Senaste nytt

SAS kreditkorttips för boende USA

Sitter i samma båt, nyinflyttad till USA. Är sas Gold, har ett amex elite. Får se hur man gör med kort.
Har 2 st 2-4-1 att nyttja.

Vet någon om man kan göra internationellbetalning till Amex Sverige?(från konto i USA) Eller måste det vara från svenskt konto?
 

Dr. Miles

Expert
Sitter i samma båt, nyinflyttad till USA. Är sas Gold, har ett amex elite. Får se hur man gör med kort.
Har 2 st 2-4-1 att nyttja.

Vet någon om man kan göra internationellbetalning till Amex Sverige?(från konto i USA) Eller måste det vara från svenskt konto?
Om du har svenskt bankkonto blir det enklare.
Men det går säkert att betala från utlandet också.

T ex med TransferWise kan man göra betalning till svenskt Bankgironummer.
De tillåter att registrera mottagarens Bankgironummer och det går också att ange OCR nummer vid betalning.

Screenshot20180913 01 TW.png


Exempel: så här mycket kostar det att skicka 10.000 SEK via TransferWise.

Screenshot20180913 02 TW.png



Här är betalningsinformation om svensk Amex.
Amex skrev:
BETALNING AV FAKTURA

Bankgiro: 730-8596
Betalning kan göras via bankgiro. Ange Kortnumret följt av 75 som betalningsreferens (OCR-nummer) om du inte använder bifogad betalningsavi.
American Express erbjuder även e-faktura. Anmäl dig via din Internetbank.
 

Senator

Moderator
Sitter i samma båt, nyinflyttad till USA. Är sas Gold, har ett amex elite. Får se hur man gör med kort.
Har 2 st 2-4-1 att nyttja.

Vet någon om man kan göra internationellbetalning till Amex Sverige?(från konto i USA) Eller måste det vara från svenskt konto?

Det går att betala AMEX Sverige via IBAN. Kontakta AMEX och få uppgifterna. Men kostnaden blir den samma som att föra över pengar från USA till ditt bankkonto i Sverige så på det sättet kan du lika gärna gör det i två steg.
 

Nemo

Medlem
Får jag fråga varför du tycker att det är så viktigt att kunna överföra Amexpoängen till till EB-konto? Man kan väl fortfarande använda poängen till att köpa SAS-biljetter även om det inte är genom Eurobonus.

Dessutom får man väl 5x poängen i USA när man köper resor på ett Amex Plat, får man det i Sverige också?

Jag har själv ett Chase Sapphire reserve som jag skaffade när de hade 100.000 välkomstpoäng, och nu fick jag precis ett erbjudande från Amex för ett platinum med 100.000 välkomstpoäng så funderar på att lägga till det.
Sapphire reserve premierar resande och ätande; hur använder du kortet?
The Chase Sapphire Reserve | Credit Card Review | The Points Guy
 

bhen

Medlem
Ny i kreditkortsdjungeln i USA men fick precis Amex Hilton honors Ascend. Riktigt Bra värde tycker jag för $95 i årsavgif, speciellt första året:

Hilton honors gold
Priority pass selectmed 10besök per år
125tusen HH välkomstpoäng
 
Toppen