Senaste nytt

SAS koldioxidkompenserar Eurobonus-medlemmarnas flygbiljetter

Lite OT, men ändå inte :)
Jag blev lite nyfiken på att räkna ut CO2, men har upptäckt stora skillnader på olika siter.

Ex. ARN-EWR-ARN i ekonomi.

ICAO - 0,689 ton
https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx

Myclimate - 2,3 ton
myclimate

SAS - 0,943 ton
Koldioxidkompensation | SAS

Är det någon i forumet som har kunskap om detta eller tips på en någorlunda rättvis uträknare? Förstår att det är mycket att ta hänsyn till för att få fram en exakt siffra, men tycker det skiljer lite väl mycket ovan.

FYI Jag har ingen önskan om att dra igång nån debatt om klimat/miljö.

Är det någon i forumet som har kunskap om detta eller tips på en någorlunda rättvis uträknare?
Ingen av dessa tar ju hänsyn till flygplanstyp, det måste ju vara en väldigt stor faktor. Enligt wiki så skiljer det sig från 2,31L/100km/seat till 3.49L/100km/seat på vanliga long haul flygplan. Det är ju 50% skillnad bara där, sedan är ju kabin faktor en viktig parameter också.

Hittade tyvärr ingen bra kalkylator dock :(

Källa: Fuel economy in aircraft - Wikipedia

Precis, och det väcker en del frågetecken:
"The weighting of the aircraft types is derived from total kilometers flown per aircraft type (ICAODATA 2012) and is based on data of the 10 largest airlines for the year 2008 (most recent year with full data coverage). The weighting scheme includes the most frequently used short-haul (i.e. Boeing 737, Airbus A320, Boeing 757) and longhaul aircrafts (i.e. Boeing 747, Boeing 767, Boeing 777 and Airbus A340)."

Intressant att dem inte ger exempel på de 10 bolagen samt att listan är från 2008, fortfarande samma 10 bolag som är störst 2019?

Exempel på mest använda flygplanstyper (long haul) borde de väl nämna A330 och B787 om man tar med B747 och A340?

En klart intressant fråga! Möjligen är detta en av anledningarna till att det totala CO2-utsläppet från flygtrafiken citeras allt från 2% till 11% av det jag kunnat söka mig fram till.

Intressant att dem inte ger exempel på de 10 bolagen samt att listan är från 2008, fortfarande samma 10 bolag som är störst 2019?
Ligger det inte väldigt mycket i myclimate's intresse att överdriva co2 emissionen genom att räkna på äldre flygplan? Dom "lever" ju trots allt på att ta betalt per kg co2 ;)
Och ja, innan någon påpekar det. Jag vet att dom är non-profit...

Ja de har ju med en faktor 2 i sina beräkningar också för att ta höjd för andra utsläpp än bara CO2, vet inte om de andra modellerna har samma multiplier.

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd i liv igen, men frågan kom upp i en konversation häromdagen. När kompenserar de? Kommer de exempelvis att kompensera när du flyger på en biljett utställd med LHs biljettnummer, fast på en SK flygning? Kommer de att kompensera om jag åker på en biljett med 117 fast interline? Kommer de att kompensera om jag åker på en code-share? Det känns lite oklart på det lilla jag har hittat.

Toppen