Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

fcx

Medlem
Blir intressant att se hur det blir för SAS på LHR. Efter bytet till Skyteam lär man ju som SAS-resenär stå utan lounge på T2, och även om de så småningom byter till T4 kan man nog inte heller räkna med någon tillgång till lounge eftersom det bara finns tredjeparts-lounger där i nuläget. Blir för mig lite av en dealbreaker för att flyga med SAS från LHR från och med 1:a september…
Vi ska nog inte se bort ifrån möjligheten att tredjepartsloungerna återkommer på utvalda destinationer. Antingen permanent eller som en tillfällig lösning. Sen är väl oddsen rätt goda att man gör en deal med Lufthansa om att fortsätta ha tillgång till varandras lounger till förmånliga villkor en tid framöver, det skulle ju ligga i bägges intressen.

Men, ja. Löser man inte detta på LHR så blir det BA framöver.
 

Jonas C

Medlem
Blir intressant att se hur det blir för SAS på LHR. Efter bytet till Skyteam lär man ju som SAS-resenär stå utan lounge på T2, och även om de så småningom byter till T4 kan man nog inte heller räkna med någon tillgång till lounge eftersom det bara finns tredjeparts-lounger där i nuläget. Blir för mig lite av en dealbreaker för att flyga med SAS från LHR från och med 1:a september…
Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.
 

JacobGBG

Medlem
Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.
Detta måste ju vara den mest realistiska långsiktiga lösningen då hela flygvärlden gått mot att organisera sig på flygplatser/terminaler efter allians de senaste två decennierna.
 

mylabel

Medlem
Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.

Med tanke på hur stort SAS är på LHR, får de ens plats på T3 eller T4?
Skulle gissa att SAS stannar på T2 och håller samma status som Aerlingus som feedar pax till T3 och T5 för BA och AA.
 

GOT-XXX

Medlem
Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.
Det var väl bara under pandemin som Air France-KLM flyttade till T3? Vad jag kan se har de nu flyttat tillbaka till T4 sedan drygt ett år tillbaka.

T4 är ju traditionellt Skyteam-terminalen (fanns ju till och med en Skyteam-lounge där innan pandemin), medan T3 är One World, så jag kan inte riktigt se varför SAS skulle byta till T3 för att de går med i Skyteam.
 

NotRyan

Medlem
Det var väl bara under pandemin som Air France-KLM flyttade till T3? Vad jag kan se har de nu flyttat tillbaka till T4 sedan drygt ett år tillbaka.

T4 är ju traditionellt Skyteam-terminalen (fanns ju till och med en Skyteam-lounge där innan pandemin), medan T3 är One World, så jag kan inte riktigt se varför SAS skulle byta till T3 för att de går med i Skyteam.
Det skulle vara bättre för byten till Delta och Virgin att vara i T3. Jag utgår från att majoriteten INTE kommer att byta till AF/KLM i London. Kanske det kommer att bytas till några andra bolag i T4 men den stora strömmarna kommer nog att gå till/från Delta och Virgin som är i T3.
 

Jannes

Medlem
Frågan är hur man ska spela det här. Har 280.000-ish EB nu och 2st 2-4-1 som är giltiga t.o.m. 2025.
Panikboka nå *A för att man "vet vad man får" eller ska man ta och avvakta istället. Känns ju orimligt att "most SkyTeam airlines" inte skulle involvera AirFrance KLM och där finns det ju många intressanta linjer man skulle kunna testa. Problemet kanske mest blir hur många poäng och till vilket pris det blir med skatter och avgifter i SkyTeam.
Eftersom SAS rakt ut säger att vouchers och poäng ska funka som förrut, så skulle jag inte ha så mycket panik med att boka bara för att.
Vill/behöver du resa efter bytesdatumet, boka det nu och hoppas det inte kräver ändringar. Eftersom det inte går att boka SkyTeam innan det, så är vi låsta till att boka med gamla alliansen för resor tillsvidare.

Jag tänker boka enligt resebehov, inte enligt spekulativa försök på att hedga sina poäng. (Ja förutom då att försöka få in en LH-F här innan)
 

fiffig

Medlem
Fick precis mailet;
IMG_FB3A1619873A-1.jpeg
 

ARN01

Medlem
Kanske egentligen skall skapa en separat tråd men om man får spekulera, vad kan man förvänta sig gällande hitta platser hos partners? Finns det någon erfarenhet av ett hyfsat stort program inom Skyteam?
Delta är väl detsamma som United och Singapore, dvs i princip omöjligt att hitta platser på(?) Är AF/KLM pålititliga och "generösa"? Finns det nån "regional joker" likt Copa/Ethiopian som släpper relativt många platser kontinuerligt och konsekvent samt har bra utbud (i den regionen).
Mycket säger sig väl sig självt med tanke på storleken men förstår kanske vad jag är ute efter (Czech har ju minst sagt svårt att erbjuda något). Tex har det varit mycket snack om Karibien, något som iof inte intresserar mig så mycket men går det realistiskt sätt att få tag på awards dit utan minutiös planering och grävande för att hitta minuten de eventuellt släpps?
PS. ger exempel utifrån mina erfarenheter och hur jag har utnyttjat Star Alliance så om någon lyckats boka 45 C inrikes med United eller aldrig lyckats hitta någon plats med Copa eller Ethiopian kanske kan ta det i någon annan tråd. Och nej vi vet ju inte hur avtalet kommer att se ut men det är ett forum...
 

stopover

Medlem
Kanske egentligen skall skapa en separat tråd men om man får spekulera, vad kan man förvänta sig gällande hitta platser hos partners? Finns det någon erfarenhet av ett hyfsat stort program inom Skyteam?
AFKL har dynamisk prissättning i sitt lojalitetsprogram, FlyingBlue. Det finns gott om tillgänglighet men prissättningen varierar kraftigt beroende på vilken rutt/flyg man bokar och framför allt när. Hur tillgängligheten ser ut för EuroBonus framöver kommer givetvis bero på vilka typer av avtal SAS lyckas ta fram med med respektive Skyteam-bolag.

Jag hade själv börjat först titta på destinationer som AFKL och Delta flyger till då det är dessa SAS ska ingå i ett Joint Venture med.
 
Toppen