostar i Sverige.

Det skulle vara kul att låta gin experterna testa Harahorn, Hernö, Napue, Bombay mor varandra blint. Dels rent och sen blandat med Fever tree tonic. Förra året var det väl Napue som blev utsedd till världens bästa gin och den vinner väl fortfarande massa priser mig veterligen.

På samma sätt som att det inte finns något svenskt rödvin som mäter sig med de internationella kunde Whiskyn fått vara t ex Skotsk.

På samma sätt som att det inte finns något svenskt rödvin som mäter sig med de internationella kunde Whiskyn fått vara t ex Skotsk.
Även om jag föredrar skotsk whisky så tycker jag nog att en del batcher från Mackmyra håller högre standard än de från många skotska whiskydestillerier. Det finns oerhört många svaga produkter från skotska destillerier. Måna japaner håller också en hög jämn klass som slår många skottar.

• Gilla
Reactions: jsn
Även om jag föredrar skotsk whisky så tycker jag nog att en del batcher från Mackmyra håller högre standard än de från många skotska whiskydestillerier. Det finns oerhört många svaga produkter från skotska destillerier. Måna japaner håller också en hög jämn klass som slår många skottar.
Håller med!
Naturligtvis har Mackmyra inga 40+åringar än så länge, men jämför man standardwhiskyn från de stora skotska destillerierna med Mackmyra så har Mackmyra absolut inget att skämmas för.
Jag får känslan av att rätt många svenskar tror att Mackmyra fortfarande smakar som preludium-releaserna gjorde, men det stämmer inte riktigt...

Har den här funnits tidigare?

SAKE.jpg

Det skulle vara kul med alla experters utlåtande i ett blindtest med 5 olika gin. Verkar ju finnas några som lätt skulle hitta vilken Hernö är i det testet.
Får mig att tänka på min svensexa där jag blev prövad i just blindtest av kanske 10 sorters gin. Gick sådär... Men jag är iofs ingen expert. Gillar bara gin som basen i min föredragna måltidsdryck.

Tycker för övrigt att det är extremt trevligt att se de olika skandinaviska produkterna i luften. Bombay Sapphire har ju liksom provats vad den skall. Den kvalar dock i samma liga som Finsbury som kan drickas tältvarm direkt från flaskan på valfri ungdomsfestival. Oj, nu blev det visst lite Off topic... Det mest exotiska de hade i baren på IC Pudong är Beefeater 24 och T#10. Får skylla på dem. :oops:

Vodka med humlesmak alltså?
Jupp, ingen hit enligt mig, kanske skulle varit kallare

De har ändrat receptet, flaskorna ser likadana ut men innehållet är ljusare.
Jag fick möjlighet att testa båda varianterna sida vid sida och kan inte påstå
att det var jättestor skillnad.

Toppen