Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Inte för att gå allt för långt in på politiken, så tror jag många skandinaver har mer negativa åsikter om t.ex. Saudiarabiska statsledningen/Prins MBS än man har om Arabemiraternas eller Qatars motsvarande. Jag skulle lätt välja Emirates, Etihad eller Qatar över Saudi redan bara på den grunden och då är Qatar även nåt jag helst väljer bort och är inte helt okritisk vad gäller Emirates och Etihad.

Plus det där med alkoholen. Inte det viktigaste, men väger säkert ändå i skålen för många resernärer, speciellt de på semester.

Alla dessa länder, inklusive deras flygbolag, använder mycket migrantarbetare som inte alltid behandlas särskilt väl. Bäst av nämnda länder vill jag påstå är UAE och sista platsen tar Saudiarabien.

Allra sämst i regionen är nog Bahrain med Kuwait snäppet bättre.

Det har skett mycket positiv utveckling i regionen men det är fortfarande mycket som inte är bra. Även om UAE är bäst av dessa länder så vill jag i sammanhanget citera en stor svensk företagsledare som sa ungefär så här i ett möte med sina produktutvecklare: "Bara för att man är bäst betyder inte det att man är bra".
 
Med denna förändring så står en linje mellan Kastrup och en SkyTeam hub i Asien högt på önskelistan. Eftersom jag i huvudsak reser i Asien, både i jobbet och privat, så har Bangkok alltid fungerat mycket väl som ett nav för mina resor. Från Bangkok så har jag kunnat ta mig fram och tillbaka till Vietnam, Malaysia, Kina, Taiwan, Thailand, Singapore och Indonesien med Star Alliance. När denna möjlighet nu försvinner så hade jag gärna sett ett direktflyg från Kastrup till antingen Hanoi eller Ho Chi Minh City som då får bli mitt nya Asien-nav.

Men, tyvärr så är väl båda dessa vietnamesiska städer ganska långt ifrån lika populära som Bangkok och anslutningarna till/från dessa städer med SkyTeam bolag är inte fantastisk om man jämför med Bangkok och StarAlliance. Så möjligheterna att det ska bli en sådan linje är kanske inte så stora. Åtminstone inte nu. :(
China Airlines hade varit drömscenario för mig väldgt bra med connections till övriga delar av asien.

Samtidigt tror jag att det blir någon rockad på nåt sätt med Kinas China Eastern och Air China iom bytet.
 

palmen

Moderator
Angående OSL och fisk. När järnvägen funkar i norr (vilket har varit sällan denna vinter), så frakt ju väldigt mycket av fisken med tåg genom Sverige till Oslo. Nu är jag inte alls insatt i fisklogistiken i någon detalj, men rent geografiskt har dessa tåg närmare till Arlanda än Gardemoen.
Läste i Finnairs ombord magasin för massa år sedan att de fraktade massor av fisk till Seoul/Tokyo där fisken anlände inom 48h från att den fiskades upp, så onekligen går den inte med tåg utan de hade flyg större delen av vägen från Norge till Helsingfors.
 
Med denna förändring så står en linje mellan Kastrup och en SkyTeam hub i Asien högt på önskelistan. Eftersom jag i huvudsak reser i Asien, både i jobbet och privat, så har Bangkok alltid fungerat mycket väl som ett nav för mina resor. Från Bangkok så har jag kunnat ta mig fram och tillbaka till Vietnam, Malaysia, Kina, Taiwan, Thailand, Singapore och Indonesien med Star Alliance. När denna möjlighet nu försvinner så hade jag gärna sett ett direktflyg från Kastrup till antingen Hanoi eller Ho Chi Minh City som då får bli mitt nya Asien-nav.

Men, tyvärr så är väl båda dessa vietnamesiska städer ganska långt ifrån lika populära som Bangkok och anslutningarna till/från dessa städer med SkyTeam bolag är inte fantastisk om man jämför med Bangkok och StarAlliance. Så möjligheterna att det ska bli en sådan linje är kanske inte så stora. Åtminstone inte nu. :(
SAS flyger redan till PVG, som nästan alla Skyteambolag i Asien flyger till/från. 24h visafree transit funkar super
 

palmen

Moderator
Tror inte det är stora kulturella skillnader på Etihad, Qatar, Emirates och Saudia. Eftersom skandinaver inte har några problem med de tre förstnämnda då de alla upplever succé härifrån, ser jag inte hur den aspekten skulle stoppa Saudia.

Gällande Seoul kan jag nästan sätta min högerarmen på att det finns en rutt dit från CPH inom 2 år. Du har en bra poäng med OSL men skulle inte bli förvånad att det finns flygbolag som flyger dit från alla skandinaviska huvudstäder (varierande frekvens/säsong).

Men ja du har rätt, vi får helt enkelt vänta och se. Minst sagt spännande att se hur kartorna kommer ritas om i och med den här enorma förändringen.
Nu ska vi inte börja prata politik och liknande här, men utan att veta så gissar jag att folk i skandinavien gör skillnad på de länder du nämner. Qatar och UAE är i mångas ögon inte "lika dåliga" som Saudiarabien anses.
För den stora svenska massan, de som struntar i status och bara ska på semester så är det priset som är den absolut största faktorn. Om Saudi börjar flyga från CPH till Asien (säg Bangkok) för 5000 kronor i högsäsong så kommer många boka detta. Är det samma pris som övriga bolag så kommer folk högst troligt inte välja Saudi.
Du kan jämföra detta med Norwegian, trots att det rapporterades om flera dagars förseningar när ett dreamliner gick sönder i början så fortsatte folk att boka longhaul för de var ju så billiga, och detta drabbar ju inte mig. Men har man ett pris på 1999 enkel till Bangkok kommer folk boka det trots att det tillkommer 1000 kronor i avgifter sen för bagage, filt, vatten, mat ombord.

Personligen undviker jag alla dessa bolagen rent generellt, men har bokat Qatar när de haft priser i busines till Asien för 6000 kronor eller när man kunde boka jorden runt i First med Avios och QR var ett av bolagen som ingick i den "delaen". Men skulle personligen inte boka in mig på ett Saudi plan om det fanns andra alternativ.

Vi får väl se angående Seoul, hade det inte varit ett krig i vägen hade den rutten nog redan öppnats gissar jag. Nu ser det ju dock ut som att kriget inte kommer att sluta i närtid och omvägen blir som sagt enorm. Finns andra städer de inte flyger på i dagsläget där de kunde öppna, tex Munchen och Zurich som har mer ekonomiska muskler än Köpenhamn och det går att feeda folk dit med alla europeiska skyteam bolag.
 

Kimmen00

Medlem
De flyger även växelvis dagligen till GDL och MTY. Jag har åkt den vägen på vägen till Mexiko, det är oerhört smidigt och fantastiskt att slippa byta i MEX vilket är en av de sämsta flygplatserna som finns.

Men det är ingen som vill sälja genomgående biljetter så man måste boka separat vilket medför alla de svårigheter det normalt gör, varav en av de jobbigaste är att man måste gå ut för att hämta väskorna och sen inte kan checka in dem igen direkt.



Kan inte bara vara jag som inte har problem med att det saknas alkohol om komfort och pris är rätt. De har väl i gengäld jättegoda juicer och sånt istället?
Det är nog bara du! :) :)
Dessutom skulle jag aldrig (egen åsikt) sponsra sånna bolag och länder..
 

Hachans

Medlem
Det är nog bara du! :) :)
Dessutom skulle jag aldrig (egen åsikt) sponsra sånna bolag och länder..

Det är samma skrot och korn för alla ME-bolag. Sen kan man lägga till de kinesiska då. Och de ryska om man nu flyger med dem. Finns ju även fler länder som är tveksamma om det är av mänskliga rättigheterskäl som man vill bojkotta dem. Ska man bojkotta ett så får man bojkotta alla.

Och grader i helvetet då.
 
Det är samma skrot och korn för alla ME-bolag. Sen kan man lägga till de kinesiska då. Och de ryska om man nu flyger med dem. Finns ju även fler länder som är tveksamma om det är av mänskliga rättigheterskäl som man vill bojkotta dem. Ska man bojkotta ett så får man bojkotta alla.

Och grader i helvetet då.
Förstår inte riktigt problemet med att också bojkotta flygbolag som kontrolleras av Kina och Ryssland och andra icke demokratiska länder? Det är ett personligt ställningstagande, och har inte så mycket med grader i helvetet att göra. Men om du tycker att det känns bättre så är ju det din ensak.

Eller tycker bara du att vi andra skall tycka som du?
 
Oavsett om Saudia kommer starta linje till CPH eller ej kommer dom vara en sweetspot för att tjäna EuroBonuspoäng i framtiden. Billiga fares från tex ATH till och från Asien i Business. Bolaget har genomgått stora förbättringar senaste åren och Jedda är numera smidigt att göra transfer på osv.
 

Kimmen00

Medlem
Det är samma skrot och korn för alla ME-bolag. Sen kan man lägga till de kinesiska då. Och de ryska om man nu flyger med dem. Finns ju även fler länder som är tveksamma om det är av mänskliga rättigheterskäl som man vill bojkotta dem. Ska man bojkotta ett så får man bojkotta alla.

Och grader i helvetet då.
Jo men jag skulle aldrig flyga me-bolagen.. eller ryska heller..
 
Toppen