Senaste nytt

SAS koldioxidkompenserar Eurobonus-medlemmarnas flygbiljetter

Jag säker som i artikeln i VI (skamlöst flygande)

"Jag känner heller ingen ångest över mitt flygande. Flyget går ju ändå, vare sig jag är med på det eller inte"

Nu kanske du var ironisk men det är ett otroligt märkligt sätt att se på saken om du nu är seriös.
Skulle många avstå från att flyga på grund av miljöpåverkan (eller andra anledningar) så resulterar det ju i slutändan i att flyg faktiskt inte avgår och att avgångarna blir färre.

Med en mentalitet att "Det spelar ju ingen roll om jag inte gör si eller så" så kan vi sluta rösta (för min röst påverkar ändå inte helheten), köpa bara importerade varor (för de importeras ju ändå) etc.
 
Nu kanske du var ironisk men det är ett otroligt märkligt sätt att se på saken om du nu är seriös.
Skulle många avstå från att flyga på grund av miljöpåverkan (eller andra anledningar) så resulterar det ju i slutändan i att flyg faktiskt inte avgår och att avgångarna blir färre.

Med en mentalitet att "Det spelar ju ingen roll om jag inte gör si eller så" så kan vi sluta rösta (för min röst påverkar ändå inte helheten), köpa bara importerade varor (för de importeras ju ändå) etc.

Precis så är det. Slutar du ta tåget lägger bolaget ner avgångar. Slutar du ta bussen händer samma sak. Slutar du handla i lokala butiken så lägger den ner osv. Men flyget skulle helt magiskt leva efter helt andra regler där man flyger bara för att! Nej, det köper jag inte.
 
Vore väldigt intressant att se utfallet om SAS istället införde valfrihet för EB medlemmar .
Klimatkompensation eller x antal fler EB poäng.
Undrar dessutom vad merkostnad blir i kronor och ören per biljett. Finns det en risk att Nowegian visar sig bli vinnare pga detta beslut
 
Vore väldigt intressant att se utfallet om SAS istället införde valfrihet för EB medlemmar .
Klimatkompensation eller x antal fler EB poäng.
Undrar dessutom vad merkostnad blir i kronor och ören per biljett. Finns det en risk att Nowegian visar sig bli vinnare pga detta beslut

Det kan man faktiskt räkna på...

Under 2018 hade SAS utsläpp motsvarande 4,313 miljoner ton CO2. SAS egna tjänst för klimatkompensering kostar 10-11 € per ton (beroende på olika faktorer). Om man räknar med ett medeltal på 109 SEK per ton och att 40% av de totala utsläppen omfattas så innebär det att kostnaden för SAS är 4,313 * 109 * 0,4 = 188 miljoner SEK.

SAS hade 30,082 miljoner passagerare under 2018. Kostnaden per biljett blir således i genomsnitt 188 / 30,082 = 6,25 kronor. Långt mycket lägre än flygskatten, men fortfarande en betydande utgift.

Detta är förutsatt att man klimatkompenserar lika mycket från SAS sida som man hade gjort om passagerarna själva gjorde det.

Så långt fakta, nu över till spekulation. Min absoluta övertygelse är att de 40% av resorna som görs av Eurobonusmedlemmar står för en betydligt större del av SAS intäkter än de resterande 60 procenten, och att denna grupp är betydligt mindre priskänslig. Att "lägga på" 6,25 per biljett där påverkar nog betalningsviljan högst marginellt. De 188 miljoner kronorna kommer snarare att hämtas hem med höjda priser i de högre biljettklasserna än från "en miljon billiga resor".
 
Det kan man faktiskt räkna på...

Under 2018 hade SAS utsläpp motsvarande 4,313 miljoner ton CO2. SAS egna tjänst för klimatkompensering kostar 10-11 € per ton (beroende på olika faktorer). Om man räknar med ett medeltal på 109 SEK per ton och att 40% av de totala utsläppen omfattas så innebär det att kostnaden för SAS är 4,313 * 109 * 0,4 = 188 miljoner SEK.

SAS hade 30,082 miljoner passagerare under 2018. Kostnaden per biljett blir således i genomsnitt 188 / 30,082 = 6,25 kronor. Långt mycket lägre än flygskatten, men fortfarande en betydande utgift.

Detta är förutsatt att man klimatkompenserar lika mycket från SAS sida som man hade gjort om passagerarna själva gjorde det.

Så långt fakta, nu över till spekulation. Min absoluta övertygelse är att de 40% av resorna som görs av Eurobonusmedlemmar står för en betydligt större del av SAS intäkter än de resterande 60 procenten, och att denna grupp är betydligt mindre priskänslig. Att "lägga på" 6,25 per biljett där påverkar nog betalningsviljan högst marginellt. De 188 miljoner kronorna kommer snarare att hämtas hem med höjda priser i de högre biljettklasserna än från "en miljon billiga resor".


alternativt, det blir billigare om man bockar för
"Jag vill inte tjäna EuroBonus-poäng på den här resan"
 
SAS klimatkompensation går ju till företag i u-länder, är det någon som vet mer exakt vilka? Hade varit intressant att veta.

Sedan till vad ni andra diskuterar angående att flygen skulle minska om fler valde bort det, tror man måste även tänka det att företagen är alldeles för beroende av flyg samt att det är det enda som går att färdas längre sträckor snabbt. Du kan ju inte välja att ta tåget till new york och det finns därför ingen konkurrens.
Dessutom är ju flyget en sådan extremt liten del av de totala koldioxidutsläppen så det finns andra saker att tackla före som dessutom är enklare.
Sedan om man ser på vad en a320neo har för utsläpp per passagerare så är det fortfarande bra mycket mindre än vad min 520d släpper ut.

Men åter igen, är det någon som vet vilka länderna är och vilka företag?
 
Toppen