Senaste nytt

SAS lägger ned Örnsköldsvik från 1/2 2020

Jag har 5 flighter till usa bokade efter nedläggningen från Övik. Inte nog med att de flyttar LAX flighten och tvingar de med connections från största delen av Sverige att övernatta någonstans. Nu plockas Övik också, märkligt då man bara hört positivt förut och många flighter sett full ut. Jag förstår att de måste tänka ekonomiskt, synd bara att det känns som en hel del av deras beslut har drabbat mig på slutet.

Om man framöver ska kånka till Umeå är det lika bra att byta namn till AY istället ...

Känns som Sverige drabbas väldigt hårt nu av flygskam, konjuktur och dålig tajming :(

Inrikesflyget BEHÖVS!

Apropå SAS flyglinjer till Norrland så bubblar det nu i Östersund där SAS tycks ha höjt priserna de dagar de inte har konkurrens. (Kanske är debattören medlem här?)

Debatt: SAS sviker Norrland och Östersund när de höjer biljettpriserna med 200 procent

Kanske dags för debattören att ta en grundkurs i hur marknadsekonomin fungerar?

Mitt favoritargument är kopplingen mellan den ”personliga lojaliteten och att SAS borde därmed prissätta därefter”.

Frågan är dock om det svenska offentliga som en del av distriktspolitiken bör fundera på vilken typ av infrastruktur krävs för de delar av landet med stora distanser mellan städerna.

Ja fast en flygplats var 10e mil längs norrlandskusten är ju inget jag som skattebetalare vill vara med att betala. Rimligt att de lägger ned linjer där det finns alternativ bara en dryg timme bort med bil.

Så är det ju, men till skillnad från större flygplatser och städer så kan varje körning till flygplatsen i Umeå i princip bli en förlustaffär för taxi då de måste åka tomma tillbaka. Eftersom det rör sig om ganska små mängder och långa körningar för taxi så är det mer eller mindre omöjligt för dem att få en returresa från Umeå. Eftersom slanten går upp för taxiresan väljer många att ta tjänstebilen till Umeå istället.

I sak är det naturligtvis helt galet att ha en flygplats per 10 mil efter kusten, men såsom alltid blir det "byatänk" när väl några förslag kommer upp på bordet, en ny flygplats i Nordmaling (mellan Övik och Umeå) hade med anslutning till Botniabanan kunnat betjäna en stor del resenärer med en restid på 30 min efter kusten, samt ytterligare en hyfsad del resenärer från inlandet med en restid på 1-1.5h. Alternativ två hade varit att Botniabanan fått en station vid Umeå flygplats, så hade resenärer norr- och söderifrån kunnat kliva av där, men den dragningen blev som jag förstår inte godkänd av miljöskäl. Det som talar emot lite där är väl det centrala läget av Umeå flygplats som gör att buller mm. är en stor fråga.

Eller om vi skall gå efter "partiboken" så färdigställ spår så en riktig höghastighetsbana finns efter kusten så alla från Skellefteå och söderut kan ta tåget till Arlanda.

Ja fast en flygplats var 10e mil längs norrlandskusten är ju inget jag som skattebetalare vill vara med att betala. Rimligt att de lägger ned linjer där det finns alternativ bara en dryg timme bort med bil.
Skulle precis göra ett inlägg i samma ton men du var före. Det är verkligen tätt mellan flygplatserna kring Umeå och längs Norrlandskusten i förhållande till antalet människor. Bara Västerbotten hade för några år sedan sex flygplatser på 270k innevånare. Nu är väl en av dem nedlagda men fortfarande finns fem stycken. Maximalt tio mil till närmaste flygplats men för majoriteten mindre än fem mil. Det är många i mer tättbebyggda områden i södra och mellersta Sverige som har betydligt längre restid till flyget.

Fast istället för att de ska få det sämre i Norrbotten borde vi kanske lobba för 20-30 flygplatser i Stor-Stockholm. Så länge det inte drabbar skattebetalare så har jag inga problem med överdriven täthet av kommunikationer.

BRA har nu bekräftat att de sitter i "intensiv planering" för att köra igång efter SAS. Kan bli intressant om två bolag går in på en rutt det största bolaget finner olönsam (med egna mått).

Flygbolaget BRA vill flyga Örnsköldsvik – Bromma med start i början av nästa år
31.10.2019 07:00:00 CET | Flygbolaget BRA

Svenska inrikesflygbolaget BRA sitter i intensiv planering för att kunna börja flyga reguljärt mellan Örnsköldsvik och Bromma med start den 2 februari nästa år.

Planeringen bygger på 3-4 avgångar per dag i vardera riktningen. Sträckan kommer att flygas med BRAs klimateffektiva ATR72 med plats för 72 passagerare.

– Vi tror på Örnsköldsvik som destination och ser att regionen behöver flyg för att fortsätta vara attraktiv för näringsliv och tillväxt, säger Geir Stormorken som är vd för flygbolaget BRA.

– Med den här linjen erbjuder vi inte bara direkttrafik mellan Örnsköldsvik och Stockholm Bromma utan möjliggör transferering till hela BRAs linjenät i Sverige och Norden, säger Geir Stormorken.

Alla flygresor är alltid klimatkompenserade med BRA och de som önskar kan enkelt välja fossilfritt biobränsle vid biljettbokningen.

Mer information kommer från BRA så snart planerna kan presenteras i detalj.

En timme till flygplatsen är väl ändå inte så farligt? Det kan det bli för dom flesta i Stockholm även om man bor på rätt sida av stan..

Toppen