Ja och det blir även billigare...Smart att bara kompensera for EB-medlemmar! Lar de fa en del nya medlemmar, vilket bara starker vardet pa Eurobonus for SAS.
Jag säker som i artikeln i VI (skamlöst flygande)
"Jag känner heller ingen ångest över mitt flygande. Flyget går ju ändå, vare sig jag är med på det eller inte"
Nu kanske du var ironisk men det är ett otroligt märkligt sätt att se på saken om du nu är seriös.
Skulle många avstå från att flyga på grund av miljöpåverkan (eller andra anledningar) så resulterar det ju i slutändan i att flyg faktiskt inte avgår och att avgångarna blir färre.
Med en mentalitet att "Det spelar ju ingen roll om jag inte gör si eller så" så kan vi sluta rösta (för min röst påverkar ändå inte helheten), köpa bara importerade varor (för de importeras ju ändå) etc.
Du vill nog hellre kunna välja 2500% mer poäng...Synd att man inte kan välja mellan 96% mer poäng eller klimatkompensering.
Vore väldigt intressant att se utfallet om SAS istället införde valfrihet för EB medlemmar .
Klimatkompensation eller x antal fler EB poäng.
Undrar dessutom vad merkostnad blir i kronor och ören per biljett. Finns det en risk att Nowegian visar sig bli vinnare pga detta beslut
Det kan man faktiskt räkna på...
Under 2018 hade SAS utsläpp motsvarande 4,313 miljoner ton CO2. SAS egna tjänst för klimatkompensering kostar 10-11 € per ton (beroende på olika faktorer). Om man räknar med ett medeltal på 109 SEK per ton och att 40% av de totala utsläppen omfattas så innebär det att kostnaden för SAS är 4,313 * 109 * 0,4 = 188 miljoner SEK.
SAS hade 30,082 miljoner passagerare under 2018. Kostnaden per biljett blir således i genomsnitt 188 / 30,082 = 6,25 kronor. Långt mycket lägre än flygskatten, men fortfarande en betydande utgift.
Detta är förutsatt att man klimatkompenserar lika mycket från SAS sida som man hade gjort om passagerarna själva gjorde det.
Så långt fakta, nu över till spekulation. Min absoluta övertygelse är att de 40% av resorna som görs av Eurobonusmedlemmar står för en betydligt större del av SAS intäkter än de resterande 60 procenten, och att denna grupp är betydligt mindre priskänslig. Att "lägga på" 6,25 per biljett där påverkar nog betalningsviljan högst marginellt. De 188 miljoner kronorna kommer snarare att hämtas hem med höjda priser i de högre biljettklasserna än från "en miljon billiga resor".