Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

mylabel

Medlem
Sidenote, SAS resenärer under hösten kommer alltså ha två lounger att välja mellan på Landvetter. SAS eller Menzies (skyteam) om inget ändras. Undra hur länge det kan hålla...?

SAS resenärer får samma sas lounge, tror inte sas kommer betala för menzie.
KLMAF resenärer får menzie innan sep och förmodligen sas lounge efter sep.

Undrar när kommer KLMAF till T5 på ARN och om LH grupp kommer flyttas till T2?
 

Hachans

Medlem
Sidenote, SAS resenärer under hösten kommer alltså ha två lounger att välja mellan på Landvetter. SAS eller Menzies (skyteam) om inget ändras. Undra hur länge det kan hålla...?

Det är flygbolagen själva som bestämmer vilken lounge de ger tillgång till. Och det är med hög sannolikhet så att det är Skyteam som kommer flytta in i SAS-loungen och säga upp avtalet med Menzies, medan Star Alliance-bolagen får skapa kontrakt med dem.
 

airac

Medlem
Sidenote, SAS resenärer under hösten kommer alltså ha två lounger att välja mellan på Landvetter. SAS eller Menzies (skyteam) om inget ändras. Undra hur länge det kan hålla...?
Skulle tro att det kan bli olika flytt som kommer ske, men nog sannolikt att flygplatsen önskar göra det vid övergången till vinterschemat.
 

Hachans

Medlem
SAS resenärer får samma sas lounge, tror inte sas kommer betala för menzie.
KLMAF resenärer får menzie innan sep och förmodligen sas lounge efter sep.

Undrar när kommer KLMAF till T5 på ARN och om LH grupp kommer flyttas till T2?

Skulle tippa på att de flyttar samtidigt som förbindelserna med SAS börjar fungera där i månadsskiftet. Om LH flyttar vetesjutton. Får väl se.
 

Linmet

Medlem
Ser ju lovande och strukturerat ut. Ser faktiskt fram emot bytet och hoppas på god tillgänglighet med KLM och testa lite nya destinationer.

Nya poängtabeller vore kul att se. Samt vad som händer med bokad resa med star alliance som får förändringar som kräver ombokning och detta sker efter 1/9. Kommer man kunna kombinera Star Alliance och Skyteam legs eller måste då allt bokas om?
Har exempelvis en resa i oktober med 4+4 legs (totalt 8) med totalt 4 olika bolag star alliance varav ett är turkish airlines. Sannolikheten att den resan inte kommer behöva ombokas på något vis ser jag som låg utifrån tidigare erfarenhet av alla ändringar turkish brukar göra... så låt säga ett ben skiter sig med turkish kommer jag kunna lägga till ett skyteam-leg eller omboka allt. Dessutom är det 4 pers och business (till Punta Cana). Så räknar nästan med den inte blir av...
 

Hachans

Medlem
Ser ju lovande och strukturerat ut. Ser faktiskt fram emot bytet och hoppas på god tillgänglighet med KLM och testa lite nya destinationer.

Nya poängtabeller vore kul att se. Samt vad som händer med bokad resa med star alliance som får förändringar som kräver ombokning och detta sker efter 1/9. Kommer man kunna kombinera Star Alliance och Skyteam legs eller måste då allt bokas om?
Har exempelvis en resa i oktober med 4+4 legs (totalt 8) med totalt 4 olika bolag star alliance varav ett är turkish airlines. Sannolikheten att den resan inte kommer behöva ombokas på något vis ser jag som låg utifrån tidigare erfarenhet av alla ändringar turkish brukar göra... så låt säga ett ben skiter sig med turkish kommer jag kunna lägga till ett skyteam-leg eller omboka allt. Dessutom är det 4 pers och business (till Punta Cana). Så räknar nästan med den inte blir av...

Det står på Eurobonussidan vad som händer. Ombokningar som sker innan 31/8 görs inom Star Alliance. Ombokningar efter 1/9 inom Skyteam. Så det är bara att hitta ny resa inom Skyteam om det skulle bli så.
 

JacobGBG

Medlem
Det var en väldigt tydlig uppradning av vilka ändringar som kommer ske. Här har SAS gjort ett bra jobb för att hålla kommunikationen väldigt krispig och lätt-uppfattad. Tror jag får nästan alla mina frågor besvarade här.

Det enda negativa är av mer personlig karaktär än system-artat.
Jag har för min familj en Awardresa bokad till Thailand över nyår, allt i economy. Tanken vid bokningstillfället var att uppgradera till Business när ev platser öppnades upp närmare avresetillfället. Nu kommer fönstret för att få till den uppgradering avsevärt krympa. Att kunna nyttja Senator lounge via EBG på vägen har också reducerats till samma chans som en snöbolls i Edward Bloms armhåla. Jag kan föreställa mig att det finns många andra i samma situation då awardplatserna till storhelgerna försvinner oerhört snabbt. Med det sagt så var det en fullt medveten risk vid bokningstillfället.
 

GOT-XXX

Medlem
Blir intressant att se hur det blir för SAS på LHR. Efter bytet till Skyteam lär man ju som SAS-resenär stå utan lounge på T2, och även om de så småningom byter till T4 kan man nog inte heller räkna med någon tillgång till lounge eftersom det bara finns tredjeparts-lounger där i nuläget. Blir för mig lite av en dealbreaker för att flyga med SAS från LHR från och med 1:a september…
 
Toppen